The production of the opinion article through a didactic sequence in Portuguese language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp144-165

Keywords:

Didactic sequence, Pedagogical intervention, High school

Abstract

The objective of this article is to describe and analyze an experience of pedagogical intervention performed in the pandemic and basic education context with a focus on the production of opinion articles. Specifically, we seek to highlight contributions of the work with teaching sequences on the genre under study, based on the methodology proposed by Schneuwly, Noverraz and Dolz (2004), in order to expand the argumentative capacity of students. For this, in addition to the Geneva group, we also established dialogues with studies on textual production as a procedural and interlocutive activity. From the methodological point of view, this work is a field research with an interventional bias, carried out with second year high school students from a public school. The data analyzed were generated from class diaries and written texts produced by the students during the intervention. The results of the interpretative and qualitative analysis pointed out that, despite the difficulties faced in the context of remote classes, a well systematized text production work, based on a carefully designed and executed intervention proposal, focused on a textual genre of interest to students, contributes effectively and positively to the purpose of developing the argumentative capacity of students.

Author Biographies

José Jilsemar da Silva, Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros. Professor de Língua Portuguesa da Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Norte.

Joseilda Alves de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

 Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino e doutoranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros. Professora de Língua Portuguesa da Rede Municipal de Ensino das cidades de Condado e Malta, PB.

José Cezinaldo Rocha Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Campus de Araraquara. Professor do Departamento de Línguas Estrangeiras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus Avançado de Pau dos Ferros. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL). Líder do Grupo de Estudos em Interação, Texto e Discurso do Alto Oeste Potiguar (GITED) e membro do Grupo de Pesquisa em Produção e Ensino do Texto (GPET).

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Published

2023-04-14

How to Cite

SILVA, José Jilsemar da; OLIVEIRA, Joseilda Alves de; BESSA, José Cezinaldo Rocha. The production of the opinion article through a didactic sequence in Portuguese language classes. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1Esp, p. 144–165, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp144-165. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47137. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz