Between planned and fulfilled work: settings of the acting of teacher of an English teacher for children in the supervised practicum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p309

Keywords:

Sociodiscursive interactionism, Acting of teacher

Abstract

The objective of this article is to present an analysis of the role of an English language teacher in initial formation (ETIF), in the development of her "task of teaching" in the compulsory supervised stage developed by the State University of Londrina (UEL). For our analysis, we focused on PIFI's linguistic role during the interview about her planned and videotaped work on the development of his "lesson activity". For the analysis, We base ourselves theoretically and methodologically on the assumptions of sociodiscursive interactionism (BRONCKART, 2008, 2012). For the analysis of the linguistic action of PIFI we investigate the conditions of production of the texts and the pragmatic coherence (management of voices and modalizations), since these aspects can contribute to the apprehension of the language act. The results show that the practice of ETIF is permeated by institutional and didactic prescriptions, showing that it is sometimes based on theoretical perspectives with which it was counted during graduation. The analysis of this linguistic action enabled me to rethink new directions in the formation of the English language teacher for children (ELTC).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanuelle Cricia Oliveira da Silva Vieira, Universidade Estadual de Londrina

Master's degree in the Graduate Program in Language Studies at the State University of Londrina.

Juliana Reichert Assunção Tonelli, Universidade Estadual de Londrina

Ph.D. in Language Studies (UEL) and postdoctoral degree in Didactics of Languages from the University of Geneva (UNIGE). Adjunct Professor at the State University of Londrina.

References

AMIGUES, René. O trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, Anna Rachel. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

ANJOS-SANTOS, Lucas Moreira.; CRISTÓVÃO, Vera Lúcia Lopes. Gêneros textuais e educação inicial de professores de línguas estrangeiras: representações, desejos e (im)possibilidades. In: MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane Gouvea; FERREIRA, Anise (org.). O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas: Mercado de Letras, 2011. v. 1, p. 257-282.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 279-326.

BARRICELLI, Ermelinda. O trabalho do professor de educação infantil interpretado em textos oficiais. In: MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane Gouvêa; FERREIRA, Anise D’Orange (org.). O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. v. 1, p. 97-118.

BARROS, Eliana Merlin Deganutti. O trabalho do professor sob o ponto de vista dos gestos didáticos. RBLA, Belo Horizonte, MG, v. 13, n. 3, p. 741-769, 2013.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado. 2. ed. São Paulo, EDUC: 2012.

BRONCKART, Jean-Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução de Anna Rachel Machado. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2008. CLOT, Yves. A função psicológica do trabalho. Petrópolis: Vozes, 1999. CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; FOGAÇA, Francisco. Desenvolvimento: um conceito constitutivo do gênero profissional docente. In: Vera Lúcia Lopes; CRISTOVÃO, Francisco (org.). Estudos da linguagem à luz do interacionismo sociodiscursivo. Londrina: UEL, 2008. p. 13-33. EGIDO, Alex Alves. Ética emancipatória em pesquisas educacionais. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2015. v. 1. p. 34168-34179. ENEVER, Janet. ELLiE: early language learning in Europe. London: British Council, 2011.

FAITA, Daniel. Gêneros de discurso, gêneros de atividade, análise da atividade do professor. In: MACHADO, Anna Rachel (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 55-80.

LOUSADA, Eliane Gouvêa. A emergência da voz do métier em textos sobre o trabalho do professor. In: MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane Gouvêa; FERREIRA, Anise A. D’Orange (org.). O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. v. 1, p. 61-96.

MACHADO, Anna Rachel. Desenvolvimento profissional na atividade de produção coletiva de material. In: CRISTÓVÃO, Vera Lúcia (org.). Atividade docente e desenvolvimento. Campinas, SP: Pontes Editores, 2001.

MACHADO, Anna Rachel. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Matos; MACHADO, Anna Rachel; COUTINHO, Antónia. O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009a. p. 77-97.

MACHADO, Anna Rachel. Trabalho prescrito, planificado e realizado na formação de professores: primeiro olhar. In: MACHADO, Anna Rachel; ABREUTARDELLI, Lilia; CRISTOVÃO, Vera Lucia Lopes (org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009b. p. 79-99.

MACHADO, Anna Rachel; BRONCKART, Jean-Paul. Reconfigurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo. In: MACHADO, Anna Rachel; ABREU-TARDELLI, Lilia; CRISTOVÃO, Vera Lucia Lopes (org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.

MACHADO, Anna Rachel; FERREIRA, Anise A. D’Orange; LOUSADA, Eliane Gouvêa. Breve definição dos fundamentos e procedimentos dos estudos do trabalho do professor. In: MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane Gouvêa; FERREIRA, Anise A. D'Orange (org.). O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. v. 1, p. 15-28.

MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane Gouvêa. A apropriação de gêneros textuais pelo professor: em direção ao desenvolvimento pessoal e à evolução do “métier”. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, SC, v. 10, n. 3, p. 619-633, set./dez. 2010.

MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane; BARALDI, Glaucimara; ABREUTARDELLI, Lilia Sanstos; TOGNATO, Maria Izabel Rodrigues. Relações entre linguagem e trabalho educacional: novas perspectivas e métodos no quadro do interacionismo sociodiscursivo. In: CRISTOVÃO, Vera Lucia Lopes; ABREUTARDELLI, Lilia Santos (org.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009. p. 15-29.

NASCIMENTO, Elvira Lopes; GONÇALVES, Adair Vieira. A perspectiva sociodiscursiva no trabalho educacional. In: CRISTÓVÃO, Vera Lucia Lopes (org.). Gêneros (textuais/discursivos) ensino e educação (inicial e continuada) de professores de línguas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.

PARANÁ. Secretaria da Educação. Diretrizes curriculares da educação fundamental da rede de educação básica do estado do Paraná. Curitiba: SEED, 2008. RODRIGUES, Daniella Lopes Dias Ignácio. O agir docente sob a ótica habermasiana dos mundos representados. In: MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane Gouvêa; FERREIRA, Anise A. D’Orange (org.). O professor e seu trabalho: a linguagem revelando práticas docentes. Campinas: Mercado de Letras, 2011. v. 1, p. 235-255.

STUTZ, Lídia. Sequências didáticas, socialização de diários autoconfrontação: instrumentos para a formação inicial de professores de inglês. 2012. 388 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

TONELLI, Juliana Reichert Assunção; FERREIRA, Otto Henrique Silva; BELOCORDEIRO, Areta Estefane. Remendo novo em vestido velho: uma reflexão sobre os cursos de letras-inglês. Revelli: Revista de Educação, Linguagem e Literatura, Inhumas, GO, v. 9, n. 1, p. 124 – 141, maio 2017.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2019-07-01

How to Cite

VIEIRA, Emanuelle Cricia Oliveira da Silva; TONELLI, Juliana Reichert Assunção. Between planned and fulfilled work: settings of the acting of teacher of an English teacher for children in the supervised practicum. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 1, p. 309–330, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n1p309. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37116. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.