The fairytale was once in the school: means and challenges in the initial formation of teachers of Portuguese language

Authors

  • Carine Maria Angst Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS
  • Francieli Heineck Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS
  • Francieli Matzenbacher Pinton Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS https://orcid.org/0000-0001-6821-4927

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n2p55

Keywords:

Genre discourse, Fairytale, Teaching

Abstract

This paper aims to critically analyze a workshop reading and textual production taught in the classroom for the students of a public school in the municipality of Cerro Largo (RS), which was awarded the Scholarship Program Initiation to Teaching (PIBID). The workshop is for the speech genre of fairytale and it was studied aspects concerning the production, circulation and consumption of this genre. The fairy tale from which have developed the activities was Little Red Riding Hood, and were worked several adaptations of the tale, including film, with the goal of presenting it from different points of view. At the end of this study, was a proposal of writing on the genre in which the story should be written from the point of view of the woodcutter or Grandma. We analyzed 22 stories in which, in its second version, most students adapt themselves to the proposed text production and succeeded in appropriating the genre. Of these, twelve used narrator character, and four students chose to write his story from the point of view of grandma and eight from the point of view of the woodcutter. The ten remaining texts used narrator observer, in which four focused grandma, three focused on the woodcutter and three did not meet the proposed textual production, because the focus was not the woodcutter nor the grandmother, but the Little Red Riding Hood.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carine Maria Angst, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Scholarship holder of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) - Universidade Federal da Fronteira Sul

Francieli Heineck, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Scholarship holder of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) - Universidade Federal da  Fronteira Sul.

Francieli Matzenbacher Pinton, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

PhD Professor in Literature; concentration area: applied linguistics. PIBID Letters Advisor - Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

References

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BAZERMAN, Charles. Gênero, agência e escrita. Tradução de Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo, 2006.

CORTEZ, Cinara Monteiro. Gêneros e PCNs: uma reflexão sobre os pressupostos teóricos e práticas pedagógicas no ensino de Língua Portuguesa. Escrita, Rio de Janeiro, n. 11, 2010. Disponível em: http://www.maxwell.lambda.ele.puc-rio.br/rev_escrita.php?strSecao=input0. Acesso em: 06 maio 2013.

GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 9.ed. São Paulo: Ática, 2006.

GONÇALVES, Carlos Alexandre. Foco e topicalização: delimitação e confronto de estruturas. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v.7, n. 1, p. 31- 50, jan./jun. 1998. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2182/2121. Acesso em: 22 jul. 2013.

GONÇALVES, Laiza Karine. A leitura do conto de fadas e o desenvolvimento do imaginário infantil. 2009. 154 p. Tese (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros Textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Ângela Paiva; MACHADO, Ana Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Orgs.). Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola, 2010.

NASCIMENTO, Cecília Eller Rodrigues. O bilhete orientador da reescrita como mediador no desenvolvimento de práticas de linguagem. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 2, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/. Acesso em: 21 ago. 2012.

PINTON, Francieli Matzenbacher. Análise crítica das reportagens didáticas sobre o ensino de produção textual publicadas na revista Nova Escola. 2012. 196 p. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. R

AMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. São Paulo: Pontes, 2011.

RUIZ, Eliana Donaio. Como corrigir redações na escola: uma proposta textualinterativa. São Paulo: Contexto, 2010.

SALDANHA, Ramilson. As várias versões para narrar um fato do conto Chapeuzinho Vermelho. Disponível em: http://www.slideshare.net/ramilson23/chapeuzinho-vermelho-7487024. Acesso em: 12 jun. 2012.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

ZILBERMAN, Regina (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

Published

2014-01-30

How to Cite

ANGST, C. M.; HEINECK, F.; PINTON, F. M. The fairytale was once in the school: means and challenges in the initial formation of teachers of Portuguese language. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 2, p. 55–69, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n2p55. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/16537. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)