Is reading deciphering, an abstract operation, negotiation of meaning? Conceptions of the human act of reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p229-249

Keywords:

Reading, Meaning production, Pedagogical practices

Abstract

The understanding regarding the concepts of reading and writing is still not very
diffuse as a reference to “what” and “how” to teach in the heart of the school. In this article, I
present reflections on the act of reading, writing, deciphering signs and the system of
production of meanings as a dialogic activity in the light of the philosophy of language. My
objective tries to clarify these concepts and expand the educator's apperceptive mass regarding the pedagogical practices involving this knowledge in order to alleviate illiteracy in
its various forms. I approach the idea that reading is not just about deciphering signs. Nor is it
a mere abstract operation, but it is an encompassing element of the negotiation of meanings,
that is, exchanges of questions from the reader to the text, which makes it possible to
distinguish between reading fluency and reading as a fusion of all means given to reading
and contributing to the personal project of the human act to be taught to children. To this end,
I rely on the contributions of studies by Andruetto (2021), Arena (2003-2010), Bakhtin (2003),
Catach (1996), Chartier and Cavallo (1998), Foucambert (2008), Jakubinskij (2015),
Volochinov (2019), among others, for the training of educators.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cleunice Terezinha da Silva Ribeiro Tortorelli, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JULIO DE MESQUITA FILHO

Doutoranda na Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília - SP. Mestre em Ensino na Educação Básica pelo Centro de Pesquisa Aplicada à Educação – CEPAE-UFG (2015).

Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto, Universidade Estadual Paulista - Campus de Marília - SP

Livre-docente em Leitura e Escrita pela Universidade Estadual Paulista (2016). Pós-doutorado em Leitura e Literatura Infantil pela Universidade de Passo Fundo (2015). Doutora em Educação pela Unesp (1999). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1995). Pedagoga pela Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp - Marília (1992). 

References

ANDRUETTO, Maria Teresa. Encontro com Maria Teresa Andruetto - Leitura e experiência estética: exercícios de liberdade. Evento organizado pelo Grupo de Pesquisa PROLEAO- Processos de leitura e escrita: apropriação e objetivação e CEPLLI - Centro de Estudos e Pesquisas em Leitura, Literatura e Infância, UNESP - Marília, SP. Youtube, 10/11/2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3y9_ypRdBHI. Acesso em: 05 jan. 2022.

ARENA, Dagoberto Buim. O ensino da ação de ler e suas contradições. Ensino Em-Revista, Uberlândia, v.17, n.1, p. 237-247, jan./jun., 2010. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v17n1a2010-11

ARENA, Dagoberto Buim. Nem hábito, nem gosto, nem prazer. In: MORTATTI, M. R. (org.). Atuação de professores. Araraquara: JM, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAJARD, Èlie. Eles leem, mas não compreendem: onde está o equívoco? São Paulo: Cortez Editora, 2021.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCNs+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2002.

CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004. p. 169-191.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade: estudos de teoria e história literária. São Paulo: Queiroz, 2000.

CATACH, Nina. Para uma teoria da língua escrita. Tradução de Fulvia M. L. Moretto, Guacira Marcondes Machado. São Paulo: Ática, 1996.

CHARTIER, Rogger e CAVALLO, Guglielmo. (org.). Tradução de Fulvia M. L. Moretto, Guacira Marcondes Machado e José Antônio de Macedo Soares. História da leitura no mundo ocidental. Vol. 1. São Paulo: Ática, 1998.

FOUCAMBERT, Jean. Modos de ser leitor. Tradução de Lúcia P. Cherem e Suzete P. Bornatto. Curitiba: Editora UFPR, 2008.

JAKUBINSKIJ, Lev Petrovic. Tradução de Dóris de Arruda C. da Cunha, Suzana Leite Cortez. Sobre a fala dialogal. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. SAEB/IDEB: resultados 2021. Portal no INEP. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/saeb/mec-e-inep-divulgam-resultados-do-saeb-e-do-ideb 2021#:~:text=Em%202021%2C%20a%20taxa%20caiu,89%2C8%25%20em%202021. Acesso em: 20 abr. 2022.

MILLER, S. Por que um “Núcleo de Alfabetização Humanizadora”?. NAHum - Núcleo de Alfabetização Humanizadora, [s.l], n. 1, p. 1-3, nov/dez., 2020. Disponível em: https://nahum-lescrever.com.br/wp-content/uploads/2021/01/1a-Edicao-do-Boletim-Alfabetizacao-Humanizadora.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.

PONZIO, Augusto. Introdução: a concepção bakhtiniana de ato. In: BAKTHIN, Mikhail. Para uma Filosofia do Ato Responsável. São Carlos: Pedro e João Editores, 2010. p. 9-39.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

VOLOCHÍNOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas fundamentais do Método Sociológico na ciência da Linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2019.

ZILBERMAN, R. Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 7. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986.

ZILBERMAN, Regina; SILVA, Ezequiel Teodoro da. Leitura: perspectivas interdisciplinares. São Paulo: Ática, 1990.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. São Paulo: Global, 2003.

Published

2023-07-25

How to Cite

TORTORELLI, C. T. da S. R.; GIROTTO, C. G. G. S. Is reading deciphering, an abstract operation, negotiation of meaning? Conceptions of the human act of reading. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 2, p. 229–249, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n2p229-249. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48111. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos