Reflections on the PNLD – literacy in idade certa (2013): literature in the literacy classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p21

Keywords:

Educacion, Children's Literature, Education of the reader, National program to encourage reading

Abstract

The promotion of access to different literary works is necessary in any educational phase, however we cannot deny that from the beginning of the literacy process it is indispensable the presence of books for the insertion of children in the grafocentric culture. In this perspective, the Ministry of Education (MEC), in 2013, initiated the actions of the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), which aimed to literate children up to 8 years old; with this Program the distribution of children’s literature books through PNLD-Literacy in the Idade Certa (PNLD-PNAIC) also started. Therefore, this study aims to understand the actions of the PNLD-PNAIC from reflections on the importance of the presence of literature in the literacy classes. To do so, this research consists of a quali-quantitative approach, with a documental and bibliographical approach, having as an instrument the analysis of official documents, among other publications related to the Program arranged in the portal of the Ministry of Education and the National Fund for Development of Education (FNDE). We hope this text will help educators (teachers, managers, librarians and researchers) to know the actions of the PNLD-PNAIC and, from this, get interested in mediating the circulation of the works in the school.

Author Biographies

Claudia Leite Brandão, Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"- Campus de Presidente Prudente

Doctorate in Education at the Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" Campus of Presidente Prudente.

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" -Campus de Presidente Prudente

Doctor in Letters by the Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho". Postdoctoral degree from the University of British Columbia and Ohio State University. Profesorara at the Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho", visiting professor at the University of Minho and Coordinator of the Center for Studies in Reading and Children's and Juvenile Literature (CELLIJ).

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.

ARENA, Dagoberto Buim. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: SOUZA, Renata Junqueira de et al. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 13- 44.

BAJARD, Élie. A sessão de mediação: Um dispositivo engenhoso. In: BAJARD, Élie. Da escuta de textos à leitura. 2. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2014. p. 43-66.

BEDRAN, Bia. A arte de cantar e contar histórias: narrativas orais e processos criativos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BRANDÃO, Claudia Leite. PNBE do Professor: Usos e desusos. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Formação de Professores no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília: MEC/SEB, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. PNBE 2012 títulos e valores. Disponível em: . Acesso em: 20 jan. 2016a.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Dados estatísticos do PNAIC 2013. Disponível em: . Acesso em: 8 fev. 2016b.

COSSON, Rildo; PAIVA, Aparecida. O PNBE, a literatura e o endereçamento escolar. Remate de Males, Campinas, v. 34, n. 2, p. 477- 499, jul./dez. 2014.

DEBUS, E.; BALSAN, S. F.S. Os recursos para o contar histórias... das tramas que o entretecem. In: GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. Literatura e Educação Infantil: livros, imagens e práticas de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p. 153-172.

FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

GIROTTO, C.G.G.S.; SOUZA, R.J. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: SOUZA, R.J. (Org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

PAIVA, Aparecida; CORRÊA, Hércules Tolêdo. Literatura & Alfabetização: impasses e possibilidades. Via Atlântica, São Paulo, n. 28, p. 177-196, dez. 2015.

ROCHA, Ruth; MACHADO, Ana Maria. Contando histórias, formando leitores. Campinas, SP: Papirus 7 Mares, 2011.

SILVA, Roseane P. Leitura e escrita na alfabetização. In: MORAIS, A. G.; ALBUQUERQUE, E. B. C.; LEAL, T. F. (Org.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SISTO, C.; MOTOYAMA, J. A narração de histórias na infância: técnicas e interação. In: GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. Literatura e Educação Infantil: livros, imagens e práticas de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p. 111-138.

SOARES, Magda B. Alfabetização e Literatura. Revista Educação. Guia da Alfabetização, São Paulo, Publicação Especial, n. 2, p. 12-29. 2010.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Tradução: Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUZA, Renata J.; SILVA, Kenia Adriana de A. M.; ARIOSI, Cinthia M. F. A Leitura e a Função da Literatura no PNAIC: para Além do Deleite. Educação em Revista, Marília, v.17, Edição Especial, p. 63-80, 2016.

Published

2018-01-03

How to Cite

BRANDÃO, Claudia Leite; SOUZA, Renata Junqueira de. Reflections on the PNLD – literacy in idade certa (2013): literature in the literacy classrooms. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 1, p. 21–36, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n1p21. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/30074. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.