Turn on the lights: DJ Dolores’ engaged poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2024v19.e50397

Keywords:

Manguebit, DJ Dolores, Marginal literature

Abstract

This study analytically approaches songs linked to the Manguebit Movement, especially the work A casta, by DJ Dolores, and reflects the insertion of these productions in the marginal literature scene. The reading proposal makes efforts to understand the aesthetic and discursive position of DJ Dolores' works in the context of the confrontation between the emerging sensations in the new musical scene and the markers usually mobilized to feel traditional poetic forms. We also consider it relevant to consider, based on Goffman (1975), the idea of stigma and how it relates to the representation of subjects in the narratives expressed through these songs. Parallel to this, we construct interpretations and explore themes arising from such narratives, once again associating these songs with the idea of peripheral literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Carlos Soares de Brito, Universidade Regional do Cariri

Undergraduate in Literature – Portuguese Language and its respective literatures from the Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato - CE.

Edson Soares Martins, Universidade Regional do Cariri

PhD in Literature from the Federal University of Paraíba (UFPb), João Pessoa, PB. Associate Professor at the Regional University of Cariri (URCA), Crato - CE.

References

CALAZANS, R. Mangue: a lama, a parabólica e a rede. 2008. Tese (Doutorado em Ciências em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: https://institucional.ufrrj.br/portalcpda/files/2011/09/tese_rejane_calazans.pdf. Acesso em: 3 abr. 2024.

MONÓLOGO ao pé do ouvido (vinheta). [Compositor e intérprete]: Chico Science e Nação Zumbi. In: DA LAMA ao caos. Rio de Janeiro: Estúdio Nas Nuvens, 1994. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/3ebl2YJxekBDHH1ZOHauQe?si=fc460484a48c48fa. Acesso em: 3 abr. 2024.

DALCASTAGNÈ, R. A auto-representação de grupos marginalizados: tensões e estratégias na narrativa contemporânea. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 4, 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/4110. Acesso em: 3 abr. 2024.

A CASTA. [Compositor e Intérprete]: DJ Dolores. In: RECIFE 19. Recife: Sterns Music, 2019. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/2CGbhimyBxANrIdTFDTiF5?si=1a009a9ac5ca4737. Acesso em: 30 jan. 2024.

PROLETARIADO – DJ Dolores. [S. l.: s. n.], 2008. 1 vídeo (4 min 07 s). Publicado pelo canal Hsfraga. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=P--i2xt0XQ4. Acesso em: 1 abr. 2024.

EBLE, L. J. (Auto) biografias urbanas: percursos possíveis pela literatura marginal. Iberic@l, Paris, n. 2, p. 27-36, 2012. Disponível em: https://hal.science/hal-04069828v1/document. Acesso em: 3 abr. 2024.

EBLE, T. A.; LAMAR, A. R. A literatura marginal/periférica: cultura híbrida, contra-hegemônica e a identidade cultural periférica. Especiaria, Ilhéus, v. 15, n. 27, p. 193-212, ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/especiaria/article/view/112 Acesso em: 3 abr. 2024.

FEITOSA, G. A. C.; MARTINS, E. S. Caranguejos com cérebro: o manifesto como gênero discursivo. Macabéa, Crato, v. 10, n. 4, p. 18-31, 2021. DOI: https://doi.org/10.47295/mren.v10i4.3168.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

LUNA, A. D. DJ Dolores e “a casta”. Interd, Recife, 10 jun. 2018. Disponível em: https://interd.net.br/dj-dolores-e-a-casta/10/06/2018/. Acesso em: 30 jan. 2024.

MATOS, O. C. F. Construção e desaparecimento do herói: uma questão de identidade nacional. Tempo social, São Paulo, v. 6, p. 83-90, 1994. Disponível em: https://biblio.fflch.usp.br/Matos_OCF_28_886006_ConstrucaoEDesaparecimentoDoHeroi.pdf. Acesso em: 30 jan. 2024.

MARTINS, A. A. L.; MARTELETO, R. M. Cultura, ideologia e hegemonia: Antonio Gramsci e o campo de estudos da informação. InCID, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 5-24, maio 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v10i1p5-24.

Published

2024-09-23

How to Cite

Brito, A. C. S. de, & Martins, E. S. (2024). Turn on the lights: DJ Dolores’ engaged poetry. Boitatá, 19(37), 96–107. https://doi.org/10.5433/boitata.2024v19.e50397

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.