Evaluation of learning english in context of critical literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2007v7n1p211

Keywords:

Language teaching, Language assessment, New literacy studies, Multiliteracies. Critical literacy

Abstract

This paper is a report of an interpretative-qualitative Master’s study (DUBOC, 2007) on English language assessment from the perspective of the recent new literacy studies (COPE E KALANTZIS, 2000; GEE, 2000, 2004; LANKSHEAR E KNOBEL, 2003; SOARES, 2004, 2005). The starting point of our ethnographic research (ANDRÉ, 2003) was an investigation on both conceptions and practices regarding English language assessment in some Elementary School communities, which led us to identify a recurring conception of language assessment as measurement, the emphasis on objective and stable contents, and also the predominant use of written assessments. Towards these results, this paper invites its readers to a re-conceptualization of language assessment bearing in mind the epistemological transformations signaled by the new literacy studies. In doing so, we present an outline of evaluative characteristics, contents and modalities based on these studies, with emphasis on critical literacy practices in foreign language teaching contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Martinez Duboc, Universidade de São Paulo

PhD Professor at the Universidade de São Paulo

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da Prática Escolar. 10. ed. Campinas: Papirus, 2003.

BARRETT, H. Electronic Portfolios - A chapter in Educational Technology; An Encyclopedia to be published by ABC-CLIO. 2001. Disponível em: http://electronicportfolios.com/portfolios.htlm#conf. Acesso em 12 abr. 2007.

BAXTER, A. Evaluating your students. London: Richmond publishing, 1997.

BROADFOOT, P. Education, assessment and society: a sociological analysis. Buckingham: Open University Press, 1996.

COPE, B.; KALANTZIS, M. (eds.) Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.

DUBOC, A. P. M. A questão da avaliação da aprendizagem de língua inglesa segundo as teorias de letramentos. 2007. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo, Universidade de São Paulo, 2007.

FIDALGO, S. S. A avaliação de Ensino-aprendizagem: ferramenta para a formação de agentes críticos. 2002. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica São Paulo, São Paulo, 2002.

GEE, J. P. New people in new worlds: networks, the new capitalism and schools. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.

GEE, J. P. Situated language and learning – a critique of traditional schooling. United Kingdom: Routledge, 2004.

GIROUX, H. O pós-modernismo e o discurso da crítica educacional. In: SILVA, T. T. (org.) Teoria educacional crítica em tempos pós-modernos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GONZÁLEZ, F. Herramientas colaborativas para la enseñanza usando tecnologías web: weblogs, redes sociales, wikis, web 2.0. In: CONFERÊNCIA NA UNIVERSIDADE DE LEÓN, León, Espanha, out. 2005. Disponível em: http://www.gabinetedeinformatica.net/. Acesso em: 10 abr. 2007.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: changing knowledge and classroom learning. United Kingdom: Open University Press, 2003.

MONTE MÓR, W. Reading Dogville in Brazil: Image, Language and Critical Literacy. Language and Intercultural Communication. Inglaterra, v.6 , n. 2, p.124-135, 2006.

ROSATI, M. I. S. A ética na historicidade humana. In: Santos, C. R.; Ferreira, M. C. I. Avaliação educacional: um olhar reflexivo sobre a sua prática. São Paulo: Avercamp, 2005.

SOARES, M. Alfabetização e letramento têm o mesmo significado? Rev. Pátio, ano 9, n.34, p.50-52, maio/jul 2005.

SOARES, M. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, V. M. (org.) Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. 2.ed. São Paulo: Global, 2004.

VASCONCELLOS, C. S. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança por uma práxis transformadora. 5.ed. São Paulo: Libertad, 2003.

VIANNA, H. M. Avaliação educacional: uma perspectiva histórica. Rev.Estudos em Avaliação Educacional, n.12, jul./dez 1995.

Published

2014-06-15

How to Cite

DUBOC, Ana Paula Martinez. Evaluation of learning english in context of critical literacy. Entretextos, Londrina, v. 7, n. 1, p. 211–228, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2007v7n1p211. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/18539. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos