Portraits of literary reading by Literature teachers in Goiás and Galicia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n1p359-379

Keywords:

literary reading, teachers, high school

Abstract

This work, in the field of Didactics of Literature, addresses the process of formation of the literary reader in the school environment in Goiás (Brazil) and Galicia (Spain), focusing on the teaching staff. The objectives are to present and discuss results related to the description and analysis of the reading behavior of the Literature teachers of the federal schools located in Goiás and of Secondary Education Institutes (IES) in Galicia, as well as to reflect on the relevance of the teacher-reader in the formation of the student-reader. This is a mixed-focus investigation, predominantly descriptive, whose data were collected through the application of an online questionnaire  to literature teachers in this context, based on the dialogic perspective of literature, based on interdisciplinary references, such as Bakhtin (2003), Ballester (2015), Cosson (2014a, 2014b, 2020), Colomer (1991, 2005) and Dalvi (2013, 2018). The results reveal that the research participants are readers of literature, with a clear preference for printed books and that they select their literary readings mainly due to their personal predilections and their literary knowledge, linking such choices to the pragmatism of the adoption of the work in the classroom.

Author Biographies

Dalva Ramos de Resende Matos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - IFG

Doutora em Educação pela Universidade de Santiago de Compostela (2023), mestra em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2016), especialista em Psicopedagogia (2005), licenciada em Letras-Português (2000) e Letras-Espanhol (2015) pela Universidade Federal de Uberlândia. Possui experiência como professora na Pós-Graduação, no Ensino Superior e em todos os segmentos da Educação Básica. Atualmente, é professora efetiva de Língua Portuguesa do Instituto Federal de Goiás - Câmpus Itumbiara, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua portuguesa, letramento literário e leitura e produção escrita.

María López Sández, Universidad de Santiago de Compostela

Graduada em Filologia e  Doutora em Teoria da Literatura e Literatura Comparada pela Universidade de Santiago de Compostela (USC) - Espanha. Professora da área de Didáticas da Língua e da Literatura do Departamento de Didáticas Aplicadas da Faculdade de Ciências da Educação da USC. Acadêmica de número da Real Academia Galega

Victor Fernando de Matos, Instituto Federal de Goiás

Licenciado em Matemática pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Ministro Tarso Dutra. Especialista em Estatística Aplicada pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Professor  efetivo de disciplinas na área da Matemática nos cursos Técnicos de nível médio, Engenharias e Pós-Graduação no Instituto Federal de Goiás  (IFG-Câmpus Itumbiara) e doutorando em Educação pela UFU.

References

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BALLESTER, J. La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó, 2015.

BARROS, D. C. Um estudo teórico-prático das ações de letramento literário em contextos escolar e extraescolar. 2014. Tese (Doutorado em Literatura e Práticas Sociais) – Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/16643. Acesso em: 23 abr. 2022.

BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 1979.

BURLAMAQUE, F. V. Os primeiros passos na constituição de leitores autônomos. In: TURCHI, M. Z.; TIETZMANN, V. M. (org.). Leitor Formado, leitor em formação: leitura literária em questão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006. p. 79-91.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011. p. 171-193.

COLOMER, T. De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. CL & E

Comunicación, Lenguaje y Educación, Madri, v. 3, n. 9, 1991. Disponível em:

https://www.researchgate.net/publication/28269247_De_la_ensenanza_de_la_Literatura_a_la_educacion_literaria. Acesso em: 22 mar. 2022.

COLOMER, T. Andar entre libros: la lectura literaria en la escuela. México: Fondo de

Cultura Económica, 2005.

COMPAGNON, A. Literatura para quê? Belo Horizonte: UFMG, 2009.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014a.

COSSON, R. Círculos de leitura literária e letramento literário. São Paulo: Contexto,

b.

COSSON, R. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020.

DALVI, M. A. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, M. A.; de REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 67-97.

DALVI, M. A. Educação literária: história, formação e experiências. In: DALVI, M. A; SILVA, A. B.; SOUZA, R. J.; BATISTA, A. K. C. (org.). Literatura e Educação: história, formação e experiência. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2018. p. 12-24.

ESPANHA. Ministério da Educação, Cultura e Esporte. El sector del libro en España. Madri: Observatorio de la Lectura y del Libro, 2018. Disponível em: https://www.cegal.es/wp-content/uploads/2023/06/El_sector_del_libro_en_espana_2017.pdf

Acesso em: 23 abr. 2024.

FAILLA, Z. Retratos da leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5__o_livro_IPL.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.

FEDERACIÓN DE GREMIOS DE EDITORES DE ESPAÑA. Informe Hábitos de Lectura y Compra de Libros en España. 2020. Disponível em: https://www.gremieditors.cat/wp-content/uploads/2020/02/200221PRE-FGEE-Ha%CC%81bitos-lectura-presentacio%CC%81n.pdf. Acesso em 20 mar. 2022.

FONTANA, M. J. Janelas à técnica: leitura literária integrada ao currículo do Instituto Federal de Sertão. 2018. Tese (Doutorado em Letras.) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2018. Disponível em: http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1510. Acesso em: 23 abr. 2024.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ COLLADO, C.; BAPTISTA LUCIO, P. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.

JOVER-FALEIROS, R. Leitores que perdemos pelo caminho – Os perfis do leitor de literatura: do aluno-leitor ao professor-leitor. In: FAILLA, Z. (org.). Retratos da leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. p. 66-77. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5__o_livro_IPL.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.

MOLINA, M. M. Desarrollo y evaluación de la competencia lecto-literaria en el bachillerato. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Inovação e Formação Didática, Universidade de Alicante, Alicante, 2017. Disponível em: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/72709. Acesso em: 23 abr. 2022.

PAULINO, G. Algumas especificidades da leitura literária. In: PAIVA, A.; MARTINS, A.; PAULINO, G.; VERSIANI, Z. (org.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 55-68.

PETRILLI, S. Uma leitura inclassificável de uma escritura inclassificável: a abordagem bakhtiniana da literatura. In: PAULA, L.; STAFUZZA, G. (org.) Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 31-52.

SANTOS, O. M. S. A literatura e a escola: um estudo sobre os modelos de educação literária do ensino médio em escolas públicas de Salvador (BA). 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

TABERNERO, R. La literatura en la enseñanza secundaria. In: PARRA, J. R.; RODRÍGUEZ, R. G. (org.). Enseñar la literatura. Jerez: Fundación Caballero Bonald, 2010. p. 127-144.

TINOCO, R. C. Percepção do mundo na sala de aula: leitura e literatura. In: A. M. DALVI, A. M.; REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 135-151.

Published

2024-06-30

How to Cite

RAMOS DE RESENDE MATOS, Dalva; LÓPEZ SÁNDEZ, María; DE MATOS, Victor Fernando. Portraits of literary reading by Literature teachers in Goiás and Galicia. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 1, p. 359–379, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n1p359-379. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50444. Acesso em: 2 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.