Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p68-89

Keywords:

Multimodalidade, Ensino da língua inglesa, Livros ilustrados

Abstract

This article, under the theme planning and mobilization of didactic tools in the co-construction of meaning in the classroom, aims to propose and analyze multimodal actions for teaching English to children in the 1st year of elementary school. The study is anchored in Le Ferrec and Leclère (2015) and Leclère (2021) with regard to the meanings produced in the language classroom; Kress et al (2001) regarding multimodal teaching and learning and Kress (2010) and Ribeiro (2021) regarding multimodality. This investigation is characterized as exploratory and bibliographic with a qualitative data approach. The selected corpora are constituted by the illustrated book Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? by Bill Martin Jr. and Eric Carle, and by student-produced games for teaching and learning. The results showed that the multimodal teaching of the English language favors the learning of the students, especially the children in the literacy process, since the language through the visual mode is more recurrent.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daiane Zamoner, Universidade de Passo Fundo

She is currently a PhD student in Letters at the Postgraduate Program at the University of Passo Fundo (UPF), in the research line Reading and Reader Formation, awarded with a Capes scholarship. Master in Letters, Linguistic Studies, by the University of Passo Fundo (UPF). Postgraduate in English Language Teaching at the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC) and Postgraduate in Foreign Language: Emphasis in Translation at the Regional Community University of Chapecó (UNOCHAPECÓ). Graduated in English Literature from UNOCHAPECÓ and in Portuguese and Spanish Languages ​​from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS). Has experience in the area of ​​Letters, with emphasis on Modern Foreign Languages ​​and Applied Linguistics. It works in primary and high school education in the municipal and state public education network, in the curricular components of English and Spanish.

Ernani Cesar de Freitas, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Letras, área de concentração Lingüística Aplicada (PUCRS/2006).

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.

htm. Acesso em: 22 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 jul. 2018

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC, 1997.

BUENO, B. A. G. Chameleon: o jogo de tabuleiro como instrumento de avaliação para a aprendizagem de língua inglesa por crianças. 2020. 108 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020. Disponível em: https://feliceuel.files.wordpress.com/2020/07/a-chameleon-trabalho-final-meplem.pdf. Acesso em: 5 ago. 2023.

FARIA, M. A. Como usar a literatura infantil na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. New York: Cornell Paperbacks, 1995.

KRESS, Gunther. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. New York, Routledge, 2010.

KRESS, G.; JEWITT, C.; OGBORN, J.; CHARALAMPOS, T. Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom. London: Continuum, 2001.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.

LECLÈRE, M. De la planification à la manipulation des outils en classe: un enchevêtrement de compétences professionnelles au service de l’action multimodale d’enseignement des langues. Cahiers de l’Asdifle, [s. l.], n. 31, p. 131-149, 2021. Disponível em: https://hal.science/hal-03981249/document. Acesso em: 22 jan. 2022.

LE FERREC, L.; LECLÈRE-MESSEBEL, M. Les supports au cœur des pratiques en classe de langue: Quelle place dans la fabrique de l’action enseignante? Recherches en Didactique des Langues et des Cultures, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 1-16, 2015. Disponível em: https://journals.openedition.org/rdlc/748?lang=en. Acesso em: 20 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.4000/rdlc.748

MAGIOLO, G. M. TONELLI, J. R. A. Que Inglês é esse que ensinamos na escola? Reflexões para elaboração de proposta didática para educação linguística na infância. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 23, n. 3, p. 98-116, dez. 2020. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/40831/29813. Acesso em: 6 ago. 2023.

MARTIN Jr, B.; CARLE, E. Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? New York: Henry Holt and Company, 2010.

MORAES, O. Histórias sem palavras. Carta Fundamental, São Paulo, n. 49. p. 26-31, jun./jul. 2013.

MUÑOZ, C. Starting young – is that all it takes? Babylonia, Barcelona, v. 1, n. 14, p. 22-25, 2014. Disponível em: http://babylonia.ch/fileadmin/user_upload/documents/2014-1/Munoz.pdf. Acesso em: 4 ago. 2023.

RIBEIRO, A. E. Multimodalidade, textos e tecnologias. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2021.

ROCHA, C. H. O ensino de línguas para crianças no contexto educacional brasileiro: breves reflexões e possíveis provisões DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 273-319, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/kXWLh98ZqMPZRffjGYysqbP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502007000200005

TONELLI, J. R. A. Histórias infantis no ensino da língua inglesa para crianças. 2005. 312 p. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2005. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/diserta_online/Juliana_Tonelli.pdf. Acesso em: 4 ago. 2023.

Published

2023-12-31

How to Cite

ZAMONER, D.; DE FREITAS, E. C. Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido . Entretextos, Londrina, v. 23, n. 4, p. 68–89, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n4p68-89. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48318. Acesso em: 20 may. 2024.