The Analyzing the use of two Spanish perfect tenses applying the interpersonal metafunction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n2p260-279

Keywords:

interpersonal metafunction, spanish language, perfect tenses

Abstract

Systemic Functional Linguistics (SFL) aims to describe a language holistically. A main feature of SFL is the global comprehension of a phenomenon obtained by analyzing its parts. This feature fulfills the goal of this paper, i.e., applying the interpersonal metafunction to analyze two past tenses of the Spanish language classified according to their particular perfect aspect. As a theoretical framework are used the concept of diasystem (Coseriu, 1992), the classification of perfect tenses adopted by Spanish linguistics (Aleza Izquierdo, 2010; RAE, 2008), and the concept of interpersonal metafunction (Fuzer; Cabral, 2014; Ghio; Fernandes, 2008), that enables to analyze the interaction between speakers and listeners, showing the attitudes and the point of view of the speakers.  A segmentation and analysis procedures are used to examine a corpus of press text sentences compiled to do the research. Applying the interpersonal metafunction clearly shows that this construct contributes to a better understanding of some language structures. However, it seems that SFL lacks some limitations in explaining the use of both past tenses of Spanish.

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Author Biographies

Greice Naysinger Nascimento, Federal University of Rio Grande do Sul

Mestranda em Letras no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na área de Estudos da Linguagem, linha de pesquisa Lexicografia, Terminologia e Tradução: Relações textuais. É licenciada em Letras pela mesma universidade com habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa, Língua Espanhola e Literaturas de Língua Espanhola. Possui experiência como professora de Língua Espanhola e Língua Portuguesa nas redes pública e privada de ensino. Durante a graduação, foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), atuando na área de Língua Espanhola. É professora de espanhol no Núcleo de Ensino de Línguas em Extensão (NELE) desde 2019.

Félix Valentín Bugueño Miranda, Federal University of Rio Grande do Sul

Professor titular de Língua Espanhola (graduação) e de Lexicografia (pós-graduação) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Instituto de Letras. Doutor em Filologia Românica (Doktor der romanischen Philologie) pela Ruprecht-Karl Universität Heidelberg - Alemanha. Graduado em Língua e Literaturas de Língua Espanhola (Licenciado en Lengua y Literaturas Hispánicas) pela Universidad Católica de Valparaíso - Chile. Foi professor visitante na Fundação Universidade do Rio Grande (FURG) - Brasil e na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) / Brasil. Bolsista do Katholischer Akademischer Ausländer-Dienst (KAAD) - Alemanha, da Coordenação de Aperfeiçoamento do Pessoal de Ensino Superior (CAPES) - Brasil e do Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD) - Alemanha. Foi pesquisador visitante na Universidade de Heidelberg - Alemanha e na Universidade de Paderborn - Alemanha. Membro do Conselho Editorial e parecerista ad hoc de vários periódicos. Orientador de doutorado, mestrado, trabalhos de conclusão de curso e iniciação científica. Áreas de concentração de pesquisa: Metalexicografia; lexicografia mono- e bilíngue (português, espanhol, alemão, inglês, latim); lexicografia pedagógica (português, espanhol, alemão, inglês, latim); lexicologia e semântica; lexicologia e ensino de línguas.

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Published

2024-07-24

How to Cite

NAYSINGER NASCIMENTO, Greice; MIRANDA, Félix Valentín Bugueño. The Analyzing the use of two Spanish perfect tenses applying the interpersonal metafunction. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 2, p. 260–279, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n2p260-279. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49994. Acesso em: 21 nov. 2024.