Remote Pedagogical practices in higher education during the COVID-19 pandemic

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p207-228

Palavras-chave:

Remote teaching, COVID-19, Technologies

Resumo

The COVID-19 pandemic has triggered many changes, including the need for physical distancing to reduce the spread of the new coronavirus, known as SARS-CoV-2. As a result, Brazilian educational institutions, both public and private, had to resort to a special regime to continue their classes. Considering this context, this research aims to identify applications and programs, in addition to their relevance, used in remote teaching. The technical processes used were bibliographic, documentary, and ethnographic research. For this purpose, we developed a questionnaire via Google Forms and the data were subjected to descriptive and qualitative analysis. It was possible to conclude that education professionals and students were not prepared to change the way of teaching and learning. Thus, continuing education, including technologies and institutional resources, is of particular relevance for education.

Biografia do Autor

Rafaela Tavares Bassetto, Universidade Estadual do Norte do Paraná | UENP

Graduada em Letras Português-Inglês pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).

Letícia Jovelina Storto, Universidade Estadual do Norte do Paraná | UENP

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), campus de Cornélio Procópio.

Referências

BARROS, Eliana Merlin Deganutti de; LAZARI, Poliana dos Santos Silva de. Ensino remoto emergencial: uma experiência com a didatização do gênero “documentário”. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), Manaus, Brasil, v. 6, Ed. Esp. Desafios e avanços educacionais em tempos da COVID-19, e154020, 2020. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1540.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10.ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.67-132.

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/40014. Acesso em: jul. 2023.

GAMEIRO, Nathália. Depressão, ansiedade e estresse aumentam durante a pandemia. Fiocruz Brasília, 13/08/2020. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/depressao-ansiedade-e-estresse-aumentam-durante-a-pandemia/. Acesso em: jul. 2023.

JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 1-29, e521974299, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i7.4299

KERSCH, Dorotea Frank; DORNELLES, Anna Júlia Cardoso. Leituras + escritas + tecnologias digitais: As fanfics como possibilidades para desenvolver a leitura e a escrita e aproximar os alunos da literatura. In: KERSCH, D. F; MARTINS, A. P. S; SANTOS, G. K. dos; TEMÓTEO, A. S. S. G (org.). Multiletramentos na pandemia: aprendizagens na, para a e além da escola. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021, p.55-68.

MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10.ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.133-173.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagens inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10.ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p.11-65.

RIBEIRO JUNIOR, Manoel Cícero et al. Ensino remoto em tempos de covid-19: Aplicações e dificuldades de acesso nos estados do Piauí e Maranhão. Boletim de conjuntura (BOCA), Boa Vista, ano II, v.3, n.9, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4018034.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; Eduardo Moura (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p.11-32.

SANTOS, Edméa; RIBEIRO, Mayra; FERNANDES, Terezinha. Ciberformação docente em contexto de pandemia: Multiletramentos críticos em potência. In: KERSCH, Frank; MARTINS, Ana Patricia Sá; SANTOS, Gabriela Krause dos; TEMÓTEO, Antônia Sueli S. G. (org.). Multiletramentos na pandemia: aprendizagens na, para a e além da escola. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021, p.23-36.

Publicado

25-07-2023

Como Citar

BASSETTO, Rafaela Tavares; STORTO, Letícia Jovelina. Remote Pedagogical practices in higher education during the COVID-19 pandemic . Entretextos, Londrina, v. 23, n. 2, p. 207–228, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n2p207-228. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47952. Acesso em: 22 jul. 2024.

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)