African students from the palop in redenção, Ceará, Brazil: representations, identity and power

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2020v25n1p64

Keywords:

Identities. Racial and ethnical relations. International cooperation. Representational regimes. Power.

Abstract

This paper discusses the representations inscribed in the experience of african students in Redenção – city localized in the countryside of Ceará, Brazil – as part of a social reality promoted by the public policies of integration and inclusion which emerged with the International University for the Luso-AfroBrazilian (Unilab) in 2010. The investigation was possible through observation and participation that allowed connections between images, discourses and local situations. The differences that are felt and lived by the foreign students are understood as part of the identity construction organized through ethnical Through the conflicts and an interexchange of communication almost inexistent between foreigners and locals, the article identifies the heritage of dominant regimes of representation of the black people (HALL, 1990) in Ceará and aims to establish connections between the identitary processes, racism and the exercise of power in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Ellery Mourão, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro Brasileira - UNILAB

PhD in Social Sciences from the Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professor at the Institute of Humanities of the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira -UNILAB.

Carla Susana Alem Abrantes, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

PhD in Social Anthropology from the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Professor in at the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony - UNILAB.

References

ABRANTES, Carla Susana Além. O ensino superior em Redenção (CE), Brasil: comentário sobre um arquivo virtual. O Público e o Privado, Fortaleza, v. 23, p. 135-144, 2014a.

ABRANTES, Carla Susana Além. Problemas e soluções para a gestão de Angola: um estudo a partir do ensino superior de administração colonial. 2012. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

ABRANTES, Carla Susana Além. Repertórios do conhecimento em disputa: trabalhadores indígenas e agricultores no colonialismo português em Angola, 1950. Anuário Antropológico, Brasília, p. 195-218, 2014b.

ABRANTES, Carla Susana Além. Um texto acadêmico para uma ação política: a Unilab e os episódios de violência em Redenção e Acarape. In: BARROSO, M. M.; ABRANTES, C. S. A. Antropologia, cooperação internacional e processos de formação de Estado: entre práticas de governo e práticas da política. Rio de Janeiro: ABA Publicações, 2020.

APPADURAI, Arjun. Colocando a hierarquia no seu lugar. Tradução de Cláudia Rezende. In: MARCUS, George (org.). Rereading cultural anthropology. London: Duke University Press, 1992.

APPIAH, Kwame Anthony. A. Na casa de meu pai: a África na filosofia da cultura. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

BARTH, Fredrik. Temáticas permanentes e emergentes na análise da etnicidade. In: VERMEULEN, Hans; GOVERS, Cora. (org.). Antropologia da etnicidade: para além de “ethnic groups and boundaries”. Lisboa: Fim de Século, 2003. p. 19-44.

BERREMAN, Gerald. Etnografia e controle de impressões em uma aldeia do Himalaia. In: ZALUAR, Alba. Desvendando máscaras sociais. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1975.

BEZERRA, Analúcia Sulina. A confraria de Nossa Senhora do Rosário dos Homens Pretos de Quixeramobim. 2009. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

BEZERRA, Analúcia Sulina. Bastiões: memória e identidade negra. 2002. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2002.

CARDOSO, Lourenço. Branquitude: estudos sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris Editora, 2018.

CLIFFORD, James. Routes: travel and translation in the late twentieth century. London: Havard University Press, 1997.

CLIFFORD, James. Sobre a autoridade etnográfica. In: CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

COELHO, Rafael Franco. Algumas notas sobre a história do cinema documentário etnográfico. Revista Comunicación, Piura, v. 1, n. 10, p. 755-766, 2012.

CORRÊA, Mariza. Sobre a invenção da mulata. Cadernos Pagu, São Paulo, n. 6-7, p. 35-50, 1996.

CUNHA JUNIOR, Henrique; SANTOS, Marlene Pereira dos. População negra no Ceará e sua cultura. Revista África e Africanidades, Rio de Janeiro, ano 3, n. 11, p. 1-10, 2010.

DELGADO, Paulo S. Graça; MELO, Marilândes M. Ribeiro. Reforma Educacional em Cabo Verde e a Internacionalização das Políticas Educacionais. Mediações, v. 21, n. 2, p. 26-48, 2016.

DO OUTRO lado do atlântico. Direção: Daniele Ellery Mourão e Márcio Câmara. Produção: Deberton Filmes. Fortaleza: Euphemia Filmes, 2016. digital/full HD (90 min).

DUARTE, Andressa Maria Gomes de Oliveira. O Brasil como estratégia ascensional: convênios, interesses e trajetórias de estudantes cabo-verdianos e angolanos na universidade brasileira. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

ELIAS, Norbert. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

FABIAN, Johannes. O tempo e o outro: como a antropologia estabelece seu objeto. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

FONSECA, Dagoberto José. A tripla perspectiva: a vinda, a permanência e a volta de estudantes angolanos no Brasil. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 1, p. 23-44, 2009.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

FUNES, Eurípedes Antônio. Negros no Ceará. In: SOUSA, Simone (org.). Nova história do Ceará. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2000.

