Multiliteracies at BNCC: challenges and possibilities for a decolonial linguistic education?
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n1p235-255Keywords:
BNCC, Multiliteracies, Decolonial education, Critical Applied LinguisticsAbstract
This article analyzes the theoretical and practical implications of the National Common Curricular Base for High School (BNCCEM) for the teaching of Portuguese Language, from the perspective of multiliteracies and decolonial education. Grounded in Critical Applied Linguistics (Pennycook, 2001) and literacy studies (MONTE MÓR), it discusses how the BNCCEM, by aligning with Eurocentric epistemologies, reinforces a "(neo)colonial matrix of power" in Brazilian educational practices. The analysis reveals that, although the BNCCEM promotes the inclusion of new literacies, it still faces challenges in contextualizing the proposed knowledge to the social and cultural realities of students. Based on discussions by Monte Mór (2017, 2023), Biesta (2022), Veronelli (2015), Ballestrin (2013), and Sousa Silva (2022), it argues for the need for a curriculum that values local knowledge and the cultural experiences of marginalized subjects, promoting a linguistic education that challenges hegemonic power relations. The article proposes pedagogical strategies that integrate critical collaboration to transform practices in the teaching of Portuguese language, contributing to a decolonial and emancipatory education. Finally, it discusses the possibilities of teachers' resistance and agency in mediating or subverting current curricular policies, contributing to a critical and transformative linguistic education.
Downloads
References
BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, DF, n. 11, p. 89-117, maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 mar. 2025.
BIESTA, G. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedade. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 21-29, maio 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29749 .
BISPO, A. Colonização, quilombos: modos e significados. Brasília, DF: INCTI: UNB, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: ensino médio. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_1105_18_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 4 abr. 2024.
CAZDEN, C.; COPE, B.; FAIRCLOUGH, N.; GEE, J. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996. Disponível em: https://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025.
CHIZZOTTI, A. Pesquisas em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1998.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EdUFBA, 2008.
FILIPE, F. A.; SILVA, D. S.; COSTA, Á. C. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da base nacional comum curricular. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 783-803, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296. Acesso em: 4 out. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FUZA, Â. F.; MIRANDA, F. D. S.S. Tecnologias digitais, letramentos e gêneros discursivos nas diferentes áreas da BNCC: reflexos nos anos finais do ensino fundamental e na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-26, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782019250009.
JUSTINO, R. D. M.; RIBEIRO, R. M. A interferência da pedagogia dos multiletramentos na BNCC de língua portuguesa do ensino fundamental. Linguagem, Educação e Sociedade, Teresina, v. 28, n. 56, p. 1-30, jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.26694/rles.v28i56.4405.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
KRENAK, A. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica: do processo à implementação. São Paulo: Artmed, 2008.
LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
LATOUR, B. Imaginar gestos que barrem o retorno da produção pré-crise. São Paulo: N-1 Edições, 2020. Disponível em: https://n-1edicoes.org/008-1. Acesso em: 5 fev. 2025.
LIBERALI, F. C. Multiletramento engajado para a prática do bem viver. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 22, n. 1, p. 125-145, jan./abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-220109-8421.
LOPES, L. P. M. Introdução. In: LOPES, L. P. M. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.
LOUREIRO, C. B.; VEIGA-NETO, A. Viver no mundo conectado: formação para além do "conteudismo produtivista". Pro-Posições, Campinas, v. 33, p. 1-19, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2020- 0079.
MENDES, M. R.; LIBERALI, F. C. Multiletramento engajado como possibilidade para a justiça curricular. Revista da Abralin, Aracaju, v. 21, n. 2, p. 351-378, out. 2022. DOI 10.25189/rabralin.v21i2.2101.
MIGNOLO, W. D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.
MONTE MÓR, W. Sociedade da escrita e sociedade digital: línguas e linguagens em revisão. In: TAKAKI, N. H.; MONTE MÓR, W. (org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes, 2017. p. 267-286.
