The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education

Authors

  • Marilúcia dos Santos Domingos Striquer Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) https://orcid.org/0000-0001-7511-3921
  • Margarina Paulino de Cerqueira Pinto Secretaria de Educação do Estado do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n1p87

Keywords:

Textual genres, Biography, Modeling, Didactic sequence, Socio-discursive interactionism

Abstract

This article presents the process of elaboration and implementation of a project of pedagogical intervention destined to the development of the textual production of students of the 6th year of elementary education, having as organizing axis the textual genre biography. The theoretical framework consists on the presuppositions of the didactic strand of Socio-discursive Interactionism. The results demonstrate how modeling contributes to the genre characteristics could be selected by the teacher as a teaching object; and how the theoretical-methodological approach allowed that the local culture could be known and motivating for the students, as well as for the improvement of students' text production practice, exemplified in a copy of the genre produced by the students.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilúcia dos Santos Domingos Striquer, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

PhD in Language Studies. Professor and researcher at the Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Margarina Paulino de Cerqueira Pinto, Secretaria de Educação do Estado do Paraná

Professor of the Education Department of the State of Paraná and professor of the Ourinhos City Hall-SP. Graduated and specialist in Literature: Portuguese, Literature and Spanish. Graduated in Pedagogy.

References

BAKHTIN, Michail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BALTAR, Marcos; NARDI, Fabiele Stockmans; FERREIRA, Luciane Todeschini; GASTALDELLO, Maria Eugênnia. O interacionismo sociodiscursivo na formação dos professores: o perigo da gramaticalização dos gêneros textuais. Signum, Londrina, v. 1, n. 8, p. 159-172, 2005.

BARROS, Eliana Merlin Deganutti. Transposição didática externa: a modelização do gênero na pesquisa colaborativa. Raído, Dourados, v. 6, n. 11, p. 11-35, jan./jun. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa: ensino fundamental. Brasília: MEC, 1997.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequência didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

FRAZÃO, Dilva. Monteiro Lobato: escritor brasileiro. Disponível em: https://www.ebiografia.com/monteiro_lobato/. Acesso em: 25 jun. 2019.

LUIS Fernando Veríssimo: escritor e humorista brasileiro. UOL, São Paulo, 2005. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/biografias/luis-fernandoverissimo.htm. Acesso em: 25 jun. 2019.

MARECO, Raquel Tiemi Masuda; ALFENA, Gelise. Biografia: da construção de um modelo didático às capacidades de linguagem ensináveis em sala de aula. Revista Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 16, p. 75-96, 2. sem. 2012.

MARIO Quintana. Sua pesquisa. Disponível em: https://www.suapesquisa.com/biografias/mario_quintana.htm. Acesso em: 25 jun. 2019.

MOREIRA, Daniele Fernanda Feliz. Pedro Bandeira. Info Escola, 2017. Disponível em: https://www.infoescola.com/biografias/pedro-bandeira/. Acesso em: 25 jun. 2019.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da rede pública de educação básica do Estado do Paraná: língua portuguesa. Curitiba: SEE, 2008.

PINTO, Margarida Paulino de Cerqueira. Biografia: desenvolvimento das capacidades de linguagem dos alunos da educação básica e disseminação da cultura local. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções didático-pedagógicas. Curitiba: SEE, 2016. (Cadernos PDE, n. 2).

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.

ZIRALDO: jornalista, teatrólogo, chargista, caricaturista e escritor. UOL, São Paulo, 2005. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/biografias/ziraldo.htm. Acesso em: 25 jun. 2019.

Published

2019-07-01

How to Cite

STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos; PINTO, Margarina Paulino de Cerqueira. The textual genre biography as organizing axis of a proposal for didactic intervention in basic education. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 1, p. 87–107, 2019. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n1p87. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37075. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.