The production of the opinion article through a didactic sequence in Portuguese language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp144-165

Keywords:

Didactic sequence, Pedagogical intervention, High school

Abstract

The objective of this article is to describe and analyze an experience of pedagogical intervention performed in the pandemic and basic education context with a focus on the production of opinion articles. Specifically, we seek to highlight contributions of the work with teaching sequences on the genre under study, based on the methodology proposed by Schneuwly, Noverraz and Dolz (2004), in order to expand the argumentative capacity of students. For this, in addition to the Geneva group, we also established dialogues with studies on textual production as a procedural and interlocutive activity. From the methodological point of view, this work is a field research with an interventional bias, carried out with second year high school students from a public school. The data analyzed were generated from class diaries and written texts produced by the students during the intervention. The results of the interpretative and qualitative analysis pointed out that, despite the difficulties faced in the context of remote classes, a well systematized text production work, based on a carefully designed and executed intervention proposal, focused on a textual genre of interest to students, contributes effectively and positively to the purpose of developing the argumentative capacity of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Jilsemar da Silva, Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros. Professor de Língua Portuguesa da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte.

Joseilda Alves de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

 Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino e doutoranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros. Professora de Língua Portuguesa da Rede Municipal de Ensino das cidades de Condado e Malta, PB.

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Campus de Araraquara. Professor do Departamento de Línguas Estrangeiras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus Avançado de Pau dos Ferros. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL). Líder do Grupo de Estudos em Interação, Texto e Discurso do Alto Oeste Potiguar (GITED) e membro do Grupo de Pesquisa em Produção e Ensino do Texto (GPET).

References

ANTUNES, I. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BESSA, J. C. R.; OLIVEIRA, J. A. A constituição dialógica na produção textual do gênero carta do leitor no ensino médio. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 9, n. 16, p. 170-193, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistaeduclings/article/view/6570. Acesso em: 5 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.33871/22386084.2020.9.16.170-193

DOLZ, J. M. Learning argumentative capacities: a study of the effects of a systematic and in-tensive teaching of argumentative discourse in 11-12 year old children. Argumentation, Netherlands, n. 10, p. 227-251, 1996. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00180727. Acesso em: 5 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00180727

DOLZ, J. M.; GAGNON, R.; DEC NDIO, F. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

DOLZ, J. M.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. M. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo; Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

DOLZ, J. M.; SCHNEUWLY, B.; PIETRO, J. F. Relato da elaboração de uma sequência: o debate público. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. M. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado de Letras, 2004. p. 247-278.

GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro e João Editores, 2015.

GERALDI, J. W. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. In: GEGe - GRUPO DE ESTUDOS DOS GÊNEROS DO DISCURSO. Palavras e contrapalavras: enfrentando questões de metodologia bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012. p. 19-39.

GERALDI, J. W. Passando em revista ideias sobre o ensino de língua portuguesa: uma entrevista com João Wanderley Geraldi. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 6, n. 1, p. 490-496, 2017. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/968. Acesso em: 05 fev. 2023.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

MAFRA, G. M.; BARROS, E. M. D. Revisão coletiva, correção do professor e autoavaliação: atividades mediadoras da aprendizagem da escrita. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 6, n. 1, p. 33-62, 2017. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/872. Acesso em: 05 fev. 2023.

MORETTO, M. Produção de textos em sala de aula: momento de interação e diálogo. Jundiaí: Paco editorial, 2013.

OLIMPÍADA de língua portuguesa. São Paulo: Escrevendo o Futuro, [2023]. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/concurso. Acesso em: 10 nov. 2022.

OLIVEIRA, J. A.; BESSA, J. C. R. A construção argumentativa do dizer do aluno na produção textual escrita no ensino médio. (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 29, p. 801-820, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32357. Acesso em: 5 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32357

SANTOS-MARQUES, I. B. A. Argumentação, cidadania e participação social: o gênero discursivo artigo de opinião na olimpíada. São Paulo: Escrevendo o futuro, 2020. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/conteudo/biblioteca/nossas-publicacoes/revista/artigos/artigo/2745/argumentacao-cidadania-e-participacao-social-o-genero-discursivo-artigo-de-opiniao-na-olimpiada. Acesso em: 5 fev. 2023.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. M. Os gêneros escolares - das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. M. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 71-94.

SILVA, J. J. da. Proposta de intervenção para o ensino de escrita do gênero artigo de opinião: entre relatos e reflexões em perspectiva dialógica. 2021. 214 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, 2021. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10958555. Acesso em: 5 fev. 2023.

SUASSUNA, L.; LEITÃO, A. K. G. A didatização da escrita por licenciandos do curso de Letras-Português da UFPE. Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, n. 3, p. 12-39, 2018. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1195. Acesso em: 5 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.22168/2237-6321-31195

Published

2023-04-14

How to Cite

SILVA, José Jilsemar da; OLIVEIRA, Joseilda Alves de; BESSA, José Cezinaldo Rocha. The production of the opinion article through a didactic sequence in Portuguese language classes. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1Esp, p. 144–165, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp144-165. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47137. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.