Sequence didactic concepts underlying a teaching proposal opinion article teaching guided by the practice of linguistic analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n2p29

Keywords:

Teaching sequence, Teaching modeling, Teaching writing

Abstract

The main purpose of this article ir to analyze a didactic sequence that was developed for the teaching of a textual production of an opinion article for Secondary School students, that has adopted the practice of linguistic analysis as a methodological teaching perspective. Thus, the classes had the objective to practice linguistic analysis in the development of textual thematic progression of student productions. Therefore, in addition to rewriting activities of gender opinion article (both collective and individual), there were also developed activities that addressed the theme of the texts and the textual chaining through the use of argumentative operators. We observed how the sequence was performed, which theory of DS underlies the analyzed sequence and if this model really follows the theoretical prescriptions on this subject, relating the SD concepts and didactic modeling by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) with the DS already developed and implemented. Then, we analyzed if we follow the DS model of Geneva (Dolz, Noverraz and Schneuwly, 2004) and if there was adaptations, by checking if the DS proposed activities has facilited the teaching of an argumentative genre. The results shows changes from the traditional concept of teaching sequence presented by the Geneva group.

Author Biographies

Larissa Gabrielle Lucena Gonsalves, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Master in Language and Teaching, Universidade Federal de Campina Grande . Substitute professor at the State University of Paraíba.

Denise Lino de Araújo, Universidade Federal de Campina Grande (EFCG)

Post-doctorate in Education, at GECC FAE / UFMG, PhD in Education, USP. Professor at the Universidade Federal de Campina Grande  (UFCG).

References

BEZERRA, Maria Auxiliadora. Por que cartas de leitor na sala de aula? In: DIONÍSIO, A. et al. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 208-216.

BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise Linguística: afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.

CUNHA, Myriam Crestian. A sequência didática: renovação e mesmice em práticas de ensino/aprendizagem do Português. In: MENDES, E.; CUNHA, J. C. (Org.). Práticas em sala de aula de línguas: diálogos necessários entre teoria(s) e ações situadas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012. p. 119-148.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèlle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e para o escrito: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glais Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95–128.

GERALDI, João Wanderley. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 49-79.

GONSALVES, Larissa Gabrielle Lucena. Análise linguística: influência no ensino de escrita de alunos do ensino fundamental II. 2012. Monografia (Licenciatura em Letras) - UFCG, Campina Grande, 2012.

GONSALVES, Larissa Gabrielle Lucena; DUTRA, Camilla Maria Martins. Os processos de adjetivação na construção da dissertação argumentativa: uma experiência de ensino de Língua Materna com alunos do Ensino Médio. In: COLÓQUIO NACIONAL, 2012, Campina Graande. Suplementos: anais ... Campina Grande: EDUFCG, 2012. v. 1. p. 290-301.

LINO DE ARAÚJO, Denise. O que é (como se faz) sequência didática? Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 3, v. 3, n. 1, 2013.


MENDONÇA, Márcia. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: MENDONÇA, Márcia; BUNZEN, Clécio (Org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 199-226

ROJO, Roxane. Modelização didática e planejamento: duas práticas esquecidas do professor? In: KLEIMAN, Angela B. (Org.). Formação do professor: perspectivas da linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 313-335.

Published

2016-11-25

How to Cite

GONSALVES, Larissa Gabrielle Lucena; ARAÚJO, Denise Lino de. Sequence didactic concepts underlying a teaching proposal opinion article teaching guided by the practice of linguistic analysis. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 2, p. 29–47, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n2p29. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/17651. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.