Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p68-89Keywords:
Multimodalidade, Ensino da língua inglesa, Livros ilustradosAbstract
This article, under the theme planning and mobilization of didactic tools in the co-construction of meaning in the classroom, aims to propose and analyze multimodal actions for teaching English to children in the 1st year of elementary school. The study is anchored in Le Ferrec and Leclère (2015) and Leclère (2021) with regard to the meanings produced in the language classroom; Kress et al (2001) regarding multimodal teaching and learning and Kress (2010) and Ribeiro (2021) regarding multimodality. This investigation is characterized as exploratory and bibliographic with a qualitative data approach. The selected corpora are constituted by the illustrated book Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? by Bill Martin Jr. and Eric Carle, and by student-produced games for teaching and learning. The results showed that the multimodal teaching of the English language favors the learning of the students, especially the children in the literacy process, since the language through the visual mode is more recurrent.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.
htm. Acesso em: 22 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 jul. 2018
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC, 1997.
BUENO, B. A. G. Chameleon: o jogo de tabuleiro como instrumento de avaliação para a aprendizagem de língua inglesa por crianças. 2020. 108 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020. Disponível em: https://feliceuel.files.wordpress.com/2020/07/a-chameleon-trabalho-final-meplem.pdf. Acesso em: 5 ago. 2023.
FARIA, M. A. Como usar a literatura infantil na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. New York: Cornell Paperbacks, 1995.
KRESS, Gunther. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. New York, Routledge, 2010.
KRESS, G.; JEWITT, C.; OGBORN, J.; CHARALAMPOS, T. Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom. London: Continuum, 2001.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.
LECLÈRE, M. De la planification à la manipulation des outils en classe: un enchevêtrement de compétences professionnelles au service de l’action multimodale d’enseignement des langues. Cahiers de l’Asdifle, [s. l.], n. 31, p. 131-149, 2021. Disponível em: https://hal.science/hal-03981249/document. Acesso em: 22 jan. 2022.
LE FERREC, L.; LECLÈRE-MESSEBEL, M. Les supports au cœur des pratiques en classe de langue: Quelle place dans la fabrique de l’action enseignante? Recherches en Didactique des Langues et des Cultures, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 1-16, 2015. Disponível em: https://journals.openedition.org/rdlc/748?lang=en. Acesso em: 20 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.4000/rdlc.748
MAGIOLO, G. M. TONELLI, J. R. A. Que Inglês é esse que ensinamos na escola? Reflexões para elaboração de proposta didática para educação linguística na infância. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 23, n. 3, p. 98-116, dez. 2020. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/40831/29813. Acesso em: 6 ago. 2023.
MARTIN Jr, B.; CARLE, E. Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? New York: Henry Holt and Company, 2010.
MORAES, O. Histórias sem palavras. Carta Fundamental, São Paulo, n. 49. p. 26-31, jun./jul. 2013.
MUÑOZ, C. Starting young – is that all it takes? Babylonia, Barcelona, v. 1, n. 14, p. 22-25, 2014. Disponível em: http://babylonia.ch/fileadmin/user_upload/documents/2014-1/Munoz.pdf. Acesso em: 4 ago. 2023.
RIBEIRO, A. E. Multimodalidade, textos e tecnologias. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2021.
ROCHA, C. H. O ensino de línguas para crianças no contexto educacional brasileiro: breves reflexões e possíveis provisões DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 273-319, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/kXWLh98ZqMPZRffjGYysqbP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502007000200005
TONELLI, J. R. A. Histórias infantis no ensino da língua inglesa para crianças. 2005. 312 p. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2005. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/diserta_online/Juliana_Tonelli.pdf. Acesso em: 4 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daiane Zamoner, Ernani Cesar de Freitas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.