“Gente” and “a gente” in the speech of the English 3D tutor: analysis in the Systemic-Functional perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n2p238-259

Keywords:

systemic-functional grammar, ideational metafunction, interpersonal metafunction, linguistic resources

Abstract

This work aims to analyze the linguistic resources used by the tutor of the English Online 3-D Course to construct meanings through lexical choices in interaction with students, focusing on the use of the noun “gente” and the pronoun “a gente” , for ideational and interpersonal meanings. It is a qualitative-quantitative research, a case study (Motta-Roth; Hendges, 2010), which is based on the transcription of the initial 10 minutes and 7 seconds of an English as additional language class implemented virtually in 2022. After that, we proceed to classify the sentences selected based on corpus selection criteria and, finally, we analyzed and discussed the data based on the lexico-grammatical systems of Systemic-Functional Grammar (Halliday; Matthiessen, 2004). For this analysis, we used the ideational and interpersonal metafunctions with the intention of investigating how language is constituted as an experience and in what ways the interaction between tutor and students occurs in the virtual class. The results indicate that there is a predominance of mental processes in the tutor's speeches, which are focused on the cognitive development of class participants from a collaboration/help perspective. Furthermore, the sentences are predominantly declarative clause propositions, corroborating the exchange of information between the tutor and the students.

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Author Biographies

Caroline Larrañaga, Federal University of Santa Maria

Graduada em Letras - Língua Portuguesa, Língua Espanhola e Respectivas Literaturas pela Universidade da Região da Campanha (2005); em Pedagogia pelo Centro Universitário de Jales - SP (2021), e em Letras - Inglês pela Faculdade de Educação e Tecnologia Iracema (2024); Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2012); Mestra em Ensino de Línguas pela Universidade Federal do Pampa (2021); Atualmente é Doutoranda em Letras (Estudos Linguísticos) pela UFSM. Atua como professora da Rede Pública Municipal em Santana do Livramento - RS. 

Susana Cristina dos Reis, Federal University of Santa Maria

Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É professora associada, no Curso de Letras, pesquisadora, orientadora e docente no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional de Tecnologias em Rede, na UFSM. Líder do GRPesq/CNPq NUPEAD (Núcleo de Pesquisa, Ensino e Aprendizagem de Línguas a distância). Idealizadora e Coordenadora do Laboratório de Ensino e Aprendizagem de Línguas Online (LabEon) e dos cursos de inglês English Online 3D e ReSPOnD.  Possui graduação em Letras – Habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2004) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria, com estágio no exterior na Iowa State University (2010). 

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Published

2024-07-24

How to Cite

LARRAÑAGA, Caroline; DOS REIS, Susana Cristina. “Gente” and “a gente” in the speech of the English 3D tutor: analysis in the Systemic-Functional perspective. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 2, p. 238–259, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n2p238-259. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50352. Acesso em: 21 dec. 2024.