The reding of youth hybrid narratives of History and fiction in the formation of the decolonial literary reader in the Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n1p337-358Keywords:
Hybrid Narrative of History and Juvenile Fiction, Decoloniality, Formation of the decolonial literary readerAbstract
The teaching of literature, in the first years of school, can be approached from a critical perspective once we expand in it the reading practices of hybrid and decolonizing nature. Therefore, in this article, we aim to present an analysis of the hybrid work Ana Preciosa e Manuelim e o roubo das moedas na época do ciclo do ouro (2004), by Maria José Silveira, which is a hybrid narrative of history and fiction that is dedicated to explore the Brazilian past, from the perspective of those made invisible by official discourseWe have, as a theoretical contribution to the analysis, the studies by Genette (s/d), on the constituent elements of the narrative. We also rely on the studies of Santos (2023) and Fleck (2017;2023) regarding the use of such narratives in the development of a decolonial literary reader, aligned with the studies of Colomer (2007; 2014). About the perspective of “History seen from below”, we use Sharpe’s (1992) contribuitions. Concerning decoloniality we count with the reflections made by Mignolo (2017). The results demonstrate how hybrid literature of History and youth fiction can contribute with other knowledge and new views on hegemonic historical records and, in this way, help in the formation of decolonial literary readers.
Downloads
References
BRASIL. M. da E. Base Nacional Comum Curricular. educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/a-area-de-linguagens. Acesso em: 03 Abr. 2024.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.
COLOMER, T. “El aprendizaje de la competencia literaria”. Lomas, C.: La educación lingüística, entre el deseo y la realidad. Competencias comunicativas y enseñanza del lenguaje. Barcelona: Octaedro, 2014. p. 110-122.
CORRÊA, R. N. D. Representações de quilombos e quilombolas na literatura infantil e juvenil brasileira: formação de leitores no Ensino Fundamental – anos finais. 2023. 78 f. Dissertação (Mestrado em Letras - Mestrado Profissional) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2023.
FLECK, G. F. O romance histórico contemporâneo de mediação: entre a tradição e o desconstrucionismo – releituras críticas da história pela ficção. Curitiba: CRV, 2017.
FLECK, Gilmei Francisco. Leituras de narrativas híbridas de história e ficção: A formação do leitor literário decolonial no Ensino Fundamental – vias à descolonização. In: FLECK, Gilmei Francisco; CORBARI, Clarice Cristina. (Orgs.). Narrativas híbridas de história e ficção infantis e juvenis brasileiras: leituras. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. p. 13-61.
GENETTE, G. Discurso da narrativa. Tradução de Fernando Cabral Martins, Lisboa: veja universidade, s/d.
GENETTE, G. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Extratos traduzidos por Cibele Braga; Erika Viviane Costa Vieira; Luciene Guimarães; Maria Antônia Ramos Coutinho; Mariana Mendes Arruda; Miriam Vieira. Belo Horizonte: Viva Voz, 2010.
JOUVE, V. A leitura. Tradução de Brigitte Hervor. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
MIGNOLO, W. Desafios decoloniais hoje. Tradução de Marcos de Jesus Oliveira. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, PR, 1(1), p. 12-32, 2017a.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro – RJ, 2017b.
NITRINI, Sandra. Literatura comparada: história, teoria e crítica. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: 2000
SANTOS, V. P. dos. Uma trajetória das narrativas híbridas de história e ficção infantil e juvenil no Brasil: as ressignificações do passado como vias de descolonização na formação leitora. 2023. 424 f. Tese (Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Letras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel – PR.
SHARPE, J. A história vista de baixo. In. BURKE, Peter (org.). A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: UNESP, 1992, p. 39-62.
SILVEIRA, M. J. Ana Preciosa e Manuelim e o roubo das moedas: na época do ciclo do ouro. Coleção Meninos e Meninas do Brasil. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernanda Sacomori Candido Pedro, Gilmei Francisco Fleck
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.