Emergency Remote Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp54-75

Keywords:

Emergency remote teaching, Success factor, Language practice

Abstract

Discussions about the impact of the pandemic on the educational scenario have become an increasingly present agenda in debates among educational professionals and the population in general. In these discussions, we can highlight whether the students' learning process was successful or not considering the reality of Emergency Remote Teaching (ERT). Therefore, considering the language practices and the validity of ERT as a curricular experience that provides intelligibility (MOITA LOPES, 2006), this research aims to analyze success factors in the learning process based on the indications of teachers from the 6th to the 9th year of basic education in Brazil. We analyzed five reports on teaching-learning experiences in basic education (final years of Ensino Fundamental) based on bibliographical research. Our investigation was supported by theoretical contributions found in Interdisciplinary Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006); in the Theory of Dialogic Action (FREIRE, 1987); in the notion of teaching (CORREIA, COSTA, AKERMAN, 2017); in success in the school trajectory (GATTI, 2008), among others. The results point to the identification of engagement, reflection and the development of skills as success factors present in the different teaching experiences analyzed, regarding language practices related to reading, writing, linguistic analysis and oral skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Lino de Araújo, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Professora Titular da Unidade Acadêmica de Letras da UFCG, onde atua como docente na graduação em Letras e no Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino.

Alisson dos Santos França , Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

CNPq/UFCG Scientific Initiation Scholarship, majoring in Languages ​​- Portuguese.

Breno Silva Andrade, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Collaborator of CNPq/UFCG Scientific Initiation project, majoring in Languages ​​- Portuguese.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular:educação é a base (4.ª versão). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico.Acesso em: 23 jun. 2019.

CARVALHO, A. M. C. de. Alcançando o sucesso escolar: fatores que auxiliam nesta conquista. Revista Vertentes, v. 35, 2010. Disponível em https://www.scielo.br/j/pee/. Acesso em 12 de mar de 2020

COELHO, G.; AMANTES, A. A influência do engajamento sobre a evolução do entendimento dos estudantes em eletricidade.Revista Electrónica de Enseñanza de lasCiencias. v. 13, 2014. Disponível em http://reec.uvigo.es/ Acesso em 12 de mar de 2020

CORREIA, R. L.; COSTA, S. L. da; AKERMAN, M. Processos de ensinagem em desenvolvimento local participativo. Interações – Revista Internacional de Desenvolvimento Local. v. 18, n. 3, jul./set. 2017. Disponível em https://interacoes.ucdb.br/interacoes Acesso em 05 de abril de 2022. DOI: https://doi.org/10.20435/inter.v18i3.1526

DAMASCENO, M. A.; NEGREIROS, F. Professores, Fracasso e Sucesso Escolar: Um Estudo no Contexto Educacional Brasileiro. Rev. Psicol. IMED, Passo Fundo, v. 10, n. 1, p. 73-89, jun. 2018. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo. Acesso em 05 de abril de 2022 DOI: https://doi.org/10.18256/2175-5027.2018.v10i1.2572

DIAS-TRINDADE, S. et al. Ensino Remoto Emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes. Revista tempos e espaços em educação. v. 13. 2020. Disponível em https://seer.ufs.br/index.php/revtee. Acesso em 05 de abril de 2022 DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14426

FAGUNDES, D. et al. Tecnologias digitais no ensino de geometria plana: um relato de experiência com uma turma de 8º ano do Ensino Fundamental. Revista Educacional Interdisciplinar. v. 10, n. 2. 2021. Disponível emhttps://seer.faccat.br/index.php/redin/index Acesso em 20 de mar de 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17° Ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

GABASSA, V. Atuações educativas de êxito em Goiás: práticas curriculares inovadoras para a contemporaneidade. e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 4, p. 1957-1979, out. 2020. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculumAcesso em 20 de agos de 2022 DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1957-1979

GATTI. B. A. Por uma política de formação de professores. Revista Pesquisa Fasep: entrevista a Bruno de Pierro. 2018. Disponível em https://revistapesquisa.fapesp.br/ Acesso em 20 de agos de 2022

HODGES, C. et al. A diferença entre ensino remoto de emergência e aprendizado online. Educause Review. mar. 2020. Disponível em https://er.educause.edu/ Acesso em 20 de agos de 2022

LAKATOS, E. M; MARCONI, M. de A.;. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. Parábola Editorial, São Paulo, 2006.

NICOLINI, P. P. F.; MARTINS, A. de O. Escrita do eu em tempos de caos: uma experiência de leitura e escrita nos anos finais do ensino fundamental II. Philologus. Rio de Janeiro, v. 28 n. 82. 2022. Disponível em https://www.revistaphilologus.org.br/index.php/rph Acesso em 25 de abril de 2022.

OLIVEIRA, R. M. de; CORRÊA, Y. Ensino de língua portuguesa com mediação das tecnologias digitais em tempos de pandemia. Dialogia. São Paulo, n.36, p. 252-268, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18336

Disponível em https://periodicos.uninove.br/dialogia/. Acesso em 25 de março de 2022.

SASSI, S. et al. Computação (Des)plugada: um relato de experiência sobre o ensino remoto de Números Binários em tempos de distanciamento social. In: Workshop sobre Educação em Computação, 29., 2021, Porto Alegre, 2021. Anais [...]. Porto Alegre: 2021 Disponível em https://sol.sbc.org.br/index.php/wei Acesso em 25 de março de 2022 DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15893

TOMAZINHO, P. Ensino remoto emergencial: a oportunidade da escola criar, experimentar, inovar e se reinventar. Revista Educação a Distância. vol. 7, n. 1, 2020. Disponível https://www.aunirede.org.br/ Acesso em 25 de março de 2022

VASCONCELOS, B. et al. Ensino de língua portuguesa na pandemia do Covid-19: uma experiência com estudantes do 9º ano do ensino básico. Cairu em Revista, 2021. Disponível em https://www.cairu.br/revista/editorial.html Acesso em 25 de março de 2022.

Published

2022-12-31

How to Cite

ARAÚJO, Denise Lino de; FRANÇA , Alisson dos Santos; ANDRADE, Breno Silva. Emergency Remote Teaching. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 4Esp, p. 54–75, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp54-75. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47079. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula