Children's authorization horizons: children's narratives in education and culture
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31472Keywords:
Authorship, Narrative, Orality, Children, Education,Abstract
This article proposes three approximations to the issue of children's narrative, based on a variety of theoretical-methodological references and research experiences and focuses mainly on the valorization of children's orality in educational contexts. One of the presumptions of the work is the concept that cultures also speak through the voices of children. A first approach focuses on the relationship between narrative authorship and playfulness, based mainly on the work of Vivian Gussin Paley. The second focus is the relationship between children's narrative authorship and cultural sharing, presented in a discussion based on a methodology for the creation of narrative performances in public schools realized by the PingChong Company of New York. The third focus is the aestheticpoetic dimensions of children's narrative authorship, based on story-creation workshops organized by Lucy Calkins. The conclusions highlight the importance that school education be more completely open to children's oral narration, while maintaining certain criteria, because of the educational and cultural value of this practice.Downloads
Download data is not yet available.
References
ALCOFORADO, Doralice Fernandes Xavier. Problemas e questões da pesquisa em literatura oral. In: Boitatá - Revista do GT de Literatura Oral e Popular da ANPOLL. Número Especial, Ago-Dez. 2008.
CALKINS, Lucy; CHIARELLA, Mary. Memoir: the art of writing well. First Hand/Heinemann, 2006.
CALKINS, Lucy; CRUZ, M. Coleen. Writing fiction: big dreams, tall ambitions. Portsmouth: First Hand/Heinemann, 2006.
CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
DYSON, Anne Haas; GENISHI, Celia. The need for story: cultural diversity in classroom and community. New York& London: NCTE/Teachers College, 1994.
ENGEL, Susan. The stories children tell: making sense of the narratives of childhood. New York: W.H. Freeman and Company, 2000.
GIRARDELLO, Gilka. Televisão e Imaginação Infantil: histórias da Costa da Lagoa. Tese de Doutorado em Ciências da Comunicação. Universidade de São Paulo, 1998.
GIRARDELLO, Gilka. Voz, presença, imaginação: a narração de histórias para as crianças pequenas. In: FRITZEN, Celdon; CABRAL, Gladir S. (Orgs.) Infância: imaginação e educação em debate. Campinas: Papirus, 2007.
GIRARDELLO, Gilka. Cultura nos anos iniciais do Ensino Fundamental: produção narrativa infantil e imaginário midiático. Relatório de Pesquisa (Fulbright/Capes). Universidade Federal de Santa Catarina, 2012.
KEARNEY, Richard. The wake of imagination: toward a postmodern culture. University of Minnesota Press, 1988.
PALEY, Vivian Gussey. The boy who would be a helicopter: the uses of storytelling in the classroom. Cambridge: Harvard University Press, 1991.
PALEY, Vivian Gussey. A child's work: the importance of fantasy play. Chicago: University of Chicago Press, 2005.
PERRONI, Maria Cecília. Desenvolvimento do discurso narrativo. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
PERROTTI, Edmir. Confinamento cultural, infância e leitura. São Paulo: Summus, 1990.
REYES, Yolanda. Ler e brincar, tecer e cantar. Tradução de Rodrigo Petronio. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Tomo II. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1995.
VIGOTSKI, Lev. S. Imaginação e criação na infância. SMOLKA, Ana L. (Apresentação e comentários). Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
CALKINS, Lucy; CHIARELLA, Mary. Memoir: the art of writing well. First Hand/Heinemann, 2006.
CALKINS, Lucy; CRUZ, M. Coleen. Writing fiction: big dreams, tall ambitions. Portsmouth: First Hand/Heinemann, 2006.
CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
DYSON, Anne Haas; GENISHI, Celia. The need for story: cultural diversity in classroom and community. New York& London: NCTE/Teachers College, 1994.
ENGEL, Susan. The stories children tell: making sense of the narratives of childhood. New York: W.H. Freeman and Company, 2000.
GIRARDELLO, Gilka. Televisão e Imaginação Infantil: histórias da Costa da Lagoa. Tese de Doutorado em Ciências da Comunicação. Universidade de São Paulo, 1998.
GIRARDELLO, Gilka. Voz, presença, imaginação: a narração de histórias para as crianças pequenas. In: FRITZEN, Celdon; CABRAL, Gladir S. (Orgs.) Infância: imaginação e educação em debate. Campinas: Papirus, 2007.
GIRARDELLO, Gilka. Cultura nos anos iniciais do Ensino Fundamental: produção narrativa infantil e imaginário midiático. Relatório de Pesquisa (Fulbright/Capes). Universidade Federal de Santa Catarina, 2012.
KEARNEY, Richard. The wake of imagination: toward a postmodern culture. University of Minnesota Press, 1988.
PALEY, Vivian Gussey. The boy who would be a helicopter: the uses of storytelling in the classroom. Cambridge: Harvard University Press, 1991.
PALEY, Vivian Gussey. A child's work: the importance of fantasy play. Chicago: University of Chicago Press, 2005.
PERRONI, Maria Cecília. Desenvolvimento do discurso narrativo. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
PERROTTI, Edmir. Confinamento cultural, infância e leitura. São Paulo: Summus, 1990.
REYES, Yolanda. Ler e brincar, tecer e cantar. Tradução de Rodrigo Petronio. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Tomo II. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1995.
VIGOTSKI, Lev. S. Imaginação e criação na infância. SMOLKA, Ana L. (Apresentação e comentários). Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
2015-10-29
How to Cite
GIRARDELLO, Gilka. Children’s authorization horizons: children’s narratives in education and culture. Boitatá, Londrina, v. 10, n. 20, p. 14–27, 2015. DOI: 10.5433/boitata.2015v10.e31472. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/31472. Acesso em: 7 dec. 2025.
Issue
Section
Dossiê
License
Copyright (c) 2015 Boitatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.