GIACOMINI, Sônia Maria. Mulatas profissionais: raça, gênero e ocupação. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 85-101, 2006.

GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 21, p. 40-51, 2002.

GONÇALVES, Adelaide; FUNES, Eurípedes. Abolição: manifestação e herança. A abolição da escravatura no Ceará: uma abordagem crítica. Cadernos do NUDOC, Fortaleza, n. 1, p. 29-42, 1988.

GUSMÃO, Neusa. África e Brasil no mundo acadêmico: diálogos cruzados. In: COLÓQUIO SABER E PODER, 2008, Campinas. Anais [...]. Campinas, 2008.

HALL, Stuart. Cultural identity and diaspora. In: RUTHERGORD, J. (ed.). Identity, community, cultural difference. London: Lawrence & Wishart, 1990. p. 222-237.

HIRSCH, Olívia Nogueira. Hoje eu me sinto africana: processos de (re)construção de identidades em um grupo de estudantes cabo-verdianos no Rio de Janeiro. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

MACAMO, Elísio. A constituição duma sociologia das sociedades africanas. Estudos Moçambicanos, Maputo, n. 19, p. 5-26, 2002.

MARQUES, Janote Pires. A invisibilidade do negro na história do Ceará e os desafios da Lei 10.639/2003. Poiésis, Tubarão, v. 7, n. 12, p. 347-366, 2013.

MELO, Marilândes Mól Ribeiro; DELGADO, Paulo Sérgio Graça. Reforma Educacional em Cabo Verde e a Internacionalização das Políticas Educacionais. Mediações, v. 21, n. 2, p. 26-48, 2016.

MORAIS, Sara Santos; SILVA, Kelly Cristiane. Estudantes de países africanos de língua oficial portuguesa nas universidades brasileiras: tensões de sociabilidade e dinâmicas indenitárias. In: CONGRESSO LUSOAFROBRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 9., 2011, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia (UFBA), 2011.

MOTTA, Antônio. I’m not exotic, i’m exhausted: africanos no Brasil, culto da elegância e consumo de luxo. Trabalhos de Antropologia e Etnologia, Porto, v. 57, p. 270-294, 2017.

MOURÃO, Daniele Ellery. Estudantes cabo-verdianos do ensino superior no Brasil e em Portugal: projeto de vida e elaboração de identidades. Revista Anthropológicas, Recife, ano 20, v. 27, n. 1, p. 155-186, 2016.

MOURÃO, Daniele Ellery. Identidades em trânsito: África 'na Pasajen': identidades e nacionalidades guineenses e cabo-verdianas. Campinas: Arte Escrita, 2009.

MOURÃO, Daniele Ellery. Partir, permanecer, regressar: estudantes cabo-verdianos entre Brasil e Portugal. Fortaleza: Edições UFC, 2018.

MUDIMBE, Valentin-Yves. The invention of Africa: gnosis, philosophy, and the order of knowledge. Bloomington: Indiana University Press and James Currey, 1988.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. 2. ed. São Paulo: Ática, 1988.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Niterói: EdUFF, 2000.

MUNGOI, Dulce Maria Domingos Chalé João. O mito atlântico: relatando experiências singulares de mobilidade dos estudantes africanos em Porto Alegre no jogo de reconstrução de suas identidades étnicas. 2006. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

PACHECO, Ana Claúdia Lemos. Branca para casar, mulata para f..., negra para trabalhar: escolhas afetivas e significados de solidão entre mulheres negras em Salvador, Bahia. 2008. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

PORDEUS JUNIOR, Ismael. Cearensidad. In: CARVALHO, Gilmar. (org.). Bonito pra chover. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2003.
PORDEUS JUNIOR, Ismael. Umbanda: o Ceará em transe. Fortaleza: Museu do Ceará, 2002.

RATTS, Alecsandro José Prudêncio. Os povos invisíveis: territórios negros e indígenas no Ceará. Cadernos CERU, São Paulo, v. 9, p. 109-127, 1998.

ROCHA, Everardo. O que é etnocentrismo. 11. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Coleção Primeiros Passos, n. 124)

RODRIGUES, Nina. As raças humanas e a responsabilidade penal no Brasil. 4. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1938.

RODRIGUES, Nina. Os africanos no Brasil. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010.

SAID, Edward Wadie. Orientalismo: o oriente como invenção do ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SUBUHANA, Carlos. Estudar no Brasil: imigração temporária de estudantes moçambicanos no Rio de Janeiro. 2005. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Escola de Serviço Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: TOMAZ, Tadeu da Silva (org.); HALL, Stuart.; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2020-04-19

How to Cite

MOURÃO, Daniele Ellery; ABRANTES, Carla Susana Alem. African students from the palop in redenção, Ceará, Brazil: representations, identity and power. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 25, n. 1, p. 64–81, 2020. DOI: 10.5433/2176-6665.2020v25n1p64. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/38767. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.