“Miracle beans”: a semiolinguistic analysis of the commercialization of faith

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p313-334

Keywords:

Semiolinguistic Discursive Theory, world semiotization process, knowing beliefs

Abstract

The pandemic prelude caused physical and mental afflictions to the world and,
in particular, to our country. The lack of knowledge about the virus, due to little scientific
information on the action of the coronavirus pandemic, led to a situation that had a negative
repercussion in May 2020, when the world was still looking for scientifically proven solutions.
Pastor Valdemiro Santiago, in a position of religious authority, promoted the sale of beans
that, supposedly, had the potentail power to protect the believers and their families through
the practice of sowing. In this sense, based on the speech given by the pastor, we aim to
identify through linguistic-discursive resources, the possible effects for capturing viewers with
the objective of promoting the sale of the advertised product.. For this, we will resort to the
Semiolinguistic Theory of Discourse proposed by Charaudeau (2019, 2018, 2017). Through
this theoretical and methodological background foundation, it is possible to understand that
every speech act produced by a social subject seeks to produce foreseen effects on the
interlocutor. This research has as a social contribution carrying out a necessary analysis that
aims to demonstrate how the religious discourse can also be used as an inductive way
bytransvesting a knowing of belief as a knowing of knowledge.

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Author Biographies

Thiago Costa da Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF)

É mestrando em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e é graduado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Veiga de Almeida (UVA) (2020). É membro integrante de um grupo de pesquisa da CNPq e desenvolveu a organização de três e-books científicos para publicação, na área de Sociolinguística e Análise do Discurso. Realizou três monitorias na UVA, nos anos de 2019 e 2020, e um Estágio em Docência na disciplina "Oficina de Textos" na UFF, em 2022.

Patrick Neves de Paula da Silva, Universidade Federal Fluminense

Mestrando em Estudos de Linguagem na Universidade Federal Fluminense (UFF) e graduado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Veiga de Almeida (UVA). É membro integrante de um grupo de pesquisa da CNPq, e recebeu prêmio de menção honrosa pelo melhor trabalho apresentado no ano de 2020, no curso de Letras, pelo Projeto de Iniciação Científica da UVA. Realizou duas monitorias na UVA, no ano 2020.1 e 2020.2, nas disciplinas de Sociolinguística e Análise do Discurso.

Cláudia Cristina Mendes Giesel, Universidade Veiga de Almeida

Possui licenciatura em Letras- Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1991), mestrado em Linguística Aplicada/Inglês - Iowa State University (1999) e doutorado em Curriculum and Instruction - Iowa State University (2003), ambos convalidados pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é coordenadora dos cursos de letras-português inglês e letras literatura da Universidade Veiga de Almeida, coordenadora docente do Programa de Residência Pedagógica da Capes e avaliadora do BASis do Ministério de Educação e Cultura desde 2018.

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Published

2023-07-25

How to Cite

SILVA, T. C. da; SILVA, P. N. de P. da; GIESEL, C. C. M. “Miracle beans”: a semiolinguistic analysis of the commercialization of faith. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 2, p. 313–334, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n2p313-334. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48257. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos