Musical myth and mythical music: an anthropological perspective of Richard Wagner’s work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2010v15n1p196

Keywords:

Sound Anthropology, Myth, Richard Wagner, Society

Abstract

A study of the relationships between music, society and myth in the work of Richard Wagner is proposed; highlighting the importance of myth and music as language for culture interpretation and dissemination of Germanic mythology in Western culture provided by Wagner’s works. Thus mentioning anthropologist Anthony Seeger, we interpret music as a key element in the process of building social and conceptual world, being the study of the performance, a figurative analysis of social life. Although several ideologies coexist in each myth, a discussion is proposed regarding the subsidies that the opera Tristan and Isolde, in particular, granted to the idea of myth, introducing values that could be perceived both in XIX century and today’s society.

Author Biography

Maria Raquel da Cruz Duran, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

PhD in Social Anthropology from the Universidade de São Paulo - USP. Professor at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

References

AMARAL, Adriana; NATAL, Geórgia; VIANA, Luciana. Netnografia como aporte metodológico da pesquisa em comunicação digital. Famecos/PUC-RS, Comunicação Cibernética, Porto Alegre, v. 1, n. 20, 2008.

BARENBOIM, Daniel; SAID, Edward. Paralelos e paradoxos: reflexões sobre música e sociedade. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

BLACKING, John. How musical is man? Seattle: University of Washington Press, 1973.

BLACKING, John. Music, culture and experience. Selected Papers. Chicago: University of Chicago Press, 1995.

BURNETT, Henry. O Beethoven-Schrift: Richard Wagner teórico. Trans/Form/ Ação, Marília, v. 32, n. 1, 2009.

CAZNOK, Yara Borges; NAFFAH NETO, Alfredo. Ouvir Wagner: ecos nietzschianos. São Paulo: Musa Editora, 2000.

CAZNOK, Yara Borges. Música: entre o audível e o visível. São Paulo: Unesp, 2003.

COELHO, Luís Fernando Hering. A nova edição de Why Suyá Sing, de Anthony Seeger, e alguns estudos recentes sobre música indígena nas terras baixas da América do Sul. Mana: Estudos de Antropologia Social, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, 2007.

COHN, Clarice; VIEIRA, José Glebson; LIMA, Leandro Mahalem de; SZTUTMAN, Renato & HIKIJI, Rose Satiko Gitirana. Por que canta Anthony Seeger? Revista de Antropologia, São Paulo, v. 50, n. 1, 2007.

FELD, Steven. Sound and sentiment: Birds, Weeping, Poetics and Song in Kaluli Expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1982.

HIKIJI, Rose Satiko Gitirana. A música e o risco: etnografia da performance de crianças e jovens. São Paulo: Edusp, 2006.

LANZA, Diego. A dramatização do mito. KRITERION: Revista de Filosofia, Belo Horizonte, v. 44, n. 107, 2003.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Olhar, escutar, ler. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

LÉVI-STRAUSS, Claude. A estrutura dos mitos. In: Antropologia estrutural. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1967.

LÉVI-STRAUSS, Claude. De perto e de longe. Entrevistas a Didier Eribon. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Mitológicas I: O cru e o cozido. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

MELLO, Maria Ignez C. Música e mito entre os Wauja do Alto Xingu. 1999. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1999.

MENEZES BASTOS, Rafael José de. Musicológica Kamayurá: para uma
antropologia da comunicação no Alto-Xingu. Florianópolis: Editora da UFSC, 1999.

MERRIAM, Alan P. The anthropology of music. Evanston: Northwestern University Press, 1964.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Music and discourse. Princeton: Princeton University Press, 1990.

NEUMAN, Ernest. História das grandes óperas e de seus compositores. Rio de Janeiro: Globo, 1949. v. 1.

ORTEGA y GASSET, José. A desumanização da arte. São Paulo: Cortez, 2003.

PINTO, Tiago de Oliveira. Som e música: questões de uma antropologia sonora. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 44, 2001.

SAHLINS, Marshall. Esperando Foucault, ainda. São Paulo: Cosac & Naify, 2004a.

SAHLINS, Marshall. Cosmologias do capitalismo: o setor trans-pacífico do “sistema mundial”. In: Cultura na Prática. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004b.

SAHLINS, Marshall. A tristeza da doçura, ou a antropologia nativa da cosmologia ocidental. In: Cultura na prática. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004c.

SCHNEIDER, Marcel. Wagner. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

SEEGER, Anthony. Why Suyá sing: A musical anthropology of an amazonian people. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

SENNETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

Published

2010-07-15

How to Cite

DURAN, Maria Raquel da Cruz. Musical myth and mythical music: an anthropological perspective of Richard Wagner’s work. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 15, n. 1, p. 196–203, 2010. DOI: 10.5433/2176-6665.2010v15n1p196. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6548. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Articles