BNCC and English as a Lingua Franca: Turning lemons into lemonade?
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n1p212-234Keywords:
National Common Core Curriculum, English as a Lingua Franca, Pedagogical challengesAbstract
With the publication of the final version of the BNCC (Brasil, 2017), Modern Foreign Language changes to English only, bringing as novelty the concept of English as a Lingua Franca (ELF). The implications of this adoption have been the subject of discussions, research, and countless debates involving teacher education, whether pre-service or in-service. I call these challenges lemons, and in this text, I seek to bring reflections based on two documentary works supervised during a specialization course in English at the Federal University of Acre, Rio Branco, proposing in a playful way that, despite the obstacles, it is possible to make a lemonade out of these lemons, as long as serious investment in teacher education is carried out. I also discuss how English teachers in basic education are dealing with the demands imposed by the BNCC based on the creation and implementation of state curriculum guidelines oriented by the national document.
Downloads
References
ACRE. Secretaria de Estado de Educação Cultura e Esporte. Currículo de referência único do Acre: ensino fundamental anos finais. Rio Branco: Secretaria de Estado de Educação Cultura e Esporte, 2019. Disponível em: https://novocurriculoacre.wixsite.com/curriculoacre. Acesso em: 7 mar. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 7 mar. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: Secretaria da Educação Básica, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 7 mar. 2025.
COGO, A. English as a lingua franca: descriptions, domains and applications. In: COGO, A.; BOWLES, H. (ed.). International perspectives on english as a lingua franca. London: Palgrave Macmillan, 2015. p. 1-12.
DUBOC, A. P. M. Falando francamente: uma leitura bakhtiniana do conceito de "inglês como língua franca" no componente curricular língua inglesa na BNCC. Revista da ANPOLL, Campinas, v. 1, n. 48, p. 10-22, jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i48.1255.
DUBOC, A. P. M.; SIQUEIRA, S. 'ELF feito no Brasil': expanding theoretical notions, reframing educational policies. Status Quaestionis, Roma, v. 19, p. 297-331, Nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.13133/2239-1983/17135.
JENKINS, J. The phonology of english as an international language. Oxford: Oxford University Press, 2000.
MOURA, A. S. BNCC, inglês como língua franca e materiais didáticos: uma análise exploratória do conteúdo do livro adotado em projeto bilíngue de uma escola privada de Rio Branco. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Inglesa) - Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2023.
PEREIRA, A. M. S.; SILVA, N. I.; LOPES, V. C. B. S. BNCC, professor e currículo: entre os efeitos de evidência, os silenciamentos e os deslocamentos de sentidos. In: SILVA, N. I.; MINUSSI, R. D. (org.). Linguística na educação básica. Campinas: Mercado de Letras, 2023. p. 23-57.
PREARO, R.; SIQUEIRA, G. The Xfactor: 8. ano. São Paulo: Internacional School - Serviços de Ensino, Treinamento e Editoração, 2022. (Collection Xchance).
PRUDÊNCIO, M. et al. The Xfactor: 6. ano. São Paulo: Internacional School - Serviços de Ensino, Treinamento e Editoração, 2021a. (Collection Xchance).
PRUDÊNCIO, M. et al. The Xfactor: 7. ano. São Paulo: Internacional School - Serviços de Ensino, Treinamento e Editoração, 2021b. (Collection Xchance).
ROSA, G. C. Inglês como língua franca sob um olhar crítico e decolonial. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação, Linguagem e Psicologia) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/D.48.2021.tde-06072021-152410.
ROSA, G. C.; DUBOC, A. P. M.; SIQUEIRA, S. Inglês como língua franca (ILF) em campo: reflexos e refrações na BNCC. Perspectiva, Florianópolis, v. 41, n.1 p. 1-25, jan./mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92461.
SANTANA, M. S. C. BNCC, Inglês como língua franca e o currículo de referência único do Acre: alinhamentos e desencontros. 2023. Monografia (Especialização em Ensino de Língua Inglesa) - Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2023.
SEIDLHOFER, B. Understanding English as a lingua franca. Oxford: Oxford University Press, 2011.
SIFAKIS, N. C. ELF awareness in english language teaching: principles and processes. Applied Linguistics, Oxford, v. 40, n. 2, p. 288-306, Apr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/amx034.
SIQUEIRA, S. ELF with EFL: what is still needed for this integration to happen?. ELT Journal, Oxford, v. 74, n. 4, p. 377-386, Aug. 2020. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccaa038.
SIQUEIRA, S. Inglês como língua franca não é zona neutra, é zona transcultural de poder: por uma descolonização de concepções, práticas e atitudes. Línguas & Letras, Cascavel, v. 19, n. 44, p. 93-113, jan. 2018. DOI 10.5935/1981-4755.20180027.
TSANG, A. Reconceptualizing speaking, listening, and pronunciation: glocalizing TESOL in the contexts of world englishes and english as a lingua franca. TESOL Quarterly, Trenton, v. 53, n. 2, p. 579-588, May 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/tesq.504.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Domingos Sávio Pimentel Siqueira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do/s autor/es.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 1













