Leisure spaces in libraries
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-4390.2015v4n1p104Keywords:
Ocioteca, Libraries, Reading areaAbstract
Introduction: Libraries are usually presented as spaces for active information and culture search, and are not often conceived as places for leisure. This paper adresses the concept of “ocioteca” that is; libraries where patrons go for relaxing and unwind by reading.Objective: This research emphasizes the importance of leisure for individuals, considering libraries as spaces for such practice. Methodology: The study followed the bibliographical research method to examine papers published in the Spanish journal named Educación y Biblioteca. Because this is a fairly new and little discussed subject.
Results: Results allowed only preliminary conclusions, which can be seen by reading mediators as an opportunity for promoting changes in libraries, and turn them into spaces for leisure and recreation.
Conclusion: Research findings highlight the importance of considering planning, fundraising projects, and training as key steps for enabling such library spaces.
Downloads
References
AZEVEDO, Maria de Fátima Mendes de; SANTOS, Michelle Steiner dos; OLIVEIRA, Rúbia de. O uso da cor no ambiente de trabalho: uma ergonomia da percepção. Guia do aluno. 2013. Disponível em: http://www.gastronomiabh.com.br/arquivos/AV1-cores.pdf. Acesso em: 02 set. 2014.
BICCATECA. Disponível em: http://biccateca.com.br/biccatecasite/linha-multi/. Acesso em: 06 out. 2014.
CRISPIM JUNIOR, Márcia. Ocioteca: uma proposta para mediação da literatura. 2014. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.
FERRAZ, Eucanaã. Veneno antimonotonia: os melhores poemas e canções contra o tédio. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.
GÓMEZ HERNÁNDEZ, José Antonio; GARCÍA GÓMEZ, Juan Carlos. La biblioteca pública y la oferta de servicios de ócio basados em recursos eletrônicos. Educación y biblioteca, v.13, n. 123, p. 62-67, 2001. Disponível em: http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/118770/1/EB13_N123_P62- 67.pdf>. Acesso em: 19 maio 2014.
JENSEN, Claus. Conectados com a leitura pela rede. Blumenews. 2013. Disponível: http://www.blumenews.com.br/site/index.php/colunas/colunas/item/898 0-conectados-com-a-leitura-pela-rede>. Acesso em: 04 out. 2014.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
OCIOTECAS. v. 13, n. 123, maio/jun. 2001. Educación y biblioteca, Disponível em: http://es.youscribe.com/catalogue/libros/conocimientos/ ciencias-humanas-y-sociales/educacion-y-biblioteca-n-123-numerocompleto-1785375. Acesso em: 29 maio 2014.
PÉREZ FERRÉS, Sofia. Acessibilidade física. In: PUPO, Deise Tallarico; MELO, Amanda Meincke; PÉREZ FERRÉS, Sofia. (Org.). Acessibilidade: discurso e prática no cotidiano das bibliotecas. Campinas: Unicamp, 2008.
SILVA, Rovilson José da. Acervo Pessoal: fotos 1, 3, 4, 5 e 6. Rio de Janeiro: Biblioteca Parque Estadual – RJ, 2014.
VASCONCELOS, Christianne Soares Falcão; VILLAROUCO, Vilma; SOARES, Marcelo Márcio. Avaliação ergonômica do ambiente construído: estudo de caso em uma biblioteca universitária. Revista Brasileira de Ergonômia, v. 4, n. 1, p.5-25, 2009. Disponível em: http://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/69/66. Acesso em: 20 ago. 2014.
WITTER, Geraldina Porto. Pesquisa bibliográfica, pesquisa documental e busca da informação. Estudos de Psicologia, v.7, n.1, p.5-30, jan./jul. 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
O conteúdo dos textos e a citação e uso de imagens submetidas são de inteira responsabilidade dos autores.
Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Informação& Profissões, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Informação&Profissões.