Self writing in mediating activities to discover indications of cultural protagonism

escritura de sí en actividades de mediación para descubrir indicaciones de protagonismo cultural

Authors

  • Ana Claudia Medeiros de Sousa Universidade Federal da Bahia - UFBA image/svg+xml
  • Raquel do Rosário Santos Universidade Federal da Bahia - UFBA image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2024v13n2/3p60

Keywords:

Self writing, Cultural mediation, Mediation of information, Reading mediation

Abstract

Objective: the objective of this study was to highlight and propose the writing of the self as a technique that can guide the activities of cultural mediation, information mediation and reading mediation by revealing memorialistic traits of the document producer that reveals him as a cultural and representative protagonist in the context sociocultural.
Methodology: this is a study in which a qualitative approach and a bibliographic method were adopted, by articulating the theoretical, conceptual and analytical aspects that supported this study.
Results: in the process of developing mediating activities, a conscious action must be sought, based on the adoption of the technique of writing oneself, which seeks to evidence, strengthen and re-signify sociocultural practices by user-readers who will be able, through this technique, to recognize and achieve cultural protagonism.
Conclusions: self writing presents itself as a technique that highlights the movement of identity and memorial constitution of the document-producing subjects and reflects sociocultural practices, which can be enhanced in the conscious actions of mediation of information, mediation of culture and mediation reading, aligned with the demands arising from the subjects that integrate the various sociocultural contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia - UFBA

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba (UFPB),  João Pessoa, Brazil. Professor at the Institute of Information Science at the Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Brazil.

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doctor en Ciencias de la Información por la Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Brasil. Professor at the Institute of Information Science at the Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Brasil.

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José da (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015. p. 9-32.

DAMATTA, Roberto. Você tem cultura? Jornal da Embratel, Rio de Janeiro, p. [1-4], 1981.

Davallon, Jean. A mediação: a comunicação em processo? Prisma - Revista de Ciência da Informação e da Comunicação, Porto, n. 4, p. 3-36, jun., 2007.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, escrita da História: a título de prólogo. In: GOMES, Ângela de Castro (org.). Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio./ago. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 17 dez. 2024.

GOMES, Henriette Ferreira. Comunicação e informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: MORIGI, Valdir; JACKS, Nilda; GOLIN, Cida. (org.). Epistemologias, comunicação e informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação consciente da informação; categoria fundante ao protagonismo profissional e social. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; ROMEIRO, Nathália Lima (org). O protagonismo da mulher na Arquivologia, Biblioteconomia, Museologia e Ciência da Informação. Florianópolis: Rocha; Nyota, 2019, v. 1, p. 187-206. Disponível em: https://www.nyota.com.br/. Acesso em: 17 dez. 2024.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e protagonismo social: relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen Habermas. In: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira (org.).

Informação e protagonismo social. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 27-44.

OLIVEIRA, Bernardina Maria Juvenal Freire de. José Simeão: escritos de uma trajetória. Tese de doutorado (Programa de Pós-graduação em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6264?mode=full&&&&locale=pt_BR. Acesso em: 17 dez. 2024.

PERROTTI, Edmir. Sobre informação e protagonismo cultural. In: Gomes, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira. Informação e protagonismo social. EDUFBA, 2017, p. 11-25.

SILVA, Bárbara Damiane; SANTOS NETO, João Arlindo. Práticas de mediação cultural nas bibliotecas públicas municipais de Londrina/PR. Biblionline, João Pessoa, n. 2, v. 13, p. 30-43, 2017. Disponível em:

http://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/16140. Acesso em: 17 dez. 2024.

SOUSA, Ana Claudia Medeiros de; SANTOS, Raquel do Rosário; JESUS, Ingrid Paixão de. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-20, 2020. Disponível

em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333#:~:text=As%20atividades% 20de%20mediação%20da,pertencimento%20com%20sua%20estrutura%20sociocultural. Acesso em: 17 dez. 2024.

Published

2024-12-31

How to Cite

SOUSA, Ana Claudia Medeiros de; SANTOS, Raquel do Rosário. Self writing in mediating activities to discover indications of cultural protagonism: escritura de sí en actividades de mediación para descubrir indicaciones de protagonismo cultural. Informação@Profissões, [S. l.], v. 13, n. 2/3, p. 60–77, 2024. DOI: 10.5433/2317-4390.2024v13n2/3p60. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/52104. Acesso em: 14 dec. 2025.