“Class racism”: elitist representations on the poor and poverty in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2019v24n2p227

Keywords:

Class racism, Elites, Poverty, Meritocracy, Sociology

Abstract

The article analyzes the “class racism”, following the formulation proposed by Jessé Souza, produced by “Brazilian elites” in their representations about the phenomena of the poor and poverty. In the first part, we proceed to a sociological foundation of the notion of class racism, based on the works of Pierre Bourdieu and Norbert Elias. In the second part, we analyze the class racism à brasileira, that is to say, the peculiarities assumed by class racism in Brazil. It is argued that class racism is constituted as a reaction of the elites to the rise to certain spheres of consumption by the poorer segments of the Brazilian population, especially the batalhadores. In the third part, we properly analyze some manifestations of class racism disseminated in the media – whether by journalists or anonymous manifestations produced directly by members of the elites. It is demonstrated that class racism operates an association between poverty and vagrancy, lack of intelligence, and the absence of distinct and civilized modes of conduct. Finally, we propose the concept of “arcane poverty”, understood as the phenomenon of exaltation of the signs of poverty and of concealment of its origins, defending the need of a relational analysis for the phenomena of poverty-wealth.

Author Biographies

Lucas Voigt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRG

Doctoral student in Sociology at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Volni Luiz Pagani Junior, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Sociology and Masters in Education from the Universidade Federa de Santa Catrarina UFSC.

References

BEISEL, Nicola; KAY, Tamara. Abortion, Race, and Gender in Nineteenth-Century America. American Sociological Review, Menasha, US, v. 69, p. 498-518, ago. 2004.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. p. 165-196.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 13. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

BOURDIEU, Pierre. O racismo da inteligência. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Lisboa: Fim de Século, 2003. p. 277-281.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do ensino. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014.

CATTANI, Antonio David. A riqueza desmistificada. 2. ed. Porto Alegre: Marcavisual, 2014.

CORADINI, Odaci Luiz. Em nome de quem? recursos sociais no recrutamento de elites políticas. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

ELIAS, Norberto. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994. v. 1.

FAORO, Raymundo. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3. ed. São Paulo: Editora Globo, 2001.

GRÜN, Roberto. Dinheiro no bolso, carrão e loja no shopping: estratégias educacionais e estratégias de reprodução social em famílias de imigrantes armênios. In: ALMEIDA, Ana Maria F.; NOGUEIRA, Maria Alice (org.). A escolarização das elites: um panorama internacional da pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 66-75.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Racismo e anti-racismo no Brasil. São Paulo: Fundação de Apoio à Universidade de São Paulo: Ed. 34, 1999.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KAPA, Raphael. “Abaixa a bola, pobre”, afirma mulher durante discussão em shopping center no Rio. O Globo, Rio de Janeiro, 11 Jul. 2014. Disponível em: http://oglobo.globo.com/sociedade/abaixa-bola-pobre-afirma-mulher-durante-discussao-em-shopping-center-no-rio-13218736. Acesso em: 17 abr. 2018.

KRAUSE, Thiago. No Brasil, desigualdade e corrupção se reforçam mutuamente, diz historiador. Folha de São Paulo, São Paulo, 20 out. 2017. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2017/10/1928582-escravismo-do-passado-persiste-e-ajuda-a-explicar-corrupcao-diz-historiador.shtml. Acesso em: 25 abr. 2018.

LEÃO, Danuza. Ser especial. Folha de São Paulo, São Paulo, 25 nov. 2012. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidiano/80046-ser-especial.shtml. Acesso em: 20 abr. 2018.

MEDEIROS, Marcelo. Brasil: os ricos desconhecidos. In: CATTANI, Antonio David (org.). Riqueza e desigualdade na América Latina. Porto Alegre: Zouk, 2010. p. 59-78.

OIT diz que brasileiro trabalha mais, mas produz menos. Terra, [São Paulo], 1 set. 2013. Disponível em: http://economia.terra.com.br/noticias/noticia.aspx?idNoticia=200309011159_INV_27310298. Acesso em: 7 jul. 2014.

PINÇON, Michel; PINÇON-CHARLOT, Monique. Sociologia da alta burguesia. Sociologias, Porto Alegre, v. 9, n. 18, p. 22-37, jul./dez. 2007.

PRATES, Luiz Carlos. Anestesiados. SBT Meio Dia, Santa Catarina, 17 jun. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xGbdYUWvAN8. Acesso em: 15 abr. 2018

PRATES, Luiz Carlos. É pobre porque quer. SBT Meio Dia, Santa Catarina, 28 fev. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qLHdGPE7BPs. Acesso em: 15 abr. 2018.

PRATES, Luiz Carlos. Qualquer miserável tem um carro. Jornal do Almoço, Rio Grande do Sul, 15 nov. 2010. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=uwh3_tE_VG4. Acesso em: 15 abr. 2018.

PROFESSORA da PUC ironiza passageiro de avião e ganha página. Exame, São Paulo, 7 fev. 2014. Disponível em: http://exame.abril.com.br/brasil/noticias/professora-da-puc-ironiza-passageiro-de-aviao-e-ganha-pagina. Acesso em: 4 jun. 2014.

SAES, Décio Azevedo Marques. A ideologia docente em A reprodução, de Pierre Bourdieu e Jean-Claude Passeron. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 10, n. 16, p. 106-125, jul./dez. 2007

SEIDL, Ernesto. Estudar os poderosos: a sociologia do poder e das elites. In: SEIDL, Ernesto; GRILL, Igor Gastal (org.). As ciências sociais e os espaços da política no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

SOUZA, Jesse. A elite do atraso: da escravidão à Lava-Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

SOUZA, Jesse. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

SOUZA, Jesse. Ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

Published

2019-08-12

How to Cite

VOIGT, Lucas; PAGANI JUNIOR, Volni Luiz. “Class racism”: elitist representations on the poor and poverty in Brazil. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 24, n. 2, p. 227–249, 2019. DOI: 10.5433/2176-6665.2019v24n2p227. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/33710. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Articles