Indigenous school education in Paraná
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2003v8n1p71Keywords:
Indigenous education, School education for indigenous, Intercultural and bilingual educationAbstract
This article analyses the process of the school implantation for indigenous people on Paraná State since XVI Century and searches identify the major characteristics from those schools. Appoint the main difficulties encountered for implantation the indigenous school education proposed by MEC/LDB/National Curricular Reference for Indigenous Schools, to agree Federal Constitution that guarantees for Indigenous people the right to be and to persist with different societies.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes para a política nacional da educação escolar indígena. 2. ed. Brasília, 1994.
CIO, Chateaubriand Nunes. Os Kaingang da Bacia do Tibagi: um estudo etnomatemático em comunidades indígenas. 1999. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro, 1999.
GRUPIONI, Luis Domsete Benzi. A nova LDB e os índios: a rendição dos caras-pálidas Cadernos de Campo, São Paulo, v. 1, n. 1, 1991.
KRENAK, Ailton. Receber sonhos. Entrevista. Revista Teoria & Debate, São Paulo, n. 7, p. 2-13, jun./ago./set. 1989.
LEMOS, Fabiana de Ávila. Estudo preliminar sobre a educação formal indígena no Paraná. 1997. Monografia (Bacharelado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 1997.
MAGALHÃES, Lúcia. Notas para o estudo do conceito de educação indígena do Brasil. Rio de Janeiro: Of. grafo da Universidade do Brasil, 1951.
MELIÀ, Bartomeu. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Loyola, 1979.
MONTOYA, Pe. Antônio Ruiz de. Conquista espiritual feita pelos religiosos da Companhia de Jesus nas províncias do Paraguai, Paraná, Uruguai e Tape. Porto Alegre: Martins, 1985.
MOTA, Lúcio Tadeu. As Guerras dos Índios Kaingang. A história épica dos índios Kaingang no Paraná (1769-1924). Maringá: EDUEM, 1994.
RELATÓRIO da Povoação Indígena de São Jerônimo. SPI. 1923.
RELATÓRIO da Povoação Indígena de São Jerônimo. SPI. 1926.
SILVA, Márcio Ferreira da; AZEVEDO, Marta Maria. Pensando as escolas dos povos indígenas no Brasil: o movimento dos professores indígenas do Amazonas, Roraima e Acre. In: SILVA, Aracy Lopes da; GRUPIONE, Luís Donisete Benzi. A temática indígena na escola - novos subsídios para professores de I" e 2" graus. Brasília: MEC, 1995.
VEIGA, V; D' ANGELIS, W. Bilingüismo entre os Kaingang: situação atual e perspectivas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE LINGUISTICA APLICADA, 4., 1995, Campinas. Anais... Campinas, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.