A sequência didática como potencializadora no processo de ensino e aprendizagem de um gênero oral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp122-143

Keywords:

Gêneros Orais, Interação, Sequências Didáticas

Abstract

This article is based on an interactionist conception of language and aims to report how the use of the didactic sequence in two different contexts, in elementary and high school, contributes to the teaching and learning of the regulated public debate oral genre. Our theoretical framework is supported by theories related to oral genres from Travaglia (2007; 2017), Bentes (2010), Neves (2001) and Dolz and Schneuwly (2004). Methodologically, we use recording and transcription, methods that will be exemplified throughout the text, with emphasis on the debate of high school students. As a result, we present the relevance of oral textual genres didacticization, through didactic sequences, showing that such activities effectively contributed to the communicative development of our students, as well as to the skills provided in the National Common Curricular Base (2018) related to the axes of orality, reading, textual production and linguistic and semiotic analysis.

Author Biographies

Luane Guerra Vitorino, UFSM

Mestre em Letras Estudos Linguísticos pela UFSM. Doutoranda em Letras Estudos Linguísticos pela UFSM.

Luciane Carlan da Silveira, UFSM

Mestre em Letras Estudos Linguísticos pela UFSM. Doutoranda em Letras Estudos Linguísticos pela UFSM. 

Gil Roberto Costa Negreiros, UFSM

Doutor em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor da Universidade Federal de Santa Maria. 

References

BAUMGÄRTNER, C. T. Grupo de estudos de língua portuguesa – GELP: uma experiência de formação continuada e professores com foco em gêneros orais e ensino. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T. C. Gêneros orais no ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015.

BENTES, A. Linguagem oral no espaço escolar: rediscutindo o lugar das práticas e dos gêneros orais na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino)

DOLZ, J.; GAGNON, R. O gênero de texto, uma ferramenta didática para desenvolver a linguagem oral e escrita. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T. C. Gêneros orais no ensino. Campinas: Mercado das Letras, 2015.

DOLZ, J.; MABILLARD, J. P. Enseigner la compréhensionde l’oral: un projet d’ingénierie didactique. In: DE PIETRO, J.; FISHER, C.; GAGNON, R. (org.). L’oral aujourd’hui: perspectives didactiques. Namur: Presses universitaires de Namur, 2017. p. 109-130.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 41-70.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; HALLER, S. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 149-214.

FRIEDRICH, J. Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento, uma leitura filosófica e epistemológica. Campinas: Mercado das Letras, 2012.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

LIBERALI, F. C. Argumentação em contexto escolar. Campinas: Pontes Editores, 2013.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

PRETTI, D. (org.). Análise de textos orais. 4. ed. São Paulo: Humanitas Publicações, 1999.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

TRAVAGLIA, L. C. Gêneros orais e caracterização. Olhares e Trilhas, Uberlândia, v. 19, n. 2, p. 13-24, jul./dez. 2017. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/issue/view/1521/Edi%C3%A7%C3%A3o%20completa> Acesso em: 20 nov. 2022.

Published

2023-04-14

How to Cite

VITORINO, Luane Guerra; SILVEIRA, Luciane Carlan da; NEGREIROS, Gil Roberto Costa. A sequência didática como potencializadora no processo de ensino e aprendizagem de um gênero oral. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1Esp, p. 122–143, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp122-143. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47122. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.