Continuing teacher education for teaching Portuguese in the Integra Educação Paraíba Program
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n3p224-246Keywords:
Continuous teaching education, Teaching, Portuguese Language, Documents, Critical-reflective paradigmAbstract
Studies to develop teachers' knowledge have become the object of research, considering the growing interest in teaching education practices. At this context, the central research question is: What aspects of teacher education are necessary to be mobilized the Programa Integra Educação Paraíba? To answer this question, our general objective to investigate the continuous professional development provided by the Integra Educação Paraíba Program, with an emphasis on the reinterpretation of studies conducted for Portuguese Language teachers in the early years of elementary education. Methodologically, the research fits within the field of Applied Linguistics and the critical-reflective paradigm. Data was collected from documents provided by the instructor who led the training. The analysis and discussions reveal that the continuous education occurs in a vertical and deductive manner, leaving participants to use the didactic sequences provided, based on the knowledge and guidelines recommended during the training sessions. Additionally, the findings indicate that teachers do not participate in selecting the content, considering their interests, as well as their importance for the reflection and resignification of what they carry out in their teaching actions, in the schooling of content equivalent to language practices.
Downloads
References
AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-54.
BELINTANE, C. Formação contínua na área de linguagem: continuidades e rupturas. In: CARVALHO, A. M. P. de (org). Formação continuada de professores: uma releitura das áreas de conteúdo. 2. ed. São Paulo, SP: Cengage, 2017. p. 15-36.
BEZERRA, M. A. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
BRASIL. Lei nº 12.026, de 13 de agosto de 2021. Disponível em: https://auniao.pb.gov.br/servicos/arquivo-digital/doe/2021/agosto/diario-oficial-13-08-2021.pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2ª versão. Brasília–DF, 2017.
FREIRE, P. Cartas a quem me usar. São Paulo: Ed. Olho d’água, 1997.
FREIRE, M. M.; LEFFA, V. J. A auto-heteroecoformação tecnológica. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 59-78.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2010. 224 p.
LIBÂNEO, J. C. Didática e o Trabalho Docente: a mediação didática do professor nas aulas. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R.; LIMONTA, S. V. (org.). Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança: diferentes olhares para a Didática. Goiânia: CEPED/Editora PUC Goiás, 2011, p. 85-100.
MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como um linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 13-44.
PARAÍBA. Lei n. 12.026, de 13 de agosto de 2021. Cria o integra educação PB–regime de colaboração em educação do Estado da Paraíba, e dá outras providências. Diário Oficial, João Pessoa, n. 17.431, 13 ago. 2021a. Disponível em: https://auniao.pb.gov.br/servicos/arquivo-digital/doe/2021/agosto/diario-oficial-13-08-2021.pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.
PARAÍBA. Secretaria de Educação. Concepções e modelos de leitura: da codificação ao processo interativo. João Pessoa: Secretaria de Educação, 2021b.
PARAÍBA. Secretaria de Educação. Diretrizes operacionais do integra 2021. João Pessoa: Secretaria de Educação, 2021c. Disponível em: https://paraiba.pb.gov.br/diretas/secretaria-da-educacao/arquivos/diretrizes-operacionais/diretrizes-operacionais-das-escolas-da-rede-estadual-de-educacao-da-paraiba_1.pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.
PARAÍBA. Secretaria de Educação. Sequências didáticas de língua portuguesa: 5. ano. João Pessoa: Secretaria de Educação, 2021d.
ZEICHNER, K. O professor como prático reflexivo. In: ZEICHNER, K. A formação reflexiva dos professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Renilson Nóbrega Gomes, Williany Miranda da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do/s autor/es.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.