Analysis of spelling errors of first-year literacy students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p250-267

Keywords:

Sociolinguistics, Error, Orality, Writing

Abstract

This article, inserted in the scope of Educational Sociolinguistics, aims to describe and analyze the difficulties of children in relation to learning to write and what are the interferences of orality in this process found in the written textual productions of first year students, of Elementary School I, from the Moacyr Camargo Martins Municipal School, in the city of Londrina. The theoretical basis of this study is anchored in the studies proposed by Mattoso (1957), Bortoni-Ricardo (2004, 2005, 2006, 2008) and Cagliari (2006) about spoken and written language, as well as the categories of analysis proposed by Bortoni-Ricardo (2004, 2005, 2006, 2008). In addition to the sociolinguistic assumptions, this work is also based on the literacy phases brought by Ferreiro and Teberosky (1984). Through analysis, problems in children's writing were investigated, focusing on the interference of orality and the lack of knowledge of arbitrary spelling conventions, classifying errors from these categories. The data show that students absorb several phenomena of orality, as well as having difficulty following all current orthographic norms due to their still recent contact with them, results that are in line with the hypotheses made initially.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula Silva, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA

Mestranda pela Universidade Estadual de Londrina; Graduada pela Universidade Estadual de Londrina.

Daiane Aparecida Martins, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA

Doutoranda em Estudos da Linguagem Pela Universidade Estadual de Londrina; Mestre em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná; Docente na rede pública paranaense de ensino.

Joyce Elaine de Almeida Baronas, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA

Possui graduação em Letras Anglo Portuguesas e Literaturas pela Universidade Estadual de Londrina (1989), mestrado em Letras pela Universidade Estadual de Londrina (1996), doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e pós-doutorado em Linguística pela Universidade de Brasília (2014). Atualmente é professora associada da Universidade Estadual de Londrina.

References

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolingüística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós chegamu na escola e agora? Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI_RICARDO, Stella Maris. O estatuto do erro na língua oral e escrita. In: GORSKI, E. M.; COELHO, I. L. (org.). Sociolingüística e ensino: contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: EdUFSC, 2006.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O Professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pró-Letramento: programa de formação continuada de professores/anos iniciais: alfabetização e linguagem. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC, 2017.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2006.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. 11. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

C MARA, Joaquim Mattoso. Erros de escolares como síntomas de tendéncias lingüísticas no portugués do Rio de Janeiro. Romanistisches Jahrbuch, Hamburg, v. 8, n. 1, p. 279-286, 1957.

DA HORA, Da. Vocalização da lateral/l: correlação entre restrições sociais e estruturais. Scripta, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 29-44, 2006.

FERREIRO, Emília.; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984.

GONÇALVES, Solange de Souza. O desenvolvimento da consciência fonêmica e a aquisição do princípio alfabético. 2006. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2006. Disponível em: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/linguistica_lingua_portuguesa/757.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

SOARES, Magda Becker. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 52, p. 19-24, fev. 1985.

Published

2023-07-25

How to Cite

SILVA, A. P.; MARTINS, D. A.; ALMEIDA BARONAS, J. E. de. Analysis of spelling errors of first-year literacy students. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 2, p. 250–267, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n2p250-267. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48232. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos