Portraits of literary reading by Literature teachers in Goiás and Galicia
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n1p359-379Keywords:
literary reading, teachers, high schoolAbstract
This work, in the field of Didactics of Literature, addresses the process of formation of the literary reader in the school environment in Goiás (Brazil) and Galicia (Spain), focusing on the teaching staff. The objectives are to present and discuss results related to the description and analysis of the reading behavior of the Literature teachers of the federal schools located in Goiás and of Secondary Education Institutes (IES) in Galicia, as well as to reflect on the relevance of the teacher-reader in the formation of the student-reader. This is a mixed-focus investigation, predominantly descriptive, whose data were collected through the application of an online questionnaire to literature teachers in this context, based on the dialogic perspective of literature, based on interdisciplinary references, such as Bakhtin (2003), Ballester (2015), Cosson (2014a, 2014b, 2020), Colomer (1991, 2005) and Dalvi (2013, 2018). The results reveal that the research participants are readers of literature, with a clear preference for printed books and that they select their literary readings mainly due to their personal predilections and their literary knowledge, linking such choices to the pragmatism of the adoption of the work in the classroom.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BALLESTER, J. La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó, 2015.
BARROS, D. C. Um estudo teórico-prático das ações de letramento literário em contextos escolar e extraescolar. 2014. Tese (Doutorado em Literatura e Práticas Sociais) – Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/16643. Acesso em: 23 abr. 2022.
BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 1979.
BURLAMAQUE, F. V. Os primeiros passos na constituição de leitores autônomos. In: TURCHI, M. Z.; TIETZMANN, V. M. (org.). Leitor Formado, leitor em formação: leitura literária em questão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006. p. 79-91.
CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011. p. 171-193.
COLOMER, T. De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. CL & E
Comunicación, Lenguaje y Educación, Madri, v. 3, n. 9, 1991. Disponível em:
https://www.researchgate.net/publication/28269247_De_la_ensenanza_de_la_Literatura_a_la_educacion_literaria. Acesso em: 22 mar. 2022.
COLOMER, T. Andar entre libros: la lectura literaria en la escuela. México: Fondo de
Cultura Económica, 2005.
COMPAGNON, A. Literatura para quê? Belo Horizonte: UFMG, 2009.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014a.
COSSON, R. Círculos de leitura literária e letramento literário. São Paulo: Contexto,
b.
COSSON, R. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020.
DALVI, M. A. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, M. A.; de REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 67-97.
DALVI, M. A. Educação literária: história, formação e experiências. In: DALVI, M. A; SILVA, A. B.; SOUZA, R. J.; BATISTA, A. K. C. (org.). Literatura e Educação: história, formação e experiência. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2018. p. 12-24.
ESPANHA. Ministério da Educação, Cultura e Esporte. El sector del libro en España. Madri: Observatorio de la Lectura y del Libro, 2018. Disponível em: https://www.cegal.es/wp-content/uploads/2023/06/El_sector_del_libro_en_espana_2017.pdf
Acesso em: 23 abr. 2024.
FAILLA, Z. Retratos da leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5__o_livro_IPL.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.
FEDERACIÓN DE GREMIOS DE EDITORES DE ESPAÑA. Informe Hábitos de Lectura y Compra de Libros en España. 2020. Disponível em: https://www.gremieditors.cat/wp-content/uploads/2020/02/200221PRE-FGEE-Ha%CC%81bitos-lectura-presentacio%CC%81n.pdf. Acesso em 20 mar. 2022.
FONTANA, M. J. Janelas à técnica: leitura literária integrada ao currículo do Instituto Federal de Sertão. 2018. Tese (Doutorado em Letras.) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2018. Disponível em: http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1510. Acesso em: 23 abr. 2024.
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ COLLADO, C.; BAPTISTA LUCIO, P. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.
JOVER-FALEIROS, R. Leitores que perdemos pelo caminho – Os perfis do leitor de literatura: do aluno-leitor ao professor-leitor. In: FAILLA, Z. (org.). Retratos da leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021. p. 66-77. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5__o_livro_IPL.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.
MOLINA, M. M. Desarrollo y evaluación de la competencia lecto-literaria en el bachillerato. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Inovação e Formação Didática, Universidade de Alicante, Alicante, 2017. Disponível em: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/72709. Acesso em: 23 abr. 2022.
PAULINO, G. Algumas especificidades da leitura literária. In: PAIVA, A.; MARTINS, A.; PAULINO, G.; VERSIANI, Z. (org.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 55-68.
PETRILLI, S. Uma leitura inclassificável de uma escritura inclassificável: a abordagem bakhtiniana da literatura. In: PAULA, L.; STAFUZZA, G. (org.) Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 31-52.
SANTOS, O. M. S. A literatura e a escola: um estudo sobre os modelos de educação literária do ensino médio em escolas públicas de Salvador (BA). 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
TABERNERO, R. La literatura en la enseñanza secundaria. In: PARRA, J. R.; RODRÍGUEZ, R. G. (org.). Enseñar la literatura. Jerez: Fundación Caballero Bonald, 2010. p. 127-144.
TINOCO, R. C. Percepção do mundo na sala de aula: leitura e literatura. In: A. M. DALVI, A. M.; REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 135-151.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dalva Ramos de Resende Matos, María López Sández, Victor Fernando de Matos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.