Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp290-309

Keywords:

Educação bilíngue, CLIL, Integração curricular

Abstract

This study proposes reviewing understandings about content and language integrated learning (CLIL) (COYLE, 2010; HOOD, 2010; MARSH, 2010; DALE e TANNER, 2012) after analyzing pedagogical proposals of different subjects in primary education. To achieve this goal, it departs from a review about bilingual education and the understandings about CLIL.  The analysis enabled us to observe that the concepto of CLIL should be put into practice from a broader perspective. We argue, here, that for an effective bilingual education, in the setting of Brazilian primary education, which is not restricted to instruction in two languages, but competence development through and about two languages, it is necessary to reconceptualize the understanding about CLIL as an integrated approach which articulates one or another subject to the teaching of language, and analyze it, as well, as a curriculum integration dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Schnack, UNISINOS

Licenciada em Letras (UNISINOS) e em Ciências Físicas e Biológicas (UNIVATES), Especialista em Gestão Cultural (SENAC) e mestra e doutora em Linguística Aplicada (Unisinos).

Adriel Klering, Unisinos

Formando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2022/2). Professor atuante na Instituição Evangélica de Novo Hamburgo (IENH) nos componentes curriculares de Matemática e de Financial Education/Math e Programming do currículo bilíngue

Juliana Danyluk Mader, Unisinos

Profissional de Letras, Pedagoga, Especialista em Educação Bilíngue e Cognição e Mestranda em Linguística Aplicada. 

Jéssica Wissmann, Unisinos

Graduada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e cursando Linguística Aplicada no Programa de Mestrado em Linguística Aplicada da mesma Universidade. 

References

BLOMMAERT, J.; RAMPTON, B. Language and superdiversity. Diversities, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 1-22, 2011.

BREDEMEIER, M. L. L. Currículo bilíngue na educação básica. In: WENDERER, F.; BOCASANTA, D. M. (org.). Educação na Contemporaneidade: questões e desafios. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.

BRENTANO, L. S.; FINGER, I. Habilidades linguística e metalingüística diferenciadas no aprendizado em currículo bilíngue. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 35, p. 120-144, 2010. Número especial.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação e Câmara de Educação Básica. Do parecer no tocantes às Diretrizes Curriculares Nacionais para a oferta de Educação Plurilíngue. Parecer nº 2 de 9 de julho de 2020. Relator: Ivan Cláudio Pereira Siqueira.

COSTA, A. C. D. Sobre a expansão do ensino bilíngue no Brasil: reflexões oportunas. In: SEFELI - SEMINÁRIO FORMAÇÃO DE PROFESSORES E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA, 4., 2018, São Cristovão. Anais eletrônicos [...]. São Cristovão: UFS, 2018. p. 81-93.

COYLE, D.; HOOD, P.; MARSH, D. Content and language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

DALE, L.; TANNER, R. CLIL Activities. A Resource for Subject and Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

FINGER, I.; BRENTANO, L. S.; RUSCHEL, D. E quando a alfabetização ocorre simultaneamente em duas línguas? Reflexões sobre o biletramento a partir da análise de textos de crianças bilíngues. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL, v. 17, p. 180-205, 2019. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/6277b88b1ab66e195ce7087ffbe0cbbb.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.

GARCÍA, O. Bilingual education in the 21st century: a global perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.

GROSJEAN, F. Life with two languages: an introduction to bilingualism. Cambridge: Harvard University Press, 1982.

HAMERS, J. F.; BLANC, M. A. Bilinguality and bilingualism. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

HORNBERGER, N. H. Teacher Quechua use in bilingual and non-bilingual classrooms of Puno, Peru. In: JACOBSON, R.; FALTIS, C. Language distribution issues in bilingual schooling. Clevedon: Multilingual Matters, 1990. p. 163-172.

HORNBY, P. A. Bilingualism: psychological, social and educational implications. New York: New York Academic Press, 1977.

LARMER, J.; MERGENDOLLER, J. Essentials for project-based learning. Educational Leadership, Washington, v. 68, n. 1, p. 34-37, 2010.

LARMER, J.; MERGENDOLLER, J.; BOSS, S. Setting the standard for project-based learning. [S. l.]: ASCD, 2015.

LOPES, A. J. Língua, línguas: homogeneizar, heterogeneizar? PROLER, 12, 32-34, 2004.

MARCELINO, M. Bilinguismo no Brasil: significado e expectativas. Revista IntercaÌ‚mbio, Perdizes, v. 19, p. 1-22, 2009. DisponiÌvel em: goo.gl/StnxLV. Acesso 20 jul. 2018.

MEGALE, A. H. Bilingüismo e educação bilíngüe - discutindo conceitos. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL, v. 3, n. 5, ago., 2005. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_5_bilinguismo_e_educacao_bilingue.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.

MEGALE, A. H. Bilinguismo e educação bilíngue. In: MEGALE, A. H. (org.). Educação bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019. p. 13-28.

MEGALE, A. H. Educação bilingue de línguas de prestígio no Brasil: uma análise dos documentos oficiais. The Especialist, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 1-17, 2018.

RAJAGOPALAN, K. The identity of "World English". In: GONÇALVES, G. R.; ALMEIDA, S. R. G.; PAIVA, V. L. M. O.; RODRIGUES JÚNIOR, A. S. New challenges in language and literature. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2009. p. 97-107.

RICHARDS, J. C.; RODGERS. Approaches and Methods in Language Teaching. Second Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

VALDÉS, G.; POZA, L.; BROOKS, M. Language acquisition in bilingual education. In: WRIGHT, W; BOUN, S.; GARCÍA, O. (Eds.). The handbook of bilingual and multilingual education Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2015, p. 56-74.

WEI, L. Moment Analysis and translanguaging space: Discursive construction of identities by multilingual Chinese youth in Britain. Journal of Pragmatics, v. 43, n. 5, p. 1222-1235, 2011.

Published

2023-04-26

How to Cite

SCHNACK, Cristiane; KLERING, Adriel; DANYLUK MADER, Juliana; WISSMANN, Jéssica. Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 4Esp, p. 290–309, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp290-309. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46694. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula