The PNLD and the quality of portuguese textbooks in high school (2012 – 2018)
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p169-188Keywords:
National Textbook Program, Portuguese Language Teaching and Learning., Portuguese textbooksAbstract
This article seeks to elucidate the construction of quality and excellence criteria for Portuguese textbooks used in Brazilian high school, mainly in public schools, between the years 2012 and 2018. The investigation is based on the analysis of the evaluation guides of the textbooks in both years, discovering criteria and the proposed change between the National Curricular Parameters and Organization current in 2012 and the National Common Curricular Base valid from 2018. By establishing such criteria, in line with the reflections of Chartier (1990), Choppin ( 2004), Munakata (1997), Silva and Correia (2004) Soares (2004), in addition to the writings of Mikhail Bakhtin (2016), the PNLD shows us how it and the other documents, at each moment, impose a certain order on the textbooks , establishing conditions and uses of them, eventually establishing the adoption and curricular criteria of Portuguese through the teaching axes: reading, writing, orality, literature and linguistic knowledge. The study ends up revealing an idea of continuity of processes, with certain developments according to the change of documents, in addition to an incessant search for innovation and the presence of an editorial monopoly.
Downloads
References
BEECH, J. O conceito de “transferência educacional” na história da educação comparada: continuidades e rupturas. Revista Brasileira de História da Educação., Campinas, v. 13, n. 2, p. 45-71, maio/ago, 2013. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38835. Acesso em: 28 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular do ensino médio. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 28 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento orientador do ensino médio. Brasília: MEC, 2009. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/documento_orientador.pdf. Acesso em: 28 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Organizações Curriculares Nacionais do Ensino Fundamental: partes I e II. Brasília: MEC, 1997a. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf, e
ttp://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 28 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino médio: partes I e II. Brasília: MEC, 1997b.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa nacional do livro didático. Brasília: MEC, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa nacional do livro didático. Brasília: MEC, 2018.
CHATIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
CHOPPIN, A. História dos livros didáticos e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3. p. 549-566, 2004.
CUNNINGHAM, P. Books and teacher’s memories. In: TEACHING by the book. São Paulo: Akolá, 2000. p. 2-10.
JULIA, D. La culture scolaire comme objet historique. Paedagogica Histórica, Gent, v. 1, p. 353-382, 1995. Suppl.
MUNAKATA, K. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.
SCHRIEWER, J. Aceitando os desafios da complexidade: metodologia de educação comparada em transição. In: SOUZA, D. B.; MARTÍNEZ, S. A. Educação comparada: rotas de além-mar. São Paulo: Xamã, 2009. p. 63-104.
SILVA, V. B.; CORREIA, A. C. L. Saberes em viagem nos manuais pedagógicos (Portugal – Brasil). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 123, p. 613-632, set./dez. 2004.
SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2004. p. 153-177.
STEINER-KHAMSI, G. Transfering education, displacing reforms. In: SCHRIEWER, J. (org.) Discourse formation in comparative education. Frankfurt: Peter Lang, 2002. p. 155-187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eduardo Perioli Jr.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.