Cordel literatura as a Claim to the right Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e41297

Keywords:

Cordel Literature, Antonio Candido. Right to literature, Enjoyment, Humanization

Abstract

This article proposes the discussion of two renowned essays written by the sociologist Antonio Candido in contraposition to Cordel Literature and the social role that it performs. The thoughts proposed by the literary critic address important questions such as social inequities and the literature as a way to humanize men. Always associated with the fine arts, literature was constantly reaffirmed as a type of superior knowledge and a form of edifying men, but what we intend to demonstrate is that even in popular cultures, such as Cordel Literature, when poets own the voice and reclaim literature as a method of enjoyment for the most popular classes, than this right is accessed by everyone and not just by the upper classes. Addressing specifically the context in which this literature emerges in Brazil, the beginning of the 20th century, we intend to demonstrate how the poets were fundamental so that their audience of readers/listeners could enjoy art and consume it as a good.

Author Biography

Letícia Fernanda da Silva Oliveira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita" - UNESP

PhD student in Literature at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita" - UNESP

References

ATAÍDE, João Martins de. (A Bibliografia Prévia de Sebastião Nunes Batista, considera Leandro Gomes de Barros o autor do poema), O Bataclan moderno, Juazeiro do Norte, Editor José Bernardo da Silva, 1953.

ATAÍDE, João Martins de. (A Bibliografia Prévia de Sebastião Nunes Batista, considera Leandro Gomes de Barros o autor do poema), Os martírios de Genoveva. S. l.: s. n., s. d.

BARROS, Leandro Gomes de. O imposto e a fome/ O homem que come vidro/ O reino da Pedra Fina. Recife, PE: s.n., 1909.

BARROS, Leandro Gomes de. Um Pau com Formigas/ Conclusão de Riachão com Turbana. Recife, 1912.

BENJAMIN, Walter. Mágica e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994, v. 1.

CANDIDO, Antonio. A literatura e formação do homem. In: Textos de Intervenção. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2002.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. São Paulo: Editora 34; Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004.

FERREIRA, Jerusa Pires. Armadilhas da memória e outros ensaios. Cotia, SP: Ateliê, 2003.

MARQUES, Francisco C. A. Um pau com formigas ou O mundo às avessas: A sátira na poesia popular de Leandro Gomes de Barros. São Paulo: Edusp/Fapesp, 2014.

MAXADO, Franklin. O que é literatura de cordel? Rio de Janeiro: Codecri, 1980. (Coleção Alternativa, vol. 04).
MAYA, Ivone da S. R. O poeta de cordel e a Primeira República: a voz visível do popular. Dissertação, Mestrado Profissionalizante em História Política, Bens Culturais e Projetos Sociais, Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2006.

OLIVEIRA, Letícia Fernanda da Silva. De mártir a meretriz: Figurações da mulher na Literatura de Cordel (1900-1930). Dissertação de Mestrado. Assis-SP: UNESP, 2017.

PELOSO, Silvano. O canto e a memória: História e utopia no imaginário popular brasileiro. São Paulo: Ática, 1996.

SLATER, Candace. A vida no barbante: a literatura de cordel no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1984.

Published

2021-02-04

How to Cite

Oliveira, L. F. da S. (2021). Cordel literatura as a Claim to the right Literature. Boitatá, 16(31), 37–45. https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e41297