An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
DOI:
https://doi.org/10.5433/2176-6665.2014v19n1p214Keywords:
Public policies, Education, Affirmative action policies, Socioracial bonusAbstract
The objective of this article is to assess whether academic performance at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais—UFMG) varies depending on whether students received socioracial bonuses on the institution’s entrance exam. The study analyzes the impact of different categories of this social inclusion policy. The database contains socioeconomic and academic performance information for students in their 1st, 2nd, 3rd and 4th semesters at UFMG in 2009 and 2010. A series of models were estimated to analyze differences in Semiannual Global Performance (Rendimento Semestral Global—RSG). The results suggest that RSG results for students who received and did not receive the bonus are similar, controlling for social, demographic and economic variables. This study suggests that UFMG’s socioracial bonus policy had the desired effect of including less-favored groups at the university without diminishing educational quality.References
BARROS, Ricardo Paes; MENDONÇA, Rosane; QUINTÃES, Giovani; SANTOS, Daniel Domingues. Determinantes do desempenho educacional do Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, p. 1-42, 2001.
RESOLUÇÃO n. 10, de 22 de Abril de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, 2014. seção 1, n. 80.
FELÍCIO, Fabiana, FERNANDES, Reynaldo. O efeito da qualidade da escola sobre o desempenho escolar: uma avaliação do ensino fundamental no estado de São Paulo. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 33., 2005, Niterói. Anais… Niterói: ANPEC, 2005. p. 2-20.
FERMAN, Bruno; ASSUNÇÃO, Juliano. Affirmative action in university admission ad high school students’ proficiency. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ECONOMETRIA, 27., 2005, Natal. Anais...Natal: SBE, 2005.
FRANCIS, Andrew e TANNURI-PIANTO, Maria. The redistributive equity of affirmative action: Exploring the role of race, socioeconomic status, and gender in college admissions, Economics of Education Review, Elsevier, v. 31, n. 1, p. 45- 55, 2012.
GOLGHER, André Braz. Diálogos com o ensino médio 6: o estudante de ensino médio no Brasil analisado a partir de dados do INEP. Belo Horizonte: CEDEPLAR/UFMG, 2010.
HASENBALG, Carlos; SILVA, Nelson do Valle. Educação e diferenças raciais na mobilidade ocupacional no Brasil. In: ENCONTRO ANNUAL DA ANPOCS, 22., São Paulo. Anais... São Paulo: IUPRJ, 1998. p. 2-16.
IBGE. Censo Demográfico, Rio de Janeiro: IBGE, 2010.
JACCOUD, Luciana; BEGHIN, Nathalie. Desigualdades raciais no Brasil: um balanço da intervenção governamental. Brasília: Ipea, 2002.
JOHNSTON, Jack; DINARDO, John. Econometric models. 4. ed. Nova Iorque: McGraw Hill, 1997.
KLEINKE, Maurício. O vestibular Unicamp e a inclusão social: experiências e perspectivas. 2007.
LEE, Jong-Wha. W; BARRO, Robert J. Schooling quality in a cross section of countries. Cambridge: National Bureau of Economic Research, 1997.
LEONARD, David K.; JIANG, Jiming. Gender bias and the college predictions of the sats: a cry of despair. Research in Higher Education, New York, v. 40, n. 4, p. 375- 407, 1999.
MACHADO, Ana Flávia; MORO, Sueli; MARTINS, Ludiemy; RIOS, Juan. Qualidade do ensino em matemática: determinantes do desempenho de alunos em escolas públicas estaduais mineiras. Economia, Brasília, v. 9, n. 1, p. 23-45, 2008.
MENEZES-FILHO, Naercio Aquino. Os determinantes de desempenho escolar do Brasil. 2007.
MOEHLECKE, Sabrina. Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 117, p. 197-217, 2002.
NEVES, Alan Vítor Coelho; AMARAL, Ernesto Friedrich de Lima., GOLGHER, André Braz. A política pública do bônus sociorracial na UFMG: avaliação do acesso pelo vestibular. Belo Horizonte: UFMG, 2012.
PEDROSA, Renato H. L.; DACHS, Norberto J. W.; MAIA, Rafael P.; ANDRADE, Cibele Y. Academic performance, students’ background and affirmative action at a Brazilian university. Higher education management and policy, Paris, v. 19, n. 3, p. 1-20, 2007.
SCHWARTZAN, Simon. A questão da inclusão social na Universidade Brasileira. In: PEIXOTO, Maria do Carmo de Lacerda; ARANHA, Antônia Vitória. Universidade pública e inclusão social: experiência e imaginação. Belo Horizonte: UFMG. p. 23-44, 2008.
SIMAN, Ângela M. Políticas públicas: a implementação como objeto de reflexão teórica ecomo desafio prático. 2005. Tese (Doutorado em Sociologia e Política) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
TESSLER, Leandro R. Ação afirmativa sem cotas:o programa de ação afirmativa e inclusão social da UNICAMP. In: PEIXOTO, Maria do Carmo de Lacerda; ARANHA, Antônia Vitória. Universidade pública e inclusão social: experiência e imaginação. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 67-91.
TOLEDO, Maria Cristina. Universidade e inclusão social - A experiência recente da Universidade de São Paulo com a criação da EACH e a implantação do INCLUSP . In: PEIXOTO, Maria do Carmo de Lacerda; ARANHA, Antônia Vitória. Universidade pública e inclusão social: experiência e imaginação. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 44-66.
TORRECILLA, Francisco Javier Murillo. Um panorama da pesquisa Iberoamericana sobre a eficácia escolar. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais. Banco de dados com informações socioeconômicas e de desempenho acadêmico dos estudantes da Universidade Federal de Minas Gerais, 2010.
UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais. Banco de dados com informações socioeconômicas e de desempenho acadêmico dos estudantes da Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.
WINTHER, Juliana Mara; GOLGHER, André Braz. Uma investigação sobre a aplicação de bônus adicional como política de ação afirmativa na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Revista Brasileira de Estudos de População, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 333-359, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright on articles published in Mediações belongs to the author(s): in the case of partial or entire republication of the original publication, we ask author(s) to indicate the original publication in the periodical.
Mediações uses the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows Open Access, enabling any user to read, download, copy and disseminate its content so long as adequately referenced.
The opinions expressed by the author(s) are their sole responsibility.