IAP and Knowledge Dialogues: felt thinking about socio-environmental experiences in place

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.48824

Keywords:

place, participation, IAP and Socioenvironmental

Abstract

This article is one of the results of debates on participatory-action-research that took place in the context of the “1st International Meeting of Qualitative Research and/or Action Methodologies” in Montevideo – Uruguay, in March 2023. This article is to analyze socio-environmental experiences in the place, considering our practice at CIMMAD (Centro de Integração Madre Maria Domênica), Padre Ulrico neighborhood, Francisco Beltrão, Pr-Brasil. In this sense, the dialogue of knowledge, participation and social commitment are important elements of the epistemological and ontological practices that guide the sentipensante movement of and in participatory-action-research (IAP). Therefore, this article is divided into two moments of analysis and reflection, in which, in the first, we propose an analysis of how we are working in our research-action-reflection the IAP methodology, seeking to weave with the subjects dialogues of socio-environmental knowledge and actions. And in the second moment, we present a part of the experience, considering the pace of reflection-action, social insertion and political commitment. And considering the first analyzes of this journey under construction, we understand that the university and community relationship, through the IAP, can contribute to the weaving of more horizontal, respectful and rooted/localized relationships with the place, valuing socio-environmental know-how of the subjects.

Author Biographies

Pamela Cichoski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduada em Geografia e mestre em Desenvolvimento Rural Sustentável pela Unioeste, doutoranda em Desenvolvimento Regional pela UTFPR, bolsista CAPES.

Marlize Rubin-Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora do PPGDR/UTFPR. Coordenadora do Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Hieda Maria Pagliosa Corona, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora do PPGDR/UTFPR. Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná; Líder do Grupo de Estudos Ariadne. 

References

ARDANS, Omar. Comunidade, enraizamento, socioambiente: entre poética e política. Ciências Sociais Unisinos [en linea]. 2014, 50(3), 234-243[fecha de Consulta 6 de Abril de 2023]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93835316007. DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2014.50.3.06

CAREAGA, Adriana et al. Aportes para diseñar e implementar un taller. 8vo. SeminarioTaller en Desarrollo Profesional Médico Continuo (DPMC) 2das Jornadas de Experiencias educativas en DPMC, 2006.

CASTRO, Claudio E., e SODRÉ, Ronaldo B. Do território múltiplo ao lugar comunitário. In: CASTRO, Claudio et.al (org). Geografias fora do eixo: por outras Geografias feitas com práxis territoriais. Londrina: Editora Liberdade/EDUEMA, 2022, p. 51-76.

CICHOSKI, Pamela. A interdiciplinaridade na pesquisa e na ação participativa: contribuições de Orlando Fals Borda. Rio de Janeiro: Consequência, 2021.

CICHOSKI, Pamela; RUBIN-OLIVEIRA, Marlize e WEDIG, Josiane Carine. Investigação-Ação-Participativa e diálogos de saberes: perspectiva para sentipensar experiências na América Latina. In: BASCONZUELO, Celia Cristina, DÍAZ ESTEVES, Víctor y ARAVENA CARRASCO, Antonio (Comp). ¡A desalambrar! Resistencias, desigualdades e itinerarios posibles en sociedades latinoamericanas. Santiago de Chile, editorial: Ariadna Ediciones, 2022, p. 160- 178.

ESCOBAR, Arturo. Sentipensar con la Tierra: Las Luchas Territoriales y la Dimensión Ontológica de las Epistemologías del Sur. Revista de Antropología Iberoamericana, V 11, N 1, 2016, p. 11 – 32. DOI: https://doi.org/10.11156/aibr.v11i1.68045

FALS BORDA, Orlando. Por la praxis: el problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Simposio Mundial de Cartagena, vol. 1, Bogotá, Punta de Lanza – Universidad de Los Andes, 1978, p. 209-249.

FALS BORDA, Orlando. El problema de como investigar la realidad para transformala por la praxis. In: HERRARA FARFÁN, N y LOPÉZ GUSMÁN, L. (Org). Ciencia, compromiso y cambio social. Buenos Aires. 2014 [1997], p. 213 -239.

FALS BORDA, Orlando. Experiencias teórico-prácticas. In: Una sociología sentipensante para América Latina. Cidade do México: Siglo veintiuno, Clacso, 2015 [1998], p. 303-366.

FALS BORDA, Orlando. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papel da ciência na participação popular. In: BRANDÃO. Carlos R. (org). Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 8aed, 3a reimpressão, 2006 [1981], p. 42- 62.

FLAVIO, Luiz C. e SANTOS, Roselí Alves dos. Movimentos e projetos de resgate dos saberes sobre as plantas medicinais no campo e na cidade em Francisco Beltrão/PR (Brasil). In: SAQUET, Marcos e ALVES, Adilson. Processos de cooperação e solidariedade na América Latina. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2017, p. 345 -366.

FLORIANI, Dimas. Por uma epistemologia da diversidade. ResearchGate, janeiro, 2009.

FLORIANI, Dimas e VERGARA, Nelson. Hacia un pensamiento socioambiental: aproximaciones epistemológicas y sociológicas. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 35, n. 2015, p. 11-27. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v35i0.43541

KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1989.

LEFF, Enrique. Devenir de la vida y transcendencia histórica: las vías abiertas del dialogo de saberes. Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente, edição especial Dialogos de saberes socioambientais: desafios para as epistemologias do Sul, v. 50, 2019, p. 04-20. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v50i0.66619

MALDONADO-TORRES, Nelson. Da colonialidade dos direitos humanos. In: SOUSA SANTOS, B. (org). O Pluriverso dos direitos humanos: a diversidade das lutas pela dignidade. BH: Autentica Editora, 2019, p.87-110.

MERCEDES PALUMBO, Maria. PLAZA ANA, Betina e DE MINGO, Clara. Los processos de Construcción epistêmica en la economía popular rural: conocimientos saberes y aprendizajes en movimiento. Cuaderno Venesolano de Sociologia, n. 1, v. 31, 2022, p. 55-79.

MOTA NETO, J. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: reflexões em torno do pensamento de Paulo Freire e Orlando Fals Borda. Curitiba: CRV, 2016.

RAPPAPORT, Joane. Visualidad e escritura como acciión: Investigación Acción Participativa en la Costa Caribe Colombiana. Rev. Colomb. Soc, vol. 41, Colombia, 2018, p. 133-156. DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v41n1.66272

SAQUET, Marcos. Uma Geografia (i)material voltada para a práxis territorial popular e descolonial. Revista NERA, v. 24, N 57, 2021, p. 54-78. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v0i57.8497

VÁSQUEZ, Adolfo, S. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1977.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: diferencia y nación de otro modo. In: Desarollo e interculturalidad, imaginario y diferencia: la nación en el mundo andino. Quito: Academia de la Latinidad, 2006, p. 27-43.

Published

2023-09-29

How to Cite

Cichoski, P., Rubin-Oliveira, M., & Pagliosa Corona, H. M. (2023). IAP and Knowledge Dialogues: felt thinking about socio-environmental experiences in place. Geographia Opportuno Tempore, 9(2), e48824. https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.48824