MONTE MOR, W. Visões de língua, cultura, sujeito e sociedade e (re)construção de sentidos. In: HASHIGUTI, S. T.; CADILHE, A. J.; SILVA, I. R. (org.). Transculturalidade, linguagem e educação: diálogos e (re)começos. 1. ed. Campinas: Pontes Editores, 2023. p. 10-21.
MONTE MÓR, W.; DUBOC, A. P.; FERRAZ, D. Critical literacies made in Brazil. In: JANKS, H.; KERN, F.; MENDES, R.; PANDYA, J. (ed.). The routledge handbook of critical literacy. New York: Routledge, 2021. p. 13-24.
NASCIMENTO, B. Quilombola e intelectual: possibilidades nos dias da destruição. São Paulo: Filhos da África, 2018.
NININ, M. O. G.; MAGALHÃES, M. C. C. Ensino híbrido crítico-colaborativo: uma discussão à luz da teoria sócio-histórico-cultural. Scielo Preprint, São Paulo, p. 1-30, set. 2024. (Preprint). DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.9751.
PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics: a critical introduction. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics: a critical Re-Introduction. 2nd. ed. London: Routledge, 2021.
PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: LOPES, L. P. M. (ed.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 67-83.
ROCHA, C. H.; MONTE-MOR, W. Diálogos entre letramentos e educação linguística crítica. In: BARBOSA, J. P.; ROCHA, C. H.; MOURA, E. (org.). Letramentos e linguagens em movimento: festschrift para Roxane Rojo. 1. ed. Campinas: Editora Pontes, 2022, v. 1, p. 109-134.
SANTOS, G. N. A linguagem como zona do não-ser na vida de pessoas negras no sul global. Gragoatá, Niterói, v. 28, n. 60, p. 1-19, jan./abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.22409/gragoata.v28i60.53299.pt.
SILVA, S. A. S. Descolonização das políticas linguísticas: letramento crítico para a valorização da diversidade. Revista da ABRALIN, Aracaju, v. 23, n. 1, p. 1-18, dez. 2024. DOI 10.25189/rabralin.v23i1.2294.
SILVA, S. A. S. Língua portuguesa e multiletramentos: diálogo possível na base nacional comum curricular do novo ensino médio?. 2022. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/PUC_SP-1_c926112df23ee0dfe8b047a15e0287f0. Acesso em: 7 mar. 2025.
SILVA, I. M. M.; ZANIN, N. Z. Sentidos atribuídos à educação escolar pelos Guarani da terra indígena Morro dos Cavalos/SC e a articulação desse direito com outras lutas. Educar em Revista, Curitiba, v. 40, p. 1-20, maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.88555.
SOARES, D. G. S.; MAROUN, K.; SOARES, A.; JORGE, G. A construção social de uma escola quilombola: a experiência da comunidade Caveira, RJ. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, p. 1-22, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270011.
TAKAKI, N. H. Epistemologia-ontologia-metodologia pela diferença: lócus transfronteira em ironia multimodal. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 2, p. 431-456, maio/ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/010318134907175031.
URPIA, A. M. O.; SANTOS, K. B.; CARNEIRO, S. R. O. "O imperativo de contar: uma pesquisa-ação com mulheres e crianças quilombolas". Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 1-22, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.75599.
VERONELLI, G. A. The coloniality of language: race, expressivity, power, and the darker side of modernity. Wagadu, Cortland, v. 13, p. 108-134, 2015. Disponível em: http://sites.cortland.edu/wagadu/wp-content/uploads/sites/3/2015/07/5-FIVE-Veronelli.pdf. Acesso em: 11 mar. 2025.
WALSH, C. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Abya-Yala, 2017. v. 2.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Shirley Adriana Sousa Silva, Maria Cecília Camargo Magalhães

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do/s autor/es.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.













