The textbook in English language teaching: reflections on the use of Active Methodologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p268-289

Keywords:

English Language, Teaching, Actives Methodologies

Abstract

The present work brings reflections and argues if and how didactic proposals presented by an English language teaching material for middle-school favors the use of Active Learning Methodologies (ALM) and provides the development of autonomy and criticality. We understand that the teaching-learning process of the English language in contemporary times must be guided by principles that aim to develop, in addition to linguistic and intercultural knowledge, the critical capacity and autonomy of students in middle-school. The corpus for analysis consists of the English language textbook Way to English – for Brazilian Learners, 2nd edition, for the 9th grade of middle school, textbook selected for use in a public school in the countryside int the state of Paraná. The analysis shows that the aforementioned textbook provides themes, text genres and activities aligned with the use of ALM, rendering students engagement, autonomy and critic participation during classes.

Author Biographies

Jonathan Luiz Palavacini, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Possui uma graduação em Letras Português-Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2017). Atualmente é professor de Inglês e diretor pedagógico no CNA Clevelândia. É Mestre na área de Estudos da Linguagem: Educação, Trabalho e Cultura (PPGL) - Câmpus Pato Branco-PR. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa e Língua Portuguesa, ocorreu principalmente nos seguintes temas: linguística, ortografia e ensino.

Susiele Machry da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutora em Letras. 

Ana Paula Petriu Ferreira Engelbert, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Paraná. 

References

BACICH, L.; MORAN. J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BELL, D. M. Method and Postmethod: Are They Really So Incompatible? TESOL Quarterly, v. 37, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COLLODI, C. Pinocchio: Aventuras maravilhosas de um boneco de pau. Tradução de Mary Bexter Lee. São Paulo: Livraria Liberdade, 1929.

DIESEL, A. et al. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica, Revista Thema, v. 14, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404. Acesso em: 02 jun. 2023.

FRANCO, P. C.. Way to English for Brazilian learners, 9º ano: ensino fundamental, anos finais. 2. ed. São Paulo: Ática, 2018. Disponível em: https://www.edocente.com.br/pnld/2020/obra/way-to-english-for-brazilian-learners-9-ano-atica . Acesso em: 05 nov. 2021.

HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-modernidade. 10. ed. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

KUMARAVADIVELU, B. The post-method: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly 28, p. 27-48, 1994.

KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. Mahwah, NJ: Routledge, 2006.

LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Revista Em Aberto. Brasília, ano 16, n. 69, p. 2-9, jan./mar. 1996. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i69.2061. Acesso em 12 set. 2022.

LEFFA, V. J. A autonomia na aprendizagem de línguas. In: Leffa, Vilson J. Língua estrangeira. Ensino e aprendizagem. Pelotas: EDUCAT, 2016, p. 287-304.

MATTAR, J. Metologias Ativas: para uma educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In.: BACICH, L.; MORAN. J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 1-26.

MORAN, J. Metodologias ativas de bolso: como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. São Paulo: Editora do Brasil, 2019.

OFUGI, M. S. FIGUEREDO, C. J. Desenvolvendo a autonomia do aprendiz de inglês como L2/LE com o auxílio da técnica da sala de aula invertida: um estudo de caso. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 20, n. 2, p. 55-80, jul./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.15210/rle.v20i2.15235. Acesso em 18 nov. 2022.

PALAVACINI, J. L. Metodologias Ativas no ensino de língua inglesa: autonomia e criticidade no livro didático. 2022. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2022.

SARMENTO, S.; LAMBERTS, D. V. D. H. O papel do Livro Didático no ensino de inglês: aspectos sobre sua importância, escolha e utilização. Revista (Con) textos Linguísticos, v. 10, n. 17, p. 291-300, 2016.

SEIDLHOFER, B. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2011.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Algumas reflexões sobre a abordagem comunicativa, o pós-método e a prática docente. Entrelínguas: Araraquara, v. 1, n.1, p. 25-41, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.29051/el.v1i1.8051. Acesso em 16 dez. 2022.

Published

2023-07-25

How to Cite

PALAVACINI, Jonathan Luiz; SILVA, Susiele Machry da; ENGELBERT, Ana Paula Petriu Ferreira. The textbook in English language teaching: reflections on the use of Active Methodologies. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 2, p. 268–289, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n2p268-289. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48400. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos