Constance Kamii and the teaching principles: autonomy, differentiation between knowledge and importance of content and processes
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p342Keywords:
Constructivism, Pre school, Pedagogical practicesAbstract
In her researches, Constance Kamii shows that principles of Jean Piaget's theory can be explored in the classroom, as long as the teacher shares the pedagogical and epistemological conception that aims at such principles. The environment and situations created by the teacher are determinant in the child's development, especially with regard to the principles based on autonomy, differentiation between physical, logical-mathematical and social knowledge and on the valorization of processes. Based on this understanding, the objective is to discuss the contributions of researcher Constance Kamii in working with children in the preschool period, mainly from the study of the work “Piaget for school education”. It is hoped that this article theoretically subsidizes reflections on the importance of planning a program based on Piagetian theory, especially in the development of activities with the little ones that generate cognitive imbalances and mobilize the structures of thought, using in their practice, with clear objectives, experiences and enhancing materials, challenging situations that prompt action.
References
BECKER, F. Educação e Construção do Conhecimento. 2 ed. Porto Alegre: Penso, 2012.
BECKER, F. Abstração pseudo-empírica e reflexionante: significado epistemológico e educacional. Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, Marília/SP. Edição Especial. v.6, p. 104-128, nov. 2014. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/4276. Acesso em 10 maio. 2021. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2014.v6n0.p104-128
DUCKWORTH, E. The having of wonderful ideas. Harvard Educational Review, 1972. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.42.2.g71724846u525up3
GILLIERON, C. Da Epistemologia Piagetiana a uma psicologia da criança em idade pré-escolar. In: LEITE, Luci B; MEDEIROS, Ana A.de. (orgs). Piaget e a escola de Genebra. 3.ed. São Paulo: Cortez, 1995.
KAMII, C. Educação construtivista: uma orientação para o século XXI. Campinas: Mimeo- IE/Unicamp, 1982.
KAMII, C; DEVRIES, Rheta. Piaget para a educação pré-escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
KAMII, C; DEVRIES, Rheta. Jogos em Grupo na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2009.
KAMII, C. A criança e o número. 20.ed. Campinas: Papiros, 1995 [1982].
KAMII, C. A teoria de Piaget e a Educação pré-escolar. Tradução de José Morgado. 3 ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2003 [1988].
MANTOVANI DE ASSIS, O. Z. Uma nova metodologia pré-escolar. 7. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
PIAGET, J. Estudos Sociológicos. São Paulo: Forence, 1973.
PIAGET, J. O Juízo Moral. 4.ed. Summus Editorial, 1994.
PIAGET, J. A teoria de Piaget. In: CARMICHAEL. Manual de Psicologia da Criança. Organizado por Paul H. Mussen. São Paulo: EPU, Editora da USP, 1975.
PIAGET, J. A epistemologia genética, sabedoria e ilusões da filosofia, problemas de psicologia genética. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
PIAGET, J.; INHELDER, B. Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
PIAGET, J.; SZMINSKA. A Gênese do Número na Criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.
RICHMOND, P. G. Piaget: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: IBRASA, 1981.
SARAVALI, E. G.; GUIMARÃES, T.; SILVA, R. C. Carolina da. Pesquisas sobre a construção do conhecimento social no contexto brasileiro: estado da arte 2005. In: Ensino Em Re-Vista. Uberlânda/MG, n.1, v.25, p.33-56, jan-abr. 2018, Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359. Acesso em 20 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v25n1a2018-2
TOGNETTA, L. R. P.; MENIN, M. S. S. de. (orgs). Valores Sociomorais. Americana: Adonis, 2017.
TORREGO, J. C.; NEGRO, A. Aprendizaje cooperativo en las aulas: fundamentos y recursos para su implantación. Madri: Alianza Editoria, 2014.
ZORZI, A. A construção da Autonomia intelectual dos sujeitos em Jean Piaget: uma síntese teórica. Schéme, Marília, v.11.n.1, p. 50-72, jan.-jul, 019. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme. Acesso em: 01 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2019.v11n1.04.p50
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bruna Sordi Rodrigues Souza, Camila Fernanda da Silva Bandeira, Érica De Cássia Gonçalves, Lilian Pacchioni Pereira de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The journal reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, with the aim of maintaining the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. It will, however, respect the authors' writing style. Alterations, corrections, or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary. In these cases, the articles, after being adequate, should be submitted to a new appreciation.