Maura Cansada: body, performance and memoralities

Authors

  • Jose Denis de Oliveira Bezerra Universidade Federal do Pará
  • Rosilene da Conceição Cordeiro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2019v14.e38336

Keywords:

Maura, Performance, Memory, Body

Abstract

This article presents an artistic experience between Memory and Performance, based on experiments on the Brazilian writer Maura Lopes Cançado´s life and work. As theoretical-methodological approach, we follow the conceptual relations and discussions from Bonfitto (2013), Zumthor (2014), Cohen (2013), Schechner (2003) on the performance and its crossings and meanings in this knowledge field; Canton (2009) and Pollak (1992) on narrative experience and the constitution of individual and collective memories in the construction or representation of identities. The performance experiences arose interpretations about possible paths between body/life/art/performance/memory relationships in contemporaneity where artistic-memorial processes occur.

Author Biographies

Jose Denis de Oliveira Bezerra, Universidade Federal do Pará

Doctor in History. Professor at the School of Theater and Dance at the Art Sciences Institute of the Universidade Federal do Pará.

Rosilene da Conceição Cordeiro, Universidade Federal do Pará

Master by the Postgraduate Program in Communication, Languages and Culture - PPGCLC of the Universidade do Amazonas. Member of the PERAU Research Group - Memory, History and Performing Arts in the Amazon / PPGARTES / UFPA / CNPq.

References

AUTRAN, Margarida. Posfácio: Ninguém visita a interna do cubículo 2. In: CANÇADO, Maura Lopes. Hospício é deus: Diário I. São Paulo: Círculo do Livro, 1992, pp. 185-189.

BONFITTO, Matteo. Entre o ator e o performer: alteridades, presenças, ambivalências. 1. Ed. São Paulo: Perspectiva – Fapesp, 2013.

CANÇADO, Maura Lopes. Hospício é deus: Diário I. São Paulo: Círculo do Livro, 1992.

CANTON, Kátia. Narrativas enviesadas. Martins Fontes, São Paulo, 2009.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.

CORDEIRO, Rosilene da Conceição. Cançada, excessivamente Maura ao largo de Deus. Tribuna do cretino: Revista de crítica em teatro e dança. v. 2, nº 4, 2016 – Belém: UFPA/ ICA/Escola de Teatro e Dança.

CORDEIRO, Rosilene da Conceição. “Lá fora, na boca e no olho da rua: performance e narrativas de si”. Artigo apresentado à disciplina Imaginário e saberes Amazônicas, do Curso de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia, ministrada pela Profa. Dra. Alda Cristina da Silva Costa. PPGCLC/UNAMA, 2017.

FREITAS, Luciano Diogo Oliveira. O estranhamento e o Gestus brechtiano nos filmes de Charlie Chaplin. Projeto de pesquisa apresentado ao Programa de Pós-graduação em Performances Culturais Interdisciplinar da EMAC/UFG. Nível mestrado. Linha de pesquisa: Espaços, Materialidades e Teatralidades Orientador: Dr. Robson Corrêa de Camargo PPGPCI/UFG/EMAC – Goiás, 2015.

POLLAK, Michel. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n.10, 1992, p. 200-212.

SCHECHNER, Richard. O que é Performance. In: Revista O Percevejo, Rio de Janeiro, UNIRIO, n. 12, p. 25-50, 2003.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2019-12-15

How to Cite

Bezerra, J. D. de O., & Cordeiro, R. da C. (2019). Maura Cansada: body, performance and memoralities. Boitatá, 14(27), 69–82. https://doi.org/10.5433/boitata.2019v14.e38336

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.