Text of scientific dissemination: a teaching proposal for the 6th year

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n1p117

Keywords:

Discursive Genre, Scientific Dissemination Text, Portuguese Language Teaching and Learning.

Abstract

Official documents such as the National Common Curricular Base (BRASIL, 2017) recognize the importance of using texts-enunciated in the classroom. We assume these texts, understood in this research as concrete enunciated, Portuguese Language teaching objects, which establish the possibility of communication and represent the real practices of language use. Such statements, representative of diverse discursive genres, according to Bakhtin (2011) are characterized by three elements: compositional construction, thematic content and style, linked to the context of production, elements that we resort to for the study of the Text of Scientific Dissemination (TSD). Thus, we aim to present a didactic approach to the study of the TSD, in particular, to 6th grade children of elementary school. To achieve this goal, the researc included the following steps: a) study of the chosen genre; b) selection of the corpus for analysis and didactic elaboration, resulting in the TSDs published in Mundo Estranho Magazine (edition from September/2017 to February/2018); c) linguistic analysis of the social and verbal-visual dimensions from the text-enunciated “How is the process of developing a new medicine?”. Regarding the didactic elaboration proposal, we used the perspective of Historical- Critical Pedagogy, through the Teaching and Student Work Plan, organized by Gasparin (2015).

Author Biographies

Otávio Felipe Carneiro, Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Master's student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina - UEL with a scholarship from the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES.

Neluana Leuz de Oliveira Ferragini, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

Adjunct Professor at the Universidade Estadual do Paraná. PhD in Language Studies from the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

ALBAGLI. Sarita. Divulgação científica: informação científica para a cidadania? Ibict, v. 25, n. 3, p. 396-404. Brasília: 1996.
AULETE. Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.aulete.com.br/anula%C3%A7%C3%A3o. Acesso em 27/06/2019 às 22h54.

ANTUNES. Irandé. Muito Além da Gramática: Por um ensino de línguas sem pedras no caminho. 4. Ed. São Paulo: 2009.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo Martins Fontes, 2011. p. 261-306. Tradução de: Paulo Bezerra.

BAKHTIN, Mikhail.; VOLOCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. de Michel Lahud e Yara Frateschi. 16 ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BARROS. Cláudia Graziano Paes. Capacidade de leitura de textos multimodais. Polifonia, n. 19, p. 161-186. Cuiabá: 2009. Disponível em: Acesso: 10/06/2018 às 16h32.

BRASIL. Secretaria de educação básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: MEC, 2017.

BRASIL. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BERTOLLI FILHO, Claudio. Elementos fundamentais para a prática do jornalismo científico. Biblioteca on-line de ciências da comunicação. Portugal, p. 1-32, 2006. Disponível em: www.bocc.ubi.pt/pag/bertolli-claudio-elementos-fundamentais-jornalismo-cientifico.pdf. Acesso 29/06/2019 às 15h15.

BUENO. Willian Costa. A formação do jornalista científico deve incorporar uma perspectiva crítica. Diálogos e Ciência. n. 10, v. 29, p. 1-14, Salvador: 2012. Disponível em: dialogos.ftc.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download...15. Acesso: 02/06/2019 às 16h47.

BUENO. Willian Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. v. 15, n. esp, p. 1 - 12, Londrina: 2010.

CEGALLA, Domingos Paschoal. Novíssima Gramática da língua portuguesa. 46 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.

COLOMBO, Macri Elaine; LEVY, Denize Piccolato Carvalho. Jornalismo científico: divulgação ou disseminação, e sua relação com os cientistas. In: Inteprogramas de mestrado em comunicação da faculdade Casper Líbero, 8, 2012. São Paulo. Anais. São Paulo: 2012. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/MacriElaine-Colombo-e-DENISE.pdf Acesso: 10/06/2018 ás 16h01.

CÓRDOBA DE TORRESI. Susana I; PARDINI, Vera L; FERREIRA, Vitor F. Sociedade, divulgação científica e jornalismo científico. Química Nova, v. 35, n. 3. São Paulo: 2012. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/qn/v35n3/01.pdf >Acesso: 10/06/2018 às 16h18.

COSTA-HUBBES, Terezinha da Conceição. Prática de análise linguística no ensino fundamental e sua relação com os gêneros discursivos. Percursos Linguísticos, v. 7, n. 14. Vitória: 2017.

FERRAGINI, Neluana Leuz de Oliveira. Gênero Ensaio: um estudo teórico e metodológico na formação docente inicial. 2015, Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 2.ed.- Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4ª. ed. São Paulo: Editora Martin Fontes, 2013. 251 p.

MICHAELIS: Dicionário Brasileiro de Língua Portuguesa, São Paulo, 2018. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/Hiperbole/ Acesso: 03/08/2018 às 21h44min.

LUPPI, Sandra Elaine. O gênero divulgação científica para crianças: alternativas para o ensino. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2007. Curitiba: SEED/PR., 2007. V.1. (Cadernos PDE). Disponível em: Acesso em: 30 jun. 2017. ISBN 978-85-8015-039-1.

MODOLÓ, Cristiane M. Infográficos na mídia impressa: um estudo na Revista Mundo Estranho, 2006. (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Bauru.

OTONI. Maria Aparecida Resende. Gêneros textuais/discursivos: um debate teórico. III SIGET, UFSM, Santa Maria: 2005.

PARANÁ. Departamento de Educação Básica. Diretrizes curriculares da educação básica. Curitiba: Secretária De Educação do Estado do Paraná, 2008. 102 p.

REVISTA MUNDO ESTRANHO. São Paulo: Abril. ed. 206, Março-2018

REVISTA MUNDO ESTRANHO. São Paulo: Abril. ed. 203, Dezembro-2017

RIOS, Aline de Oliveira. Jornalismo científico: o compromisso de divulgar ciência à sociedade. Publicatio. v. 13, n. 2, p. 113-119. Ponta Grossa: 2005. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/humanas/article/view/551/550. Acesso: 01/06/2019 às 22h55.

RODRIGUES, Rosângela. Hammes. A constituição e o funcionamento do gênero jornalístico artigo: cronotopo e dialogismo. Tese (doutorado em Linguística aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2001.

ROJO, Roxane. O letramento escolar e os textos da divulgação científica – a apropriação dos gêneros de discurso na escola. Linguagem em discurso, Florianópolis, v. 8, n. 3, p.581-612, dez. 2008.

TRAVAGLIA, Luiz. Carlos. Um estudo textual-discursivo do verbo no português. 1991. 330, 124 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991.

VIEIRA, Cassio. Leite. Pequeno Manual de Divulgação Científica: Dicas para cientistas e divulgadores da ciência. 3ed. Rio de Janeiro: Instituto Ciência Hoje. 2007.

VIEIRA, Cassio. Leite. Pequeno Manual de Divulgação Científica: Dicas para cientistas e divulgadores da ciência. 1ed. Rio de Janeiro: Instituto Ciência Hoje. 1999.

VILAS BOAS, Sérgio (org.). Formação e informação científica. Jornalismo para iniciados e leigos. São Paulo: Summus, 2005.

Published

2021-05-17

How to Cite

FELIPE CARNEIRO, Otávio; LEUZ DE OLIVEIRA FERRAGINI, Neluana. Text of scientific dissemination: a teaching proposal for the 6th year. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 1, p. 117–138, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n1p117. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/39550. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.