Make Way She Wants to Go rough: the Use of Slam Poetry as Practices of Critical and Literary Literacy(ies)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2024v19.e50423

Keywords:

Slam poetry, Literature teaching, Critical literacy, Literary literacy, Decoloniality

Abstract

The present work aims to show the literacy contributions to critical and decolonial education from a public school of the Arapiraca city - AL, specifically in the literature subject. Concerning the literary texts selected for the PL classes, the Slam poetry, we believe that, through this discursive genre, the teacher can aid to expanding students' perception of
reality, leading them to appropriate knowledge that makes them think critically. That said, this work presents an analysis of the use of the Slam genre in Literature classes. This is qualitative research and regarding the theoretical framework, assumptions were sought from the perspective of critical literacy, decolonial discussions and continuing teacher education. From these reflections, it was possible to perceive, grounded on the teacher's speeches, as well as the students' productions, that Slam tends to arouse students' interest in social causes, highlighting the possibility of other viable practices regarding teaching literature, how to teach and learn literature through the Slam genre. Thus, in dialogue with the results, we advocate the need for reflective spaces and teaching practices with a view to the construction of knowledge, so that they - the teachers - are able/prepared to develop meaningful work based on the literary text

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Alcione dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Graduate in Portuguese Language and Master in Linguistics from the Graduate Program in Linguistics and Literature at the Federal University of Alagoas.

Aleph Danillo Silva Feitosa, Universidade Federal de Alagoas

Graduate in Letters/Spanish from the Federal University of Alagoas. Master in Education from the Graduate Program of the Federal University of Alagoas (PPGE/UFAL) and PhD candidate in Linguistics at the Graduate Program in Linguistics and Literature of the Federal University of Alagoas.

Flávia Colen Meniconi, Universidade Federal de Alagoas

PhD in Linguistics from the Federal University of Alagoas. Adjunct Professor in the Spanish Language program at the Federal University of Alagoas.

Silvio Nunes da Silva Júnior, Universidade Federal de Alagoas

PhD and Master in Linguistics from the Graduate Program in Linguistics and Literature at the Federal University of Alagoas (PPGLL/UFAL). Adjunct Professor of Portuguese Language and Teaching Practices at the University of Pernambuco (UPE/Garanhuns Campus).

References

ALCALDE, E. Slam na educação: a poesia escrita com giz e dita com o coração. In: ALCALDE, E.; ASSUNÇÃO, C.; MOTTA, R.; CHAPÉU, U. (org.). Slam da guilhermina: três ponto zero. São Paulo: [s.n.], 2016.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p.261-306.

CAMARGO, F. P. A importância da poesia na formação de profissionais do ensino de literatura e sujeitos-leitores. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 2, n. 2, p. 92-103, jul. 2010. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v2i2.10524.

CANDIDO, A. O estudo analítico do poema. São Paulo: Humanitas Publicações: USP, 1996.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

D'ALVA, R. E. Teatro hip-hop: a performance poética do ator - MC. São Paulo: Perspectiva, 2014.

DELORS, J. O tesouro interior: aprender a saber, aprender a fazer, aprender a viver juntos e aprender a ser: qual o valor desse tesouro 15 anos após sua publicação?. Revista Internacional de Educação, Campinas, v. 59, n. 3, p. 319-330, 2013.

DUBOC, A. P.; FERRAZ, D. M. Letramentos críticos e formação de professores de inglês: currículos e perspectivas em expansão. Revista X, Curitiba, v. 1, p. 19-32, 2011. DOI 10.5380/rvx.v1i1.23056.

DUTRA, D. S. A.; MONTEIRO, B. A. P. Decolonialidade e formação de professores: reflexões a partir de uma proposta de formação docente. In: ENPEC - ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 13., 2021, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ABRAPEC, 2021. p. 1-8. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA102_ID413_09082021232500.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

FEITOSA, D. S.; ARAUJO, J. N. de M.; MENICONI, F. C.; IFA, S. Residência pedagógica e formação de professores em Alagoas: vivências e reflexões sobre o ensino de língua espanhola. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 11, n. 27, p. 58-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.47456/pl.v11i27.34017.

GHEDIN, E. Tendências e dimensões da formação do professor na contemporaneidade. In: CONPEF - CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 4., 2009, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2009. p. 1-28. Disponível em: https://construindoumaprendizado.files.wordpress.com/2012/08/tendenciasdafrmac-prof.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

LIMA, K. F. P.; LOPES, M. E. P. S. A importância da literatura na escola: uma proposta na formação cidadã. Anthesis, Cruzeiro do Sul, ano 4, n. 6, p. 1-10, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/anthesis/article/view/176/103. Acesso em: 20 jul. 2023.

LOPES, L. P. M. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: LOPES, L. P. M. Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 11-24.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARQUES, S. S. Letramento crítico e decolonialidade no ensino de língua inglesa na educação de jovens e adultos (EJA). 2020. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/8401. Acesso em: 20 jul. 2023.

MIGNOLO, W. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 71-103.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

MOREIRA JÚNIOR, R. S. Por uma pedagogia decolonial no ensino de língua espanhola: uma experiência remota durante a pandemia da covid-19. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 30, p. 63-81, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4617. Acesso em: 20 jul. 2023.

NEVES, C. A. de B. Slams: letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D'Água, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92-112, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v30i2p92-112.

OLIVEIRA, L. F. O que é uma educação decolonial. Nuevamerica, São Paulo, n. 148, p. 35-39, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/23089659/O_QUE_%C3%89_UMA_EDUCA%C3%87%C3%83O_DECOLONIAL. Acesso em: 20 jul. 2023.

OLIVEIRA, R. P. Literatura marginal: questionamentos à teoria literária. Ipotesi, Juiz de Fora, v. 15, n. 2, p. 31-39, 2011. Disponível em: https://silo.tips/download/literatura-marginal-questionamentos-a-teoria-literaria. Acesso em: 20 jul. 2023.

PINHEIRO, M. S. O letramento multimodal crítico: o discurso discente sobre política nas aulas de espanhol. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, n. 3, p. 455-476, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201813035.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, E. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales: perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 227-277.

ROJO, R. Letramentos digitais: a leitura como réplica ativa. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 63-78, jan./jun. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/FRjcZrf5jtsZqxTD5G8rhgs/. Acesso em: 20 jul. 2023.

SOUZA, R. J.; COSSON, R. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. São Paulo: Unesp, 2011. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/40143. Acesso em: 20 jul. 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

WALSH, C. Interculturalidad crítica/pedagogia decolonial. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DIVERSIDAD, INTERCULTURALIDAD Y CONSTRUCCIÓN DE CIUDAD, 2007, Bogotá. Anais […]. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2007. Disponível em: https://redinterculturalidad.files.wordpress.com/2014/02/interculturalidad-crc3adtica-y-pedagogc3ada-decolonial-walsh.pdf.

ZOZZOLI, R. M. D. Linguística aplicada como campo multidimensional e dialógico: um percurso no tempo-espaço de uma universidade do nordeste. In: MUSSI, M. V. F. (org.). Linguística aplicada: panorama de estudos teóricos e práticos no Nordeste. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.

Published

2024-12-30

How to Cite

SANTOS, Maria Alcione dos; FEITOSA, Aleph Danillo Silva; MENICONI, Flávia Colen; SILVA JÚNIOR, Silvio Nunes da. Make Way She Wants to Go rough: the Use of Slam Poetry as Practices of Critical and Literary Literacy(ies). Boitatá, Londrina, v. 19, n. 38, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5433/boitata.2024v19.e50423. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/50423. Acesso em: 16 dec. 2025.