Indigenous school education in Paraná

Authors

  • Kimiye Tommasino Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2003v8n1p71

Keywords:

Indigenous education, School education for indigenous, Intercultural and bilingual education

Abstract

This article analyses the process of the school implantation for indigenous people on Paraná State since XVI Century and searches identify the major characteristics from those schools. Appoint the main difficulties encountered for implantation the indigenous school education proposed by MEC/LDB/National Curricular Reference for Indigenous Schools, to agree Federal Constitution that guarantees for Indigenous people the right to be and to persist with different societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kimiye Tommasino, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Social Science from the Universidade de São Paulo - USP. Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

BRAGGIO, Silvia L. B. Alfabetização como um processo social: análise de como ela ocorre entre os Kaingáng de Guarapuava, Paraná. In: CONGRESSO DE BRASILEIRO DE LINGUÍSTICA APLICADA, 2., 1989, Campinas. Anais ... Campinas, 1989.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes para a política nacional da educação escolar indígena. 2. ed. Brasília, 1994.

CIO, Chateaubriand Nunes. Os Kaingang da Bacia do Tibagi: um estudo etnomatemático em comunidades indígenas. 1999. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro, 1999.

GRUPIONI, Luis Domsete Benzi. A nova LDB e os índios: a rendição dos caras-pálidas Cadernos de Campo, São Paulo, v. 1, n. 1, 1991.

KRENAK, Ailton. Receber sonhos. Entrevista. Revista Teoria & Debate, São Paulo, n. 7, p. 2-13, jun./ago./set. 1989.

LEMOS, Fabiana de Ávila. Estudo preliminar sobre a educação formal indígena no Paraná. 1997. Monografia (Bacharelado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 1997.

MAGALHÃES, Lúcia. Notas para o estudo do conceito de educação indígena do Brasil. Rio de Janeiro: Of. grafo da Universidade do Brasil, 1951.

MELIÀ, Bartomeu. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Loyola, 1979.

MONTOYA, Pe. Antônio Ruiz de. Conquista espiritual feita pelos religiosos da Companhia de Jesus nas províncias do Paraguai, Paraná, Uruguai e Tape. Porto Alegre: Martins, 1985.

MOTA, Lúcio Tadeu. As Guerras dos Índios Kaingang. A história épica dos índios Kaingang no Paraná (1769-1924). Maringá: EDUEM, 1994.

RELATÓRIO da Povoação Indígena de São Jerônimo. SPI. 1923.

RELATÓRIO da Povoação Indígena de São Jerônimo. SPI. 1926.

SILVA, Márcio Ferreira da; AZEVEDO, Marta Maria. Pensando as escolas dos povos indígenas no Brasil: o movimento dos professores indígenas do Amazonas, Roraima e Acre. In: SILVA, Aracy Lopes da; GRUPIONE, Luís Donisete Benzi. A temática indígena na escola - novos subsídios para professores de I" e 2" graus. Brasília: MEC, 1995.

VEIGA, V; D' ANGELIS, W. Bilingüismo entre os Kaingang: situação atual e perspectivas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LINGUISTICA APLICADA, 4., 1995, Campinas. Anais... Campinas, 1995.

Published

2003-03-04

How to Cite

TOMMASINO, Kimiye. Indigenous school education in Paraná. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 8, n. 1, p. 71–98, 2003. DOI: 10.5433/2176-6665.2003v8n1p71. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9089. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.