Songs of resistance
The poetry of Secos & Molhados
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2024v19.e50219Keywords:
Secos&Molhados, brazilian military dictatorship, Counterculture, Song lyricsAbstract
The proposed article aims to investigate the musical production of Secos & Molhados during the period of military dictatorship in Brazil. The study focuses on the analysis of the group's song lyrics, seeking to understand how they were influenced by the counterculture and the political and social context of the time in the country. Through an interdisciplinary approach combining textual, historical, and cultural analysis, the article explores the poetic and thematic strategies adopted by Secos & Molhados to express criticism and resistance to the authoritarian regime. Additionally, it examines the impact of censorship and repression on the artistic production of the group, as well as their strategies for coping and building an artistic identity. The study contributes to an understanding of the role of music as a form of resistance and protest during a period marked by political repression and human rights violations.
Downloads
References
AS REVELAÇÕES de Ney Matogrosso.Fantástico, Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: http://fantastico.globo.com/Jornalismo/Fantastico/0,AA923369-4005-0-0-03082003,00.html. Acesso em: 3 jul. 2006.
ASSIM Assado. Intérprete: Ney Matogrosso. Compositores: João Ricardo e Paulinho Mendonça. In: SECOS & Molhados. São Paulo: Continental, 1973.
BAHIANA, A. M. Almanaque anos 70. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.
CHAVES, J. [Carta do leitor]. Veja, São Paulo, set. 1978.
CONRAD, G. [Mensagem pessoal]. Destinatário: Gerson Conrad. [S. l.], 7maio 2019. 1 mensagem de e-mail.
CONRAD, G. Meteórico fenômeno: memórias de um ex-Secos& Molhados. São Paulo: Anadarco Editora, 2013.
DELGADO, L. de A. N. 1964: temporalidade e interpretações. In: REIS, D.A.; RIDENTI, M.; MOTTA, R. P. S. (org.). O golpe e a ditadura militar e 40 anos militar. Bauru: EDUSC, 2004. p. 15-28.
DIAS, L. Anos 70: enquanto corria a barca. São Paulo: Senac, 2004.
FICO, C. O Golpe de 1964: momentos decisivos. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014.
HALL, S. Los hippies: una contra-cultura. Barcelona: Editorial Anagrama, 1970.
NÃO: não digas nada. Intérprete: Ney Matogrosso. Compositores: Joao Ricardo Carneiro Teixeira Pinto, Joao Ricardo, Fernando Antonio Nogueira Pessoa e Fernando Antonio Nog Pessoa. In: SECOS & Molhados. São Paulo: Continental, 1974.
NAPOLITANO, M. A MPB sob suspeita: a censura musical vista pela ótica dos serviços de vigilância política (1968-1981).Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 47, p. 103-126, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882004000100005.
O PATRÃO nosso de cada dia. Intérprete: Ney Matogrosso. Compositor: João Ricardo. In: SECOS & Molhados. São Paulo: Continental, 1973.
O SOM do vinil: Secos & Molhados. Rio de Janeiro: Canal Brasil, 2007.Produção Samba Filmese Charles Gavin.
PEREIRA, C. A. M. O que é contracultura. 4 ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1986. 100p.
PRIMAVERA nos dentes. Intérprete: Ney Matogrosso. Compositor: João Apolinário. In: SECOS & Molhados. São Paulo: Continental, 1973.
QUEIROZ, F. de A. Secos & Molhados: transgressão, contravenção. 2004. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2004.
SANGUE latino. Intérprete: Ney Matogrosso. Compositores: Joao Ricardo Carneiro Teixeira Pinto e Paulo Roberto Teixeira da Cunha Mendonca. In: PECADO. São Paulo: Universal Music PublishingGroup, 1973.
STEPHANOU, A. A. Censura no regime militar e militarização das artes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Alexandre Saggiorato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.