The notion of decoloniality applied to minoritized languages in Europe: the case of Catalan language education in the Valencian Country

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n1p77-105

Keywords:

Decoloniality, Diglossia, Minoritized languages

Abstract

The objective of this article is to explore the notion of decoloniality, contrasted with decolonization, and its applicability to minoritized languages in Europe. In the historical context of the Valencian Country, linguistic colonization is evident, and some authors apply decoloniality to understand the cultural repression of Catalan. Despite the co-official status of languages, diglossia persists, with Spanish being the language of prestige. Decoloniality aims to dismantle colonial structures of power and knowledge, going beyond territorial decolonization. The situation of Catalan in the Valencian Country exemplifies how decoloniality can be applied to minoritized languages in Europe. Furthermore, the need to develop plurilingual educational models that consider linguistic diversity as a cultural and cognitive asset is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joaquim Dolz, University of Geneva

É professor da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Genebra, Suíça, em que atuava na área de Didática de línguas e formação de professores. Realiza pesquisas sobre o desenvolvimento da linguagem e o ensino-aprendizagem de línguas e dirige o grupo GRAFE-FORENDIF (Recherche pour l'Analyse du Français Enseigné et Formation des Enseignants en Didactique du Français).

Aina Monferrer-Palmer, University of Valencia

Professora titular do Departamento de Didática da Língua e da Literatura da Universidade de Valência. As suas pesquisas abrangem o estudo do ensino de línguas e da literatura, com publicações em livros, artigos científicos e materiais didáticos inovadores, incluindo recursos digitais para o aprendizado do catalão. Possui experiência internacional em instituições de referência como Cambridge, Toronto, São Paulo, Genebra, Paris e Lisboa. Ela coordena projetos multimídia, como o canal do YouTube De mica en mica e Apunts de Llengua da À Punt. Além disso, desenvolve materiais didáticos de acesso aberto e implementa tecnologias de IA no ensino de línguas.

 

 

Itziar Idiazabal, University of the Basque Country

É professora catedrática de Filologia Basca e Colaboradora Honorária do Departamento de Linguística e Estudos Bascos da Universidade do País Basco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Doutorou-se pela Universidade de Genebra, onde realizou uma tese em Psicolinguística Experimental. Seus projetos de pesquisa e publicações concentram-se na aquisição da linguagem por crianças bilíngues, na análise discursiva do euskera e no ensino bilíngue e multilíngue que inclui línguas minorizadas. Foi professora visitante em universidades como Virgínia, Genebra, CEETUM (Université de Montréal) e Universidade do Atlântico (Colômbia), entre outras. É membro correspondente da Euskaltzaindia (Real Academia da Língua Basca). Além disso, é fundadora da Cátedra UNESCO de Patrimônio Linguístico Mundial da UPV-EHU e integra sua equipe técnica.

 

References

AEBY, S.; ALMGREN, M. Diferentes puntos de vista didácticos ante la alternancia de lenguas en la educación bilingüe. In: IDIAZABAL, I.; DOLZ, J. Enseñar (lenguas) en contextos multilingües. Leioa: EHU, 2013. p. 169-190. Disponível em: https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/UHWEB138380.pdf. Acesso em: 10 mar. 2025.

ALDEKOA, A.; MANTEROLA, I.; IDIAZABAL, I. A trilingual teaching sequence for oral presentation skills in Basque, Spanish and English. The Language Learning Journal, East Lansing, v. 48, n. 3, p. 259-271, Mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/09571736.2020.1741666.

BAKER, C. Fundations of bilingual education and bilingualism. 4th ed. Clevedon: Multilingual Matters, 2006.

BRONCKART, Jean-Paul. L'alphabétisation bilingue au Val d'Aoste. Aoste: [s. n.], 1995. (L'Ecole valdôtaine. Supplément, 23).

CANDELIER, M. L'éveil aux langues à l'école primaire: bilan d'une innovation européenne. Bruselas: De Boeck & Larcier, 2003.

CAVALLI, M. Education bilingue et plurilinguisme: le cas du Val d'Aoste. Paris: Didier, 2005.

CENOZ, J. Towards multilingual education. Bristol: Multilingual Matters, 2009.

CUMMINS, J. Interdependencia lingüística y desarrollo educativo de los niños bilingües. Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, Newbury Park, n. 21, p. 37-61, 1983. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=668603. Acesso em: 7 mar. 2025.

DOLZ, J. De la difficulté de 'couper avec la mère' chez les didacticiens du français: plaidoyer pour un changement de dénomination de la discipline. La Lettre de la DFLM, Lyon, n. 27, p. 29-31, 2000. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/airdf_1260-3910_2000_num_27_2_1454. Acesso em: 21 set. 2024.

DOLZ, J. La règle du sept de la sociodidactique des langues: plaidoyer sur la variation. In: BARKANI, B.; MEKSEM, Z. (ed.). Plaidoyer sur la variation: mélanges en hommage à Marielle Rispail. Caen: EME Éditions, 2019. p. 21-49.

DOLZ, J.; LIMA, G.; ZANI, J. B. Itinerário para o ensino do gênero fábula: a formação de professores em um minicurso. Textura, Canoas, v. 22, n. 52, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-v22n52-5956.

DOLZ, J.; WARTHON, S. Une approche sociodidactique comparée de l'enseignement des langues: le rôle des langues premières de socialisation. In: HANHART, S.; GORGA, A.; BROYON, M. A.; OGAY, T. (ed.). De la comparaison en éducation. Paris: L'Harmattan, 2008. p. 282-305.

DUSSEL, E. Europa, modernidad y eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso-Unesco, 2003. p. 41-53.

EUROPEAN COMMISSION. Eurobarometer: europeans and their languages. Bruxelas: European Union, 2024. Disponível em: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2979. Acesso em: 21 set. 2024.

EUROPEAN COMMISSION. Special eurobarometer 243: europeans and their languages. Bruxelas: European Union, 2006. Disponível em: https://data.europa.eu/data/datasets/s518_64_3_ebs243?locale=en. Acesso em: 21 set. 2024.

EUROPEAN COUNCIL. Common European framework of reference. Bruxelas: European Union, 2001.

FANON, F. Les damnés de la terre. Paris: François Maspero, 1961. Disponível em: https://monoskop.org/images/9/9d/Fanon_Frantz_Les_damn%C3%A9s_de_la_terre_2002.pdf. Acesso em: 21 set. 2024.

FANON, F. Peau noire, masques blancs. Paris: Éditions du Seuil, 1952. Disponível em: https://marseille.demosphere.net/files/docs/f-542768d754-empty-fname.pdf. Acesso em: 21 set. 2024.

FERGUSON, C. A. Diglossia. Word, Abingdon, v. 15, n. 2, p. 325-340, Dec. 1959. DOI: https://doi.org/10.1080/00437956.1959.11659702.

FISHMAN, J. Bilingualism with and without diglossia; diglossia with and without bilingualism. Journal of Social Issues, Hoboken, v. 23, n. 2, p. 29-38, Apr. 1967. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1967.tb00573.x.

FLORIS, P. Les minifoires à l'école primaire du Val d'Aoste. Education et Sociétés Plurilingues, Aoste, n. 2, p. 10-14, 1997.

FURTER, P. Mondes rêvés: formes et expressions de la pensée imaginaire. Neuchâtel: Delachaux & Niestlé, 1995.

GAJO, L. La enseñanza integrada, la didáctica del plurilingüismo y la enseñanza bilingüe: ¿jerarquía o alternativas?. In: IDIAZABAL, I. R.;

DOLZ, J. Enseñar (lenguas) en contextos multilingües. Leioa: EHU, 2013. p. 51-72. Disponível em: https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/UHWEB138380.pdf. Acesso em: 21 set. 2024.

GARCÍA, O.; SKUTNABB-KANGAS, T.; TORRES-GUZMÁN, M. Imagining multilingual schools: languages in education and glocalization. Clevedon: Multilingual Matters, 2006.

GENERALITAT VALENCIANA. Conselleria D'educació, Cultura I Esport. Informe sobre la situació del sistema educatiu a la comunitat Valenciana curs 2019-2020. Valencia: Generalitat Valenciana, 2021. Disponível em: https://ceice.gva.es/documents/161862976/175011476/INFORME+VAL+2019-2020.pdf/e7da674a-de81-4177-9f7d-80107326c3ee?t=1658907510904. Acesso em: 7 mar. 2024.

GENERALITAT VALENCIANA. Ley 4/2018, de 21 de febrero, de la Generalitat, por la que se regula y promueve el plurilingüismo en el sistema educativo valenciano. Diario Oficial de la Generalitat Valenciana, Valencia, n. 8240, 22 feb. 2018. Disponoble en : https://www.iberley.es/legislacion/ley-4-2018-21-feb-c-com-valenciana-regulacion-promocion-plurilinguismo-sistema-educativo-25676926. Acceso en: 21 set. 2024.

HAWKINS, E. Awareness of language: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

HAWKINS, E. La réflexion sur le langage comme "matière-pont" dans le programme scolaire. Repères, Lyon, n. 6, p. 41-56, 1992. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/reper_1157-1330_1992_num_6_1_2064. Acesso em: 7 mar. 2025.

HERRERA, E. El sueldo de Alvise Pérez, un 'sorteo' con mucha letra pequeña. ElDiario, Madrid, 12 ago. 2024. Disponível em: https://www.eldiario.es/politica/sueldo-alvise-perez-sorteo-letra-pequena_1_11585701.html. Acesso em: 7 mar. 2024.

IDIAZABAL, I. R.; DOLZ, J. Enseñar (lenguas) en contextos multilingües. Leioa: EHU, 2013.

ILLICH, I. Deschooling society. New York: Harper & Rown, 1971.

LAMBERT, W. E.; TUCKER, R. Bilingual education of children: the St. Lambert experiment. Rowley: Newbury House, 1972.

LEOPOLD, W. F. Speech development of a bilingual child: a linguist's record. Evanston: North Western University Press, 1949.

LÓPEZ, L. E.; KÜPER, W. La educación intercultural bilingüe en América Latina: balance y perspectivas. 2. ed. La Paz-Cochabamba: Cooperación Técnica Alemana; Pinseib-Proeib Andes, 2004.

MACKEY, W. Bilingual education in a binational school. Massachusetts: Rowly, 1972.

MIGNOLO, W. Historias locales, diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Ediciones Akal, 2003a.

MIGNOLO, W. La colonialidad a lo largo y a lo ancho: el hemisferio occidental en el horizonte colonial de la modernidad. In: LANDER, E. (comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Buenos Aires: Clacso-Unesco, 2003b.

MOORE, D. (ed.). L'éveil au langage: notions en questions, rencontre en didactique des langues. Paris: Didier, 1995.

MORENO CABRERA, J. C. Los dominios del español: guía del imperialismo lingüístico panhispánico. Madrid: Síntesis, 2015.

MORENO CABRERA, J. C. Políticas lingüísticas del estado español: del bilingüismo hegemónico al plurilingüismo hamónico. Erebea, Huelva, v. 11, p. 21-43, dic. 2021. DOI: https://doi.org/10.33776/erebea.v11i0.6896.

NOGUEROL, A. Didàctica de les llengües en entorns multiculturals. Perspectiva Escolar, Barcelona, n. 337, p. 20-27, sept. 2009. Disponível em: https://www.rosasensat.org/revista/les-llengues-de-lescola/. Acesso em: 7 mar. 2025.

PITARCH GIL, A.; ÁLVAREZ PLATERO, A.; MONFERRER DAUDÍ, J. El ePEL: la gestión del aprendizaje a lo largo de la vida. Revista de Educación a Distancia, Murcia, n. 8, p. 1-14, abr. 2009. Disponível em: https://revistas.um.es/red/article/view/69601. Acesso em: 21 set. 2024.

POMEDA, J. A. La gran prueba oral en el bachillerato francés. Diario16+, Madrid, 25 jun. 2021. Disponível em: https://diario16plus.com/opinion/la-gran-prueba-oral-en-el-bachillerato-frances_248267_102.html#google_vignette. Acesso em: 7 mar. 2024.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: QUIJANO, A. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014. p. 227-278. Disponível em: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140507042402/eje3-8.pdf. Acesso em: 21 set. 2024.

RONJAT, J. Le développement du langage observé chez un enfant bilingüe. Paris: Librairie Ancienne H. Champion, 1913.

RUIZ DE ZAROBE, Y.; SIERRA, J. M.; GALLARDO DEL PUERTO, F. (ed.). Content and foreign language integrated learning: contributions to multilingualism in european contexts. Bern: Peter Lang, 2011.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Des objets enseignés en classe de français. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2009.

SKUTNABB-KANGAS, T. Linguistic human rights and teachers of english. In: HALL, J. K.; EGGINGTON, W. G. (org.). The sociopolitics of english language teaching. Clevedon: Multilingual Matters, 2000. p. 22-44.

SMITH, F. El bilingüismo y la educación a la luz de las investigaciones hechas en el País de Gales y en Bengala. In: RIES, N.; HUGUES, J.;

SAER, J. D. (org.). El bilingüismo y la educación. Barcelona: Espasa Calpe, 1932. p. 65-79.

STEGMANN, T. D. Plurilingüisme o només anglès? l'educació lingüística a l'escola. Pissarra, Frankfurt del Main, p. 31-37, oct./dic. 2008. Disponível em: https://ibdigital.uib.es/greenstone/sites/localsite/collect/pissarra/index/assoc/Pissarra/_2008_n0/130_p031.dir/Pissarra_2008_n0130_p031.pdf. Acesso em: 21 set. 2024.

UNESCO. Mensaje del director general con miras a la celebración del año internacional de los idiomas en 2008. Paris: ONU, 2008. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000154400_spa. Acesso em: 7 mar. 2025.

UNESCO. The use of vernacular languages in education. Paris: ONU, 1953. Disponível em: https://www.tolerancia.org/upimages/Manifiestos/unesco_1953_english.pdf. Acesso em: 7 mar. 2025.

Published

2025-04-22

How to Cite

DOLZ, Joaquim; MONFERRER-PALMER, Aina; IDIAZABAL, Itziar. The notion of decoloniality applied to minoritized languages in Europe: the case of Catalan language education in the Valencian Country. Entretextos, Londrina, v. 25, n. 1, p. 77–105, 2025. DOI: 10.5433/1519-5392.2025v25n1p77-105. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51489. Acesso em: 26 dec. 2025.