Reading, orality, writing and grammar: alterations, displacements and permanence in the didactic units of Portuguese High School textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n1p89

Keywords:

Teaching objects, Textbook, Didactic unit, Portuguese Language Teaching.

Abstract

In attempt to understand better the constitution of Portuguese language teaching via textbooks, I aim, in this paper, to investigate the teaching objects selected in didactic units of elementary school collections published before and during the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD – Brazilian Textbook Program), more specifically: verify the emphasis given to each teaching object, in the different collections, as well as point at the permanences, changes and displacements occurred in didactic units, from the selection of the teaching objects. Therefore, this study supports itself in the sociohistorical theoretical perspective, which allows to understand the didactic unit from a historical process, and the textbook as one of the instruments responsible for ensuring the acquisition of knowledge and skills considered indispensable for the insertion of new generations in society (Soares, 1996). The research corpus is constituted for didactic works published before the validity of the PNLD (period of the 1960s, 1970s and 1980s) and during its validity (collections 1999, 2002, 2005, 2008 and 2011). What was verified from these elements is the textbooks are a sign of permanence processes, of change and of displacements in Portuguese language teaching.

Author Biography

Joceli Cargnelutti, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Doctor - Linguistic Studies by the Graduate Program in Letters at UFSM. She works as an external teacher at UAB / UFSM in the Portuguese Distance Literacy course at UFSM in the Supervised Internship disciplines.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Observações sobre a epistemologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 401-414.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 261-306.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Reformulação do livro sobre Dostoiévski. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 338-357.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes. O conceito de “livros didáticos”. In: BATISTA, Antonio Augusto Gomes; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira (org.). Livros escolares de leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 41-
73.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 2001.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Um objeto variável e instável: textos, impressos e livros didáticos. In: ABREU, Márcia (org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado de Letras, 1999. p. 529-575.

BENTES, Anna Christina. Linguagem oral no espaço escolar: rediscutindo o lugar das práticas e dos gêneros orais na escola. In: RANGEL, Egon de Oliveira; ROJO, Roxane Helena Rodrigues (org.). Língua portuguesa: ensino fundamental. Brasília: Ministério da
Educação, Secretaria da Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino, v. 19).

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: introdução. Brasília: MEC, SEF, 1998.

BUNZEN, Clécio dos Santos. Construção de um objeto de investigação complexo: o livro didático de língua portuguesa. Estudos Linguísticos, São Paulo, n. 34, p. 557-562,
2005a.

BUNZEN, Clécio dos Santos. Livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso. 2005. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ensino/Aprendizagem de Língua Materna) - Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2005b.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. 5a série do ensino fundamental. São Paulo: Atual, 1998.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas
do Círculo de Bakhtin. Curitiba, Paraná: Criar, 2003.

FARACO, Carlos Emílio; MOURA, Francisco Marto; MARUXO JUNIOR, José Hamilton. Língua portuguesa: linguagem e Interação: 6o ano do ensino fundamental. São Paulo: Ática, 2009.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de Português. In: GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 2. ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984. p. 39-46.

GUIMARÃES, Magda Soares. Português através de textos: 1a série ginasial. Belo Horizonte: Bernardo Álvares, 1960.

LAURIA, Maria Paula Parisi. Livros didáticos de português: entre as concepções de ensino, os trilhos da lei e as sendas do texto. 2004. 316 f. Tese (Doutorado em Linguagem e Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

LUFT, Celso Pedro; CORREA, Maria Helena. A palavra é sua: 5a série do ensino de primeiro grau. São Paulo: Scipione, 1996.

MARCONDES, Beatriz; BUSCATO, Lenira Aparecida; LAURI, Maria Paula Parisi. Português: dialogando com textos: 5a série do ensino fundamental. 2. ed. Curitiba: Positivo, 2006.

MESQUITA, Roberto Melo; MARTOS, Cloder Rivas. Comunicação e expressão: processo auto-instrutivo: 6a série do ensino de primeiro grau. São Paulo: Saraiva, 1979.

PRATES, Marilda. Encontro e desencontro em língua portuguesa: reflexão & ação: 5a série do ensino fundamental. São Paulo: Moderna, 2005.

SARGENTIM, Hermínio G. Montagem e desmontagem de textos: 5a série do ensino de primeiro grau. Brasília: Instituto Brasileiro de Edições Pedagógicas do Ministério da Educação, 1981.

SOARES, Magda Becker. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2002. p. 155-177.

SOARES, Magda Becker. Um olhar sobre o livro didático. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 2, n. 12, p. 52-64, nov./dez. 1996.

WINCH, Paula Gaida. Oralidade e livro didático: uma possível reconfiguração no ensino de língua portuguesa. 2014. 246 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

Published

2021-05-17

How to Cite

CARGNELUTTI, Joceli. Reading, orality, writing and grammar: alterations, displacements and permanence in the didactic units of Portuguese High School textbooks. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 1, p. 89–115, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n1p89. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/39244. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos