Meaning effects in a Big Tech’s discourse on the PL of Fake News bill
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p388-408Keywords:
Discourse analysis, Media, PoliticsAbstract
The algorithm stands as a privileged entity for scrutinizing the determination of media enunciative practices by Big Tech companies, which function as discursive-ideological subjects, symbolically working to stabilize a range of semantic evidences that naturalize the social framework to which they are subject. In light of Materialist Discourse Analysis, as proposed by scholars such as Michel Pêcheux and Eni Orlandi, we discursively analyze different journalistic-media denominations for the Legislative Bill 2630/2020 regarding the regulation of digital media, taking into account the respective informational technique. In April 2023, Google authorized assertive statements about the Legislative Bill, dubbed the "Fake News Bill," on its main platform. Statements such as "the Fake News Bill may increase confusion about what is true or false in Brazil" and "the Fake News Bill may worsen your internet" were pronounced. This naming process involves the transposition of legal discourse into journalistic discourse through an understanding of sustaining meaning effects. Our goal is to highlight the production of meaning effects for Bill 2630/2020 (in Brazil) in journalistic expressions and interpret which of these support the statements of a Big Tech entity like Google.
Downloads
References
ADORNO, G.; SILVEIRA, J. Pós-verdade e fake news: equívocos do político na materialidade digital. In: GRIGOLETTO, E.; DE NARDI, F.S.; SOBRINHO, H.F.S. (org.). Sujeito, sentido, resistência: entre a arte e o digital. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 201- 218.
ALTHUSSER, L. Ideologia e Aparelhos Ideológicos de Estado (notas para uma investigação). In: Theodor Adorno...[et. al.]; ZIZEK, S (Org.). Uma mapa da ideologia. Trad. Vera Ribeiro. 1ª Ed. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto, [1970] 1996, p. 105-142.
MOZOROV, E. Big tech: a ascenção dos dados e a morte da política. São Paulo, SP: Ubu Editora, 2018.
FUCHS, C; PÊCHEUX, M. A propósito da análise automática de discurso: atualização e perspectivas. Trad. Péricles Cunha. In: GADET, F.; HAK, T. (org.). Por uma análise automática do discurso. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, [1975] 1997, p. 159-250.
GARBIN, S.R. Pré-construído. In: LEANDRO-FERREIRA, M. C (Org.). Glossário de termos do discurso: edição ampliada. 1 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020, p. 139-146.
ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 13. ed. São Paulo, SP: Pontes, [1999] 2020.
ORLANDI, E. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2007.
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). Trad. Eni Puccinelli Orlandi.In: GADET, F.; HAK, T. (org.). Por uma análise automática do discurso. 3.ed. Campinas: Editora da Unicamp, [1969] 1997, p. 59-158.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Puccinelli Orlandi. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, [1975] 2014.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni Puccinelli Orlandi. 4. ed. Campinas, SP: Pontes, [1983] 2015.
RONCADA, B.; FERNANDES DE ALMEIDA JÚNIOR, E.; TITONELI SANTANA, C. Os diferentes nomes para a PEC 32/2022 na mídia. Rizoma, [S.l], v. 12, n. 1, p. 77-95, 31 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.17058/rzm.v12i1.18426. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/rizoma/article/view/18426. Acesso em: 24 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.17058/rzm.v12i1.18426
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eber Fernandes de Almeida Júnior, Bruno Roncada, Christiano Titoneli Santana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.