Academic self-efficacy and self-regulated learning: a bibliographic research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n1p318

Keywords:

Self-efficacy, Self-regulated learning, Bibliographic research, Developmental learning

Abstract

Self-regulated learning and self-efficacy beliefs are essential concepts in education, influencing students' motivation and performance. This study aimed to analyze the scientific production of articles published between 2015 and 2020 on self-regulated learning and self-efficacy beliefs in Elementary Education in the following databases: SciELO, PePSIC, Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), and Google Scholar. The results provided indicators that self-efficacy affects the self-regulation process, as it promotes students' perception and agency in the learning process, the acquisition of knowledge and skills, and the development of bonds with peers, teachers, and the school, all of which impact behavior, performance, and motivation. However, none of them showed a correlation between self-regulation and self-efficacy, indicating the need for further research on these topics.

Author Biographies

Beatriz Silva Zivich, Universidade Estadual de Londrina

She holds a master's degree in Education and a degree in Pedagogy from the State University of Londrina (UEL), specializing in Institutional Psychopedagogy, Neuropsychopedagogy and Literacy and Literacy from the Campos Elíseos College (FCE). Teacher at the Municipal Education Network of Londrina/PR. Member of the research group "Cognitivism and Education", certified by CNPq.

Paula Mariza Zedu Alliprandini, Universidade Estadual de Londrina

Post-doctorate in Psychology from Cornell University, Ithaca, USA; Master's and Doctorate in Psychobiology from FFCLRP/USP. Graduated in Psychology from the State University of Londrina (UEL). Associate teacher in the Department of Education at UEL; lecturer in the Postgraduate Program in Education (UEL), in the line of research Learning and Human Development in school contexts; Leader of the research group "Cognitivism and Education," certified by CNPq.

References

AMARAL, Laura Moreira; CUNHA, Neide de Brito. Jogos cooperativos e autorregulação da aprendizagem no ensino fundamental. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Coruña, n. 1, p. 236-240, 2017.

ASSIS, Cristian Quintão. Resolução de problemas e crenças de autoeficácia: um estudo com alunos do sexto ano do ensino fundamental. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2019.

AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. Auto-eficácia em diferentes contextos. Campinas: Alínea, 2006.

BANDURA, Albert. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company, 1997.

BASSO, Fabiane Puntel; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Atividades de ensino que desenvolvem a autorregulação da aprendizagem. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 495-512, abr./jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2013.

CUNHA, Rosário Serrão; RIBEIRO, Luísa Mota; SEQUEIRA, Cristiana; BARROS, Rita de Almeida; CABRAL, Leonor; DIAS, Teresa Silva. O que facilita e dificulta a aprendizagem? A perspectiva de adolescentes. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 25, p. 1-17, 2020.

FALCÃO, Amanda Oliveira; LEME, Vanessa Barbosa Romera, MORAIS, Gisele Aparecida de. Autoeficácia acadêmica e seus preditores ao final do ensino fundamental. Revista da SPAGESP, Ribeirão Preto, v. 19, n. 2, p. 34-48, 2018.

FARIA, Ana Paula. "As travessuras do amarelo": a autorregulação da aprendizagem em um projeto com alunos do 3º ano do Ensino Fundamental. 2017. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2017.

FLUMINHAN, Carmem Silvia Lima; MURGO, Camélia Santina. Autorregulação acadêmica e estratégias de aprendizagem avaliadas em estudantes do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 23, p. 1-9, 2019.

GANDA, Danielle Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 46, p. 71-80, 2018.

MACIEL, Aline Guilherme. ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Autorregulação da aprendizagem: panorama nacional dos estudos de intervenção no ensino superior. Revista COCAR, Belém, v. 12, n. 23, p. 145-167, 2018.

MOREIRA, Bárbara Bruna Godinho; MARTINS-REIS, Vanessa de Oliveira; SANTOS, Juliana Nunes. Autopercepção das dificuldades de aprendizagem de estudantes do ensino fundamental. Audiology - Communication Research, São Paulo, v. 21, p. 1-6, 2016.

PAJARES, Frank; OLAZ, Fabián. Teoria social cognitiva e auto-eficácia: uma visão geral. In: BANDURA, Albert; AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 97-114.

PAULINO, Paula; SÁ, Isabel; SILVA, Adelina Lopes da. Autorregulação da motivação: crenças e estratégias de alunos portugueses do 7º ao 9º ano de escolaridade. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 574-582, set. 2015.

POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; AZZI, Roberta Gurgel. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 29, p. 75-94, 2009.

RODRIGUES, Luciana Cantarino; BARRERA, Sylvia Domingos. Auto-eficácia e desempenho escolar em alunos do Ensino Fundamental. Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 1, n. 2, p. 41-53, jul./dez. 2007.

ROSÁRIO, Pedro L. P.; TRIGO, João; GUIMARÃES, Carina. Estórias sobre o estudar, histórias para estudar, narrativas autorregulatórias na sala de aula. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 117-133, 2003.

SILVA, Adelina Lopes da; SIMÃO, Ana Margarida Vieira Veiga; SÁ, Isabel. A Auto-regulação da aprendizagem: estudos teóricos e empíricos. InterMeio: Revista do mestrado em Educação, Campo Grande, v. 10, n. 19, p. 58-74. 2004.

SPARAPAN, Bárbara. Melhorias no clima de sala de aula do ensino fundamental: contribuições de um projeto de intervenção visando a autorregulação da aprendizagem e a qualidade das relações interpessoais. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2019.

TENCA, Carolina Aparecida Araujo; TORTELLA, Jussara Cristina Barboza. Atitudes que contribuem para a prática do estudo no ensino fundamental: a experiência de um projeto de autorregulação da aprendizagem. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2015.

ZIMMERMAN, Barry J. Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In: BOEKARTS, Monique; PINTRICH, Paul R.; ZEIDNER, Moshe (ed.). Handbook of self-regulation. Cambridge: Academic Press, 2000. p. 13-39.

ZIMMERMAN, Barry J. Investigating self-regulation and motivation: historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, [s. l.], v. 45, n. 1, p. 166-183, 2008.

ZIMMERMAN, Barry. J. From cognitive modeling to self-regulation: a social cognitive career path. Educational Psychologist, London, v. 48, n. 3, p. 135–147, 2013.

ZIMMERMAN, Barry. J.; SCHUNK, D. H. (ed.). Handbook of self-regulation of learning and performance. [London]: Routledge: Taylor & Francis Group, 2011.

Published

2024-03-30

How to Cite

ZIVICH, Beatriz Silva; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Academic self-efficacy and self-regulated learning: a bibliographic research . Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 1, p. 318–332, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n1p318. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48641. Acesso em: 4 jul. 2024.