Dialogism in the production of meanings in reading of written texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n2p105

Keywords:

Analytical proposal. Reading. Production of meaning. Dialogue.

Abstract

We discuss the analytical proposal in the investigation of the production of meanings in readings of written texts, in context of situated practice, based on the dialogical theory of Language (BAKHTIN, 1997, 2002; BARBOSA, 2014). The analytical proposal turns to the dialogical movement of anticipation and appropriation of the other's discourse applied to the understanding of two different contexts of research about reading: one involving one university student in the production of reading diaries; and the other, kindergarten children, in reading circles. The results indicate that the proposal allows to interpret the routes/ changes of meaning in the comprehension of written texts in the dialogue of different readers. It is suggested that this analytical proposal be applied to other situations of meaning production in reading situation, with different subjects and genres of written / multimodal discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângela Alves de Araújo Barbosa, Catholic University of Pernambuco (UNICAP)

She is a doctoral student in Language Sciences at the Catholic University of Pernambuco.

Keilla Rebeka Simões Oliveira de Freitas, Federal University of Paraíba (UFPB)

She is a doctoral student in Cognitive Psychology at the Federal University of Paraíba.

Sandra Patrícia Ataíde Ferreira, Federal University of Pernambuco (UFPE)

She holds a doctor degree in Cognitive Psychology. Associate Professor at the Federal University of Pernambuco.

Fabíola Mônica da Silva Gonçalves, Federal University of Paraíba (UFPB)

She holds a doctor degree in Cognitive Psychology. Professor at Paraíba State University.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. A estética da criação verbal. 2. ed. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. Original publicado em 1979.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do ato. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristovão Tezza. Austin: University of Texas Press, 1993. Título original: Toward a philosophy of the act. Tradução da edição americana destinada exclusivamente para uso didático e acadêmico.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 5. ed. Tradução de Aurora Fornomi Bernardini, José Pereira Júnior, Augusto Góes Júnior, Helena Spryndis Nazário e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002. Original publicado em 1979.

BARBOSA, Ângela Alves de Araújo. O agir de produção de sentidos no processo de interpretação em diários de leitura/blog por estudante universitário. 2014. 158 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) - Departamento de Psicologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2014.

BELLI, Roberto. Cachinhos dourados e os três ursos. Gaspar, SC: Todolivro, 2004. (Série Clássicos de Sempre. BrasiLeitura).

FARACO, Carlos Alberto. O estatuto da análise e da interpretação dos textos no quadro do chamado Círculo de Bakhtin. In: GUIMARÃES, Ana Maria Mattos; MACHADO, Anna Raquel; COUTINHO, Antónia (org.). O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2007. p. 43-50. (Coleção Ideias sobre Linguagem).

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2008.

FLORES, Valdir do Nascimento N.; TEIXEIRA, Marlene. Enunciação, dialogismo, intersubjetividade: um estudo sobre Bakhtin e Benveniste. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 143-164, 2. sem. 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/bakhtiniana/article/view/3015. Acesso em: 16 abr. 2018.

MACHADO, Anna Rachel. O diário de leituras: a introdução de um novo instrumento na escola. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MACHADO, Irene. A questão espaço-temporal em Bakhtin: cronotopia e exotopia. In: PAULA, Luciane de; STAFUZZA, Grenissa (org.). Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012. Original publicado em 1928.

OLIVEIRA, Keilla Rebeka Simões. Compreensão de textos literários na educação infantil: rodas de leitura e mediação docente. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2017.

UNESCO. Educação para os objetivos de desenvolvimento sustentável: objetivos de aprendizagem. Brasília, DF: Representação da UNESCO no Brasil, 2017. Disponível em: https://ods.imvf.org/wp-content/uploads/2018/12/Recursos-ods-objetivos-aprendizagem.pdf. Acesso em: 15 abr. 2018.

VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017. Original publicado em 1929.

Published

2020-12-11

How to Cite

BARBOSA, Ângela Alves de Araújo; FREITAS, Keilla Rebeka Simões Oliveira de; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde; GONÇALVES, Fabíola Mônica da Silva. Dialogism in the production of meanings in reading of written texts. Entretextos, Londrina, v. 20, n. 2, p. 105–120, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2020v20n2p105. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/38937. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos