Decoloniality in applied linguistics: a survey of research in stricto sensu graduate programs at public institutions in Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n1p402-420

Keywords:

Decoloniality, Applied linguistics, Stricto sensu

Abstract

An increasing number of studies in language education and teacher education have been conducted in Goiás. This study aims to investigate which decolonial praxiologies have been constructed by applied linguists in research developed in stricto sensu graduate programs at public universities in Goiás. The specific objectives are: a) to map research focused on decoloniality within the scope of applied linguistics, specifically targeting language education and/or language teacher education at the stricto sensu level, developed at public universities in Goiás; b) to make visible and strengthen decolonial voices and efforts within the realm of critical language education and critical language teacher education in Goiás. The theoretical framework is grounded in foundational reflections on decoloniality. Through a qualitative-interpretive bibliographic research methodology, a survey was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of four stricto sensu graduate programs: PPG-IELT (UEG), POSLLI (UEG), PPGLL (UFG), and PPGEL (UFCAT). The corpus for analysis consists of 18 works identified in these searches. The results of the qualitative analysis of these research summaries indicate some of the decolonial praxiologies developed in Goiás, contributing to the movement of unveiling and strengthening the work produced in the Midwest region of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luísa Carvalho Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás

Ana Luísa Carvalho Rodrigues

Contato: cr.analuisa@gmail.com
Discente vinculada ao Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) pela Universidade Estadual de Goiás (UEG/CSEH), Bolsista Capes DS, graduada em Letras Português/Inglês e Literatura pela Universidade Estadual de Goiás (2022).
Orcid ID: https://orcid.org/0000-0003-0757-6208

Viviane Pires Viana Silvestre, Universidade Estadual de Goiás

Docente efetiva no curso de graduação em Letras: Português e Inglês e no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da Universidade Estadual de Goiás, Unidade Universitária Anápolis de Ciências Socioeconômicas e Humanas - Nelson de Abreu Júnior. Possui graduação em Letras: Português e Inglês (2005), mestrado (2008) e doutorado (2016) em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás. Realizou estágio doutoral (sanduíche no país/CNPq) na Universidade de São Paulo, sob supervisão da profa. Dra. Walkyria Monte Mór, e estágio de pós-doutoramento no PPGLL da UFG, sob supervisão da profa. Dra. Rosane Rocha Pessoa (2018).

Vivian Silva Castelo Branco, Universidade Estadual de Goiás

Vivian Silva Castelo Branco, contato: viviancastelo2013@gmail.com
Discente vinculada ao Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) pela Universidade Estadual de Goiás (UEG/CSEH), Bolsista Capes DS, graduada em Letras Português/Inglês e Literatura pela Universidade Estadual de Goiás (2022).
Orcid ID: https://orcid.org/0009-0003-2138-105X

References

BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, DF, n. 11. p. 89-117, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004.

BORELLI, J. D. V. P. O estágio e o desafio decolonial: (des)construindo sentidos sobre a formação de professores/as de inglês. 2018. 222 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/c915b465-a492-43c5-8696-d0b8166aee07. Acesso em: 14 fev. 2022.

BORELLI, J. D. V. P.; SILVESTRE, V. P. V.; PESSOA, R. R. Towards a decolonial language teacher education. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 301-324, Apr./June 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202015468.

FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada como espaço de "desaprendizagem": redescrições em curso. In: LOPES, L. P. M. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006. p. 45-65.

GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 31, n. 1, p. 25-49, jan./apr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100003.

LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, Apr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004.

MALDONADO-TORRES, N. On the coloniality of being: contributions to the development of a concept. Cultural Studies, Fort-de-France, v. 21, n. 2/3, p. 240-270, Mar./May 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/09502380601162548.

MALDONADO-TORRES, N. The decolonial turn. In: POBLETE, J. (ed.). New approaches to latin american studies: culture and power. New York; London: Routledge, 2018. p. 111-127.

RESENDE, V. M. (org.). Perspectivas latino-americanas para decolonizar os estudos críticos do discurso. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 20-22.

SILVESTRE, V. P. V. Práticas problematizadoras e de(s)coloniais na formação de professores/as de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o pibid. 2016. 239 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/89960ded-d2ea-434b-a017-5b521bb0de39. Acesso em: 4 fev. 2022.

SILVESTRE, V. P. V.; SABOTA, B.; PEREIRA, A. L. Girando o olhar: esforços decoloniais na ressignificação do estágio de língua inglesa. In:

MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. (org.). (De)colonialidades na relação escola-universidade para a formação de professoras(es) de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 103-121.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE CATALÃO. Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem. Apresentação. Catalão: Universidade Federal de Catalão, [2025a]. Disponível em: https://ppgel.catalao.ufg.br/p/5541-apresentacao. Acesso em: 19 fev. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE CATALÃO. Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem. Objetivos. Catalão: Universidade Federal de Catalão, [2025b]. Disponível em: https://ppgel.catalao.ufg.br/p/19448-objetivos. Acesso em: 19 fev. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE CATALÃO. Programa de Pós-Graduação Em Estudos da Linguagem. Sobre o PPGEL. Catalão: Universidade Federal de Catalão, [2025c]. Disponível em: https://ppgel.catalao.ufg.br/p/31848-sobre-o-ppgel. Acesso em: 19 fev. 2022.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Pós-Graduação Stricto Sensu em Língua, Literatura e Interculturalidade. Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Interculturalidade. Estudos de linguagem e interculturalidade. Goiania: Universidade Estadual de Goiás, [2025a]. Disponível em: http://www.poslli.ueg.br/conteudo/11095_area_de_concentracao_e_linhas_de_pesquisa. Acesso em: 2 fev. 2022.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Pós-Graduação Stricto Sensu em Língua, Literatura e Interculturalidade. Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Interculturalidade. Histórico do curso. Goiania: Universidade Estadual de Goiás, [2025b]. Disponível em: http://www.poslli.ueg.br/conteudo/11051_conheca_o_poslli. Acesso em: 18 fev. 2022.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Em Educação, Linguagem e Tecnologias. Apresentação. Goiania: Universidade Estadual de Goiás, 2018a. Disponível em: http://www.ppgielt.ueg.br/conteudo/14404_apresentacao. Acesso em: 18 fev. 2022.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Em Educação, Linguagem e Tecnologias. Objetivos. Goiania: Universidade Estadual de Goiás, 2018b. Disponível em: http://www.ppgielt.ueg.br/conteudo/11941_objetivos. Acesso em: 18 fev. 2022.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Em Educação, Linguagem e Tecnologias. Áreas de concentração e linhas de pesquisa. Goiania: Universidade Estadual de Goiás, 2018c. Disponível em: http://www.ppgielt.ueg.br/conteudo/11945_linhas_de_pesquisa. Acesso em: 17 fev. 2022.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Programa de Pós-Graduação em Letras e Línguística. Apresentação. Goiania: Universidade Estadual de Goiás, [2025a]. Disponível em: https://pos.letras.ufg.br/p/18767-apresentacao. Acesso em: 19 fev. 2022.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Programa de Pós-Graduação em Letras e Línguística. Áreas e linhas. Goiania: Universidade Estadual de Goiás, [2025b]. Disponível em: https://pos.letras.ufg.br/p/18768-areas-e-linhas. Acesso em: 19 fev. 2022.

WALSH, C. Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar; Ediciones Abya-Yala, 2009.

Published

2025-04-22

How to Cite

CARVALHO RODRIGUES, Ana Luísa; PIRES VIANA SILVESTRE, Viviane; SILVA CASTELO BRANCO, Vivian. Decoloniality in applied linguistics: a survey of research in stricto sensu graduate programs at public institutions in Goiás. Entretextos, Londrina, v. 25, n. 1, p. 402–420, 2025. DOI: 10.5433/1519-5392.2025v25n1p402-420. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51771. Acesso em: 5 dec. 2025.