Analysis of spelling errors of first-year literacy students
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p250-267Keywords:
Sociolinguistics, Error, Orality, WritingAbstract
This article, inserted in the scope of Educational Sociolinguistics, aims to describe and analyze the difficulties of children in relation to learning to write and what are the interferences of orality in this process found in the written textual productions of first year students, of Elementary School I, from the Moacyr Camargo Martins Municipal School, in the city of Londrina. The theoretical basis of this study is anchored in the studies proposed by Mattoso (1957), Bortoni-Ricardo (2004, 2005, 2006, 2008) and Cagliari (2006) about spoken and written language, as well as the categories of analysis proposed by Bortoni-Ricardo (2004, 2005, 2006, 2008). In addition to the sociolinguistic assumptions, this work is also based on the literacy phases brought by Ferreiro and Teberosky (1984). Through analysis, problems in children's writing were investigated, focusing on the interference of orality and the lack of knowledge of arbitrary spelling conventions, classifying errors from these categories. The data show that students absorb several phenomena of orality, as well as having difficulty following all current orthographic norms due to their still recent contact with them, results that are in line with the hypotheses made initially.
Metrics
References
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolingüística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós chegamu na escola e agora? Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola, 2005.
BORTONI_RICARDO, Stella Maris. O estatuto do erro na língua oral e escrita. In: GORSKI, E. M.; COELHO, I. L. (org.). Sociolingüística e ensino: contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: EdUFSC, 2006.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O Professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pró-Letramento: programa de formação continuada de professores/anos iniciais: alfabetização e linguagem. Brasília: MEC, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC, 2017.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2006.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 11. ed. São Paulo: Scipione, 2009.
C MARA, Joaquim Mattoso. Erros de escolares como síntomas de tendéncias lingüísticas no portugués do Rio de Janeiro. Romanistisches Jahrbuch, Hamburg, v. 8, n. 1, p. 279-286, 1957.
DA HORA, Da. Vocalização da lateral/l: correlação entre restrições sociais e estruturais. Scripta, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 29-44, 2006.
FERREIRO, Emília.; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984.
GONÇALVES, Solange de Souza. O desenvolvimento da consciência fonêmica e a aquisição do princípio alfabético. 2006. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2006. Disponível em: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/linguistica_lingua_portuguesa/757.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.
SOARES, Magda Becker. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 52, p. 19-24, fev. 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Paula Silva, Daiane Martins, Joyce Elaine de Almeida Baronas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es), que cedem à Entretextos o direito de exclusividade de primeira publicação.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.