The selection of tutors as a mechanism for translating governmental demands into the logic of Brazilian public higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2176-6665.2017v22n2p510

Keywords:

Tutorship, Distance education, Higher education, Open University of Brazil

Abstract

In the last decades, Brazil has sustained an expansion of its Higher Education (HE). In this article, we focus in the Open University of Brazil (OUB) policy, which intends to expand the public higher education through distance education. This policy, defined by the Ministry of Education and implemented by Higher Education Personnel Improvement Commission (HEPIC), establishes agreements with public Higher Education Institutions (HEIs) of all over the country. One of the central categories of this policy is that of the tutors, a worker responsible, basically, for the all the teaching-learning relations offered in OUB. We investigated the tutor’s selection notices published by contracted HEIs. We see them as translation mechanisms of the governmental demand for the expansion of the public HE to the logic, values and norms of the internal agents of this level of education, its faculty. With this aim, we dialogue with Bourdieu’s reflections on selection processes and the university field to think about the dynamics of the current expansion policy of public HE through distance education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela de Oliveira Nunes, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD in Education from the Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professor at the Universidade Estadual de Londrina - UEL.

Daniel Guerrini, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doctor in Sociology from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - UFRGS. Professor at the Universidade Tecnológica do Paraná - UTFPR.

References

BARBOSA, Maria Ligia de Oliveira. Expansão, Diversificação, Democratização: questões de pesquisa sobre os rumos do ensino superior no Brasil. Caderno CRH, Salvador, v. 28, n. 7, May/Aug. 2015.

BEZERRA, Carolina Cavalcanti. O Papel do Tutor na Modalidade de Ensino a Distância. In: OLIANE, Gilberto; MOURA, Rogério A. de (Org.). Educação a Distância: gestão e docência. Curitiba-PR: CRV, 2012.

BITTAR, Mariluce. Produção do conhecimento em políticas de educação superior no Brasil: o protagonismo da Rede Universitas/Br e do GT Política de Educação Superior da ANPEd. Série-Estudos – Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, v. 30, p. 14-24, 2010.

BOURDIEU, P. Homo Academicus. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2008.

BOURDIEU, P. Os usos sociais das ciências: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.

BOURDIEU, P; J PASSERON.L’examen d’une illusion. Revue française de sociologie. Année 1968, v. 9 n 1, p. 227-253.

BRASIL. Brasil 2022 / Secretaria de Assuntos Estratégicos. – Brasília: Presidência da República, Secretaria de Assuntos Estratégicos - SAE, 2010.

BRASIL. Projeto de lei - Regulamentação do exercício da atividade de Tutoria em Educação a Distância. 2011, Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=65B2648884527AA58363DBDBB4E1C8EA.proposicoesWeb2?codteor=925438&filename=PL+2435/2011. Acesso em: 01/03/16.

BRASIL. RESOLUÇÃO CD/FNDE Nº 26, DE 5 DE JUNHO DE 2009. Disponível em: http://www.uab.capes.gov.br/images/stories/downloads/legislacao/resolucao_fnde_n26.pdf. Acesso em: 01/03/16.

CARVALHO, Cristina Helena Almeida de. A mercantilização da educação superior brasileira e as estratégias de mercado das instituições lucrativas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 54, p. 761-776, jul./set. 2013.

CATANI, Afranio Mendes; OLIVEIRA, João Ferreira de; MICHELOTTO, Regina Maria. As políticas de expansão da educação superior no Brasil e a produção do conhecimento. Série-Estudos – Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, n. 30, p. 267-281, jul./dez. 2010.

CRUZ, Carlos Henrique de Brito. A produção científica brasileira. São Paulo: Unicamp, 2003.

CUNHA, Luiz Antônio. O Ensino Superior No Octênio FHC. Educação & Sociedade, v. 24, n. 82, abr. 2003.

GUIMARÃES, Jorge A.; AVELLAR, Sergio O. C. A universidade brasileira – a pós graduação e a pesquisa. Parcerias Estratégicas, Brasília, v. 15, n. 31, p. 53-83, dez. 2010. Edição Especial

LACÉ, Andréia Mello. A Universidade Aberta do Brasil (UAB): das origens na ditadura militar ao século XXI. 2014. 313 fls. Tese (Doutorado em educação) – Universidade de Brasília, Brasília-DF, Abril. 2014.

LIMA, Kátia. Educação a distância ou à distância da educação?. Universidade e Sociedade, Brasília, n. 39, p. 81-91, fev. 2007.

MANCEBO, Deise. Trabalho docente na educação superior brasileira: mercantilização das relações e heteronomia acadêmica. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 23, n. 2, p. 73-91, 2010.

MARCELA O. NUNES | DANIEL GUERRINI | A Seleção De Tutores Como Mecanismo 535 - MS. Anais do III Seminário Internacional America Platina- CADEF, Universidade Federal do Mato groso do Sul, 2010. p. 1-15.

MORAES, Karine Nunes; AZEVEDO, Mário Luiz Neves; CATANI, Afrânion Mendes. A produção do conhecimento no contexto das políticas de expansão da educação superior no brasil pós-ldb/1996: uma síntese. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 1, p.119-132, 2014.

NOGUEIRA, Vanessa dos Santos. Educação a distância: práticas pedagógicas e políticas públicas. Curitiba. CRV, 2014.

OLIVEIRA, Gleyva Maria S. de. O perfil de tutoria nos projetos de cursos a distância voltados para a formação de professores do Ensino Fundamental. Cuiabá: NEAD/UFMT, 2003.

PETERS, Otto. Didática do Ensino à Distância: experiências e estágio da discussão numa visão internacional. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos, 2006.

SILVA JR, João dos Reis; MARTINS, Tania B. Mediações e contradições na educação a distância: o trabalho do professor e do tutor. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v. 6 n.16, p.37-47, jan./abr 2016.

SILVA, Solonildo Almeida. Educação a distância e Universidade Aberta do Brasil: quando a mercantilização do ensino e a precarização da docência alcançam um novo ápice? 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Ceará, 2011.

SLAUGHTER, Sheila; RHOADES, Gary. Academic capitalism and the new economy: markets, state and higher education. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2004.

WOLFF, S.; ALMEIDA, Sérgio Antunes de. A industrialização da educação na dinâmica do capitalismo contemporâneo: novas tecnologias e o trabalho docente sob o ensino a distância. In: ANTUNES, Ricardo Luiz Coltro (Org.). Riqueza e Miséria do Trabalho no Brasil II. São Paulo: Boitempo, 2013. v. 2, p. 243-302.

WOLFF, S.; ALMEIDA, Sérgio Antunes de. Novas tecnologias e o trabalho docente na modalidade ensino a distancia. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL AMÉRICA PLATINA: IDENTIDADE, DIVERSIDADE E LINGUAGENS DO TERRITÓRIO PLATINO, 3., 2010, Campo Grande

ZUIN, Antônio A. S. Educação a distância ou educação distante? O Programa Universidade Aberta do Brasil, o Tutor e o Professor Virtual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 935-954, out. 2006.

Published

2017-12-31

How to Cite

NUNES, Marcela de Oliveira; GUERRINI, Daniel. The selection of tutors as a mechanism for translating governmental demands into the logic of Brazilian public higher education. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 22, n. 2, p. 510–535, 2017. DOI: 10.5433/2176-6665.2017v22n2p510. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/32265. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.