Scientific culture in Portuguese classes: how to encourage research in basic education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n3p29-54

Keywords:

Research at school, Teaching materials, Teacher training

Abstract

This article aims to problematize scientific education as a pedagogical approach to make learning of different curricular components meaningful and contextualized, highlighting its relevance to innovate the teaching of Portuguese as a mother tongue in basic education. To this end, a school manual for introduction to scientific research, produced for the continuous training of teachers in a municipal education department, is analyzed. Possibilities for school uses of the aforementioned teaching material are also considered. The research is situated in the (in)disciplinary field of Applied Linguistics. It is based on studies of scientific education produced in different areas of knowledge, such as Educational Science and Science Teaching. A qualitative approach is adopted for the analysis of the selected document. The manual investigated is a promising teaching material to encourage scientific research and critical thinking. Furthermore, the relevance of using the material in the ongoing training of teachers is evident, as it enables the integration of theory and practice, contributing to the propagation of scientific culture in schools. However, it is necessary to broaden the diversity of methodological procedures described in the manual, avoiding the restricted reproduction of legitimate representations of science.

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Author Biographies

Jaquelene Mendes, Universidade Federal do Maranhão

Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), vinculada ao Centro de Ciências de São Bernardo. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras Mestrado Profissional em Letras (PPGLe) da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Doutora em Letras pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Mestra em Letras pelo ProfLetras da Universidade Federal do Tocantins (UFT) e Licenciada em Letras/Inglês pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Possui especialização em Neuropsicopedagogia e Educação Inclusiva (Censupeg).

Wagner Rodrigues Silva, Universidade Federal do Tocantins

Possui Licenciatura Plena em Letras (Língua Portuguesa e Inglesa) pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), mestrado, doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), e pós-doutorado em Linguística Aplicada pela The Hong Kong Polytechnic University (PolyU) e pela Aswan University (Egito). Durante o curso de graduação, foi bolsista de Iniciação Científica (CNPq/PIBIC) por três anos. É professor Titular (Classe E) na Universidade Federal do Tocantins (UFT), Câmpus de Palmas, onde leciona na área de linguagem na Licenciatura em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Letras. Também atua como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura, na Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Geilson de Arruda Reis, Secretaria Municipal de Educação de Imperatriz

Doutorando em Ensino do PPGEnsino na Universidade do Vale do Taquari-Univates. Mestre em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari-Univates. Graduado em Geografia, História e Pedagogia. Especialista em Metodologia do Ensino da Geografia Aplicada ao Planejamento Ambiental; Educação em Direitos Humanos; Atendimento Educacional Especializado (AEE) e Psicopedagogia Clínica e Institucional. Foi professor do componente curricular de Geografia e área de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas do Ensino Médio EBEP e EMIEP na Escola Marly Sarney-SESI por mais de 12 anos. Atualmente está lotado no Departamento Pedagógico da Secretaria Municipal de Educação de Imperatriz/Semed, atuando como coordenador do Setor Meu Ambiente e como professor formador do Setor Anos Finais. 

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Published

2025-08-14

How to Cite

MENDES, Jaquelene; RODRIGUES SILVA, Wagner; DE ARRUDA REIS, Geilson. Scientific culture in Portuguese classes: how to encourage research in basic education?. Entretextos, Londrina, v. 25, n. 3, p. 29–54, 2025. DOI: 10.5433/1519-5392.2025v25n3p29-54. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/52423. Acesso em: 16 dec. 2025.