Beliefs: students’ thoughts concerning the portuguese language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2010v10n1p123

Keywords:

Beliefs, Teaching, Portuguese language

Abstract

This work discusses the results of a research with students from public schools, concerning beliefs (positive or negative valuation) for Portuguese language teaching. Based on precepts of Wallace Lambert (1972), relating to psychology of language, it seeks to analyse beliefs and possible student attitudes regarding the Portuguese language teaching. For that, it was applied a questionnaire with eight questions to ten students (both sexes, aged 15 to 16 years) from the second year of secondary year in a traditional school in Londrina city center. The results originated five graphs which helped in the interviewees’ answers. It was concluded that: (i) the negative beliefs are more connected with the teacher; (ii) students cannot establish a relationship between the teaching of Portuguese language and its application in their professional lives, because of the distance of the teaching methods from their social reality; (iii) the female students have greater ease in use of language when answering the questionnaire than male students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Greize Alves da Silva-Poreli, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina

Vanessa Yida, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina

Vanderci de Andrade Aguilera, Universidade Estadual de Londrina

PhD Professor at the Universidade Estadual de Londrina

References

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O estatuto do erro na língua oral e na língua escrita. In: GORSKI, Edair Maria; COELHO, Izete Lehmkuhl. Sociolinguística e ensino – contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: Editora da UFSC, 2006.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais – Ensino fundamental– Língua Portuguesa. Brasília: SEF/MEC, 1998.

CAMACHO, Roberto. A variação linguística. In: Subsídios à proposta curricular de língua portuguesa para o primeiro e segundo graus. São Paulo, SE/CENP, 1988, p. 53-60.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Variação dialetal e ensino institucionalizado da língua portuguesa. In: BAGNO, Marcos (org). Linguística da Norma. São Paulo. Loyola, 2002. p. 27-36.

FERNÁNDEZ, Francisco Moreno. Actitudes Linguísticas. Capítulo 10 In: Principios de sociolinguística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel, 1998, p. 180-193.

LAMBERT, Willian e Wallace. O significado Social das atitudes. Capítulo 4. In: Psicologia Social. Tradução: Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1972, p. 76-106.

MATTOS e SILVA, Rosa Virgínia. O português são dois: variação, mudança, norma e a questão do ensino do português no Brasil. Novas fronteiras, velhos problemas. São Paulo. Parábola, 2004.

MOLINA, José Gómez. Actitudes Lingüísticas en Valencia y su área metropolitana: evaluación de cuatro variedades dialectales. In: CONGRESSO ALFAL, , 11., 1998, Las Palmas. Actas... Las Palmas: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, jul. 1998. T.2.

MORALES, Humberto Lopez. Sociolingüística. 2. ed. Madrid: Gredos, 1993, 231- 257.

SANTOS, Emmanoel dos Santos. Certo ou errado? Atitudes e Crenças no ensino de Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Graphia, 1996.

SILVA-CORVALÁN, Carmen. Sociolinguística Teoria y análisis. Madrid: Ed. Alhambra, S.A, Espanha, 1989.

How to Cite

SILVA-PORELI, Greize Alves da; YIDA, Vanessa; AGUILERA, Vanderci de Andrade. Beliefs: students’ thoughts concerning the portuguese language teaching. Entretextos, Londrina, v. 10, n. 1, p. 123–139, 2010. DOI: 10.5433/1519-5392.2010v10n1p123. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/5490. Acesso em: 16 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos