Continuing teacher education for teaching Portuguese in the Integra Educação Paraíba Program

Authors

  • Renilson Nóbrega Gomes Federal University of Campina Grande image/svg+xml
  • Williany Miranda da Silva Federal University of Campina Grande image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n3p224-246

Keywords:

Continuous teaching education, Teaching, Portuguese Language, Documents, Critical-reflective paradigm

Abstract

Studies to develop teachers' knowledge have become the object of research, considering the growing interest in teaching education practices. At this context, the central research question is: What aspects of teacher education are necessary to be mobilized the Programa Integra Educação Paraíba? To answer this question, our general objective to investigate the continuous professional development provided by the Integra Educação Paraíba Program, with an emphasis on the reinterpretation of studies conducted for Portuguese Language teachers in the early years of elementary education. Methodologically, the research fits within the field of Applied Linguistics and the critical-reflective paradigm. Data was collected from documents provided by the instructor who led the training. The analysis and discussions reveal that the continuous education occurs in a vertical and deductive manner, leaving participants to use the didactic sequences provided, based on the knowledge and guidelines recommended during the training sessions. Additionally, the findings indicate that teachers do not participate in selecting the content, considering their interests, as well as their importance for the reflection and resignification of what they carry out in their teaching actions, in the schooling of content equivalent to language practices.

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Author Biographies

Renilson Nóbrega Gomes, Federal University of Campina Grande

Doutorando em Linguagem e Ensino (UFCG), Mestre em Letras (UFRN), Pós-graduado em Linguística e Literatura (UEPB), Formação do Educador (UEPB) e Linguística de Texto e Ensino (UFRN), e Graduado em Letras (UEPB). Leciona a disciplina de Língua Portuguesa na rede de ensino de Tenório-PB e na rede de ensino da Paraíba.

Williany Miranda da Silva, Federal University of Campina Grande

Professora Titular da Unidade Acadêmica de Letras e membro do Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande, na área de Estudos Linguísticos. Possui mestrado e doutorado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco e atua na área de Linguística, com ênfase em Leitura e Produção de Textos, destacando-se os seguintes temas: materiais didáticos, ambientes digitais, concepções de ensino, formação docente, livro didático, escrita e oralidade. Com estágio de pós-doutoramento, concluído pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013), e outro pela Universidade Federal do Ceará, (UFC -2018-2019), atualmente desenvolve projetos de pesquisa; envolvendo tecnologias, linguagens, gêneros textuais orais e escritos e formação docente, com orientações tanto na pós-graduação quanto na graduação, em programas PIBIC e PIBID- Letras. Neste último, atuou como coordenadora de 2016 a 2018. Membro do grupo de pesquisa Teorias da linguagem e ensino, e membro da linha de pesquisa "Ensino de línguas e Formação docente", do PPGLE, do qual é integrante desde 2005.

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Published

2024-12-31

How to Cite

GOMES, Renilson Nóbrega; SILVA, Williany Miranda da. Continuing teacher education for teaching Portuguese in the Integra Educação Paraíba Program. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 3, p. 224–246, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n3p224-246. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/51016. Acesso em: 25 mar. 2025